Nu måste vi skärpa oss!

...
Inför "körkort" i fjällvett. Gör nationalpark och låt folk få jobb som parkvakter.
Det behövs!

Nej, bevare mig väl! Är det något som är unikt med svenska fjällen så är det just friheten från allt sådant. Friheten att bara ge sig ut när och var man vill i stort sett. Det måste vi bevara.
 
turismen är en enorm resurs som borde nyttjas bättre, kanske inte på alla ställen men det finns mycket att hämta för att förhindra avfolkningen och att bättra på ekonomin i områden som idag innebär stora kostnader i form av bidrag och annat..

Håller med. Att vissa platser blir "för" tillgängliga är en nackdel man kanske får leva med. Det är samma människor som skräpar ner på Kebnes topp som skräpar ner i stans parker och vid rastplatser vid vägarna. Helt vanliga människor som gör precis som människorna omkring dem gör.

Ett tråkigt faktum är att exempelvis människor som har hundar, man kan tycka att: jaa, då är dom automatiskt djurvänner, eller hur?, näe inte alltid

Att hålla en hund (eller annat djur) fången för att klappa och gosa med den är väl att vara lika mycket djurvän som Josef Fritzl är människovän? Men det är en annan diskussion.
 
Duger det inte att åka till Keb i Helikopter, bo i dubbelrum med helpension för 1080 kr/person och natt, och bestiga sydtoppen på guidad tur för 680 kr? Vad fattas dig? Bordellerna?
Haha, det hade varit något!

Skylt vid valfri fjällstuga:

--------------------------------
GLÖDKAKA 40 :-
RÖKT RÖDING 70 :-
SAMLAG 800 :-
--------------------------------
 
Är benägen att hålla med Patric om att det skulle vara en poäng att öka tillgänglighet, service och skötsel av några av våra mer populära områden. Kanske leder det till att man får med sig lite erfarenheter och fjällvett innan man ger sig ut på egen hand i de fortfarande "fria" områdena efteråt.

En liten interiör från den raserade stugan i Ballinvagge:
 

Bilagor

  • skit.jpg
    skit.jpg
    177.2 KB · Visningar: 348
kebenekaise, ishotellet.. mer sånt, bra initiativ, anställ mer folk, ställ högre krav och tydliga regler och personal som ser till att det efterlevs.. sköter vi inte vårt arv så kommer snart allemansrätten att inskränkas till inhängndade parker..
 
Patrik, jag tror att det finns så mycket som det finns efterfrågan till. Svenska fjällen är inte så märkvärdiga att det går att göra storindustri av dem. Det enda som möjligtvis är märkvärdigt är just avsaknaden på parkvakter och ordnade förhållanden.
 
Golf

Golf är sporten vi bör uppmuntra ! Då håller sig drägget där runt hålen ....

Men det tragiska med nedsträpning är att första cigarettfimpen ser ful ut men den har en förmåga att ygla av sig. Ja ja fimpar andra så kan väl även jag fimpa det är ju redan nedskräpat. Så vi har nog ingen trevlig framtid framför oss i fjällen.
 
Är norrmän och tyskar bättre än vi?

Jag paddlade ett par dagar i Isteren (granne till Femunden) i slutet av juli. Det är uppenbarligen en populär fiskesjö och fina helger, som det råkade vara, ligger det en kanot i stort sett vid varje möjlig landstignings- och tältplats. Naturligtvis var det också hårt slitet på alla sådana ställen - man hittade gamla eldstäder och insåg snart att allt löst trä redan eldats upp - men där låg inget skräp. Alls. Jag blev rent förvånad efter att ha vant mig vid hur det brukar se ut i Sverige.

Var detta en slump (så att jag kom dit precis efter att någon städat) eller är det så att norrmän och tyskar är bättre på att hålla rent? Fast egentligen skulle det inte förvåna mig.
 
Patrik, jag tror att det finns så mycket som det finns efterfrågan till. Svenska fjällen är inte så märkvärdiga att det går att göra storindustri av dem. Det enda som möjligtvis är märkvärdigt är just avsaknaden på parkvakter och ordnade förhållanden.

jasså, jag tror du har fel.. kanske inte storindustri men det går att göra bättre affärer än det görs nu, det finns bra exempel på entrepenörer som hade kunnat göra ekonomi i våra nationalparker och skapat arbetstillfällen om möjlighet hade givits..
 
Var detta en slump (så att jag kom dit precis efter att någon städat) eller är det så att norrmän och tyskar är bättre på att hålla rent? Fast egentligen skulle det inte förvåna mig.

Ingen aning om hur det är runt Isteren, men när jag för några år sedan vandrade i Femundmarka Nasjonalpark träffade jag en man som titulerade sig Parkvakt eller nåt ditåt. Hans huvudsakliga uppgift påstod han var att plocka skräp....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.