UltraLight Vindjacka

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Verkligt bra vikt för en vindblus med huva. Jag har annars tyckt att Ion ligger bra till där. Priset på Ion är förstås inte fel. Funkar den inte i busken kan man ju alltid ha den civilt. Riktigt lätta plagg kommer snart att bli inne :)
Vad gäller egentligen för Ion? På Addnature anges vikten till 130 gram, på Marmot.com anges vikten till 85 gram...!?
 
Sarvi; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Verkligt bra vikt för en vindblus med huva. Jag har annars tyckt att Ion ligger bra till där. Priset på Ion är förstås inte fel. Funkar den inte i busken kan man ju alltid ha den civilt. Riktigt lätta plagg kommer snart att bli inne :)
Vad gäller egentligen för Ion? På Addnature anges vikten till 130 gram, på Marmot.com anges vikten till 85 gram...!?

Min XL väger snarare runt 150g.
 
...läser man på BackpackingLights forum så är folk inte alls nöjda med sina nya Ion. Enligt uppgift alldeles för täta. :(
 
Sarvi; sa:
...läser man på BackpackingLights forum så är folk inte alls nöjda med sina nya Ion. Enligt uppgift alldeles för täta. :(

Jo, det där med viktuppgifter är ju som vanligt varierande. Det var 130 g för en med huva som jag tyckte lät bra. Det var väl någon dvärgmodell som vanligt. Min dunjacka WM Flight skulle väga 280 g, men min XXL väger 410 g...

Det där med tätheten på vindblusar har BPL haft uppe i olika sammanhang. Är de för täta så motverkar de ju sitt existensberättigande som något som ventilerar bättre än mextexjackan. Det verkar väldigt svårt att få info om vilka vävar som är hur täta etc. Tyvärr verkar det som om man får prova, eller lyssna till andra som provat.

En möjlighet som jag nyttjat är att försöka tvätta ur så mycket impregnering som möjligt ur vävar som är för täta, för att förbättra ventilationen.

Jörgen
 
Det fanns en Chinook windshirt från Marmot för något år sedan som vägde 85g och som ser nästan identisk ut med Ion.
 
Montane Lite Speed, heldagsregn?

Är Montanes Lite Speed framförallt ett vindplagg, eller kan det klara en dags regn?

Frågan är jag har är väl egentligen: vågar man dra iväg på en vandring, säg en långhelg (3-4 dagar), med ett sådant ställ, istället för ett "mer uttalat" regnställ?

"Splashproof" låter ju lite klent, eller fegar man bara i beskrivningen för att inte lova för mycket?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.