NU JÄVLAR SMÄLLER DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NU jävlar!
Nästa sommar blir det CYKLA!, bor i Hufvudstaden och vill typ upp i NORRLAND, VAR ska jag cykla tycker ni som har erfarenhet av detta, min cykel e en hybrid mellan city och racer, funkar den? tänkte hålla mig på småvägar och större stigar typ....
Ska också köpa en vagn bakom cykeln me d packning (göran kropp modell)MEN V A R T SKA JAG hur och när har 10 veckors semester att ta ut, hinner jag........
 
Har också funderat på det där...

Under två sommrar gick vi runt Öland och Gotland och fick en inblick i hur det är att vara aktiv 10 timmar varje dag. Det funkar bra.

Vi gick mellan 3-5 mil / dag (på asfalt) och därför tror jag att man kan cykla 10 timmar / dag ink. 3 st. matpauser. Det innebär 7 timmar effektiv cykling och där bör man hinna med 10 mil cykling om man går på i lagom fart. Bra dagar med lite medvind och flyt så kan man nog göra uppåt 20 mil...

På tio veckor hinner du lätt med hela Sverige men det är ingen barnlek förstås.

Om jag inte minns helt fel så cyklade Göran ca. 10 mil om dagen och han hade jävligt mycket packning med sig. Det underbara med Sverige är att du aldrig behöver bära med dig mat för hela resan, vatten eller sådant man kan köpa/be om längst vägen. (När vi gick runt Öland (25 mil) och Gotland (27 mil) så frågade vi alltid efter vatten vart vi än kom och gästvänligheten var alltid på topp.)

Tyvärr har jag inte så mycket erfarenheter från cykelresor men jag tror stenhårt på att du klarar hela Sverige.

Lycka till
 
Jag har gjort två längre cykelturer och när jag nu planera den tredje så räknar jag med en genomdagsdistans på ca 6 mil, inräknade vilodagar. På 10 veckor borde du kunna komma till valfri plats i Norden utan några större problem. Om du planera att bara cykla hela tiden så är det kanske en ide att cykla Sverige runt eller något i den stilen, men om du därimot även planerat att vandra, fiska, eller något annat så räcker nog Norrland för 10 veckor.
Jag har ingen erfarenhet av att cykla med vagn med det borde bli betydligt jobbigare och man måste nog välja bra vägar hela tiden för att inte få för mycket problem. Jag brukar ha fyra cykelväskor och en liten ryggsäck som jag lägger på pakethållaren med mig och det räcker tycker jag. Cykla du i Sverige så är det när till allt och man behöver inte så mycket reservdelar med sig.

Har du några frågor så är det bara att skicka ett mail till mig. j_stellan@yahoo.se

Lycka till
/Stellan
 
Cykelerfarenheter

Hej!

Har genomfört två längre cykelresor (skottland runt och oslo-nordkap) och planlägger nu min tredje resa treriksröset - smygehuk. Har också cyklat en hel del "kortare" etapper i skandinavien, mest Norge. Mina erfarenheter kan sammanfattas med följande:

- Glöm cykelvagn. Den är hopplös att cykla med på grusvägar. Köp hellre fyra cykelväskor + frontväska.

- Glöm billiga cykelväskor - köp Ortlieb. Investerade i Ortlieb för fyra år sedan och de väskorna har hängt med 650 mil utan att ha en minsta lilla skråma. Om något går sönder finns det också reservdelar att köpa. Ingenting är mer förödande än väskor som läcker och våta kläder.

- Norrland är inte särskilt roligt att cykla genom. Inte många vägalternativ och raksträcka så långt ögat kan se och mer än det.

- Oansett resmål - planlägg möjliga vägalternativ - hur tråkigt är det inte att hamna på en övertrafikerad riksväg.

- En helt otränad cyklist bör klara 5 mil om dagen - min erfarenhet är att 7-10 mil är behaglig ressträcka, men allt efter form. Kör ett par dagar för att testa vad som passar.

- Hybridcykel är perfekt för långdistanscykling. Du får upp nödvändig fart men har samtidigt möjlighet till att köra på små grusvägar och slipper punkteringar stup i kvarten.

- På tio veckor så kommer du långt...mycket långt. Om du vill cykla genomgående så klarar du minimum 350 mil (5 mil * 70 dagar), och kan gott klara 700 mil. Det att jämföra med att Oslo-Nordkap är 232 mil, Norkap - Gibraltar ca 600 mil, Treriksröset - Smygehuk 210 mil. Skall du cykla i tio veckor har du verkligen möjligheter...ett gott tips i vår trakt är "North Sea Route" - http://www.northsea-cycle.com/SVENSK/lande_index_se.html att rekommendera - det är världens längsta skyltade cykelväg. Har cyklat delen som går genom norge och skottland och den är mycket bra.

Hoppas att det kan vara till hjälp. Du kan alltid skicka en mail till: Ricard.Salevik@findexa.no om du har några frågor.
 
Re: Cykelerfarenheter

salevik; sa:
- Glöm cykelvagn. Den är hopplös att cykla med på grusvägar. Köp hellre fyra cykelväskor + frontväska.

- Glöm billiga cykelväskor - köp Ortlieb. Investerade i Ortlieb för fyra år sedan och de väskorna har hängt med 650 mil utan att ha en minsta lilla skråma. Om något går sönder finns det också reservdelar att köpa. Ingenting är mer förödande än väskor som läcker och våta kläder.

Har själv haft liknande funderingar. Det finns en cykelvagn (BOB-trailer) som är enhjulig och som får goda omdömen på en del ställen och som det enligt utsago ska fungera att cykla med även på grusvägar/stigar (kanske inte värsta stigarna, men...). Poängen med den är bl.a. att man inte blir ett så brett ekipage, vilket kan vara en fördel vid trånga/snåriga passager.

Jag har dock till slut beslutat mig för att avstå den till förmån för Vaudeväskor (likvärdig kvalitet som de Ortlieb-väskor Ricard nämner ovan) av dessa skäl:

- man får bättre tyngdfördelning med fyra packväskor plus styrväska. En del hävdar att cykeln blir för lätt framtill om man kör med enbart trailer och beter sig konstigt i snabba nerförsbackar.

- man blir mer flexibel - vid andra resor eller mindre turer behöver man kanske inte full packkapacitet, utan kan nöja sig med en eller två väskor. Och eftersom framväskor är mindre än bakväskor får man ännu större flexibilitet att ta just den storlek som är lämplig för tillfället. Har man en vagn så måste man ta den jämnt (om man inte har råd att dubblera, förstås).

- svårare att stuva undan vagnen när man inte använder den. Åtminstone jag som bor i lägenhet har enklare att stuva undan några väskor än en otymplig vagn.

- det blir lättare att hitta det man behöver under dagen om man har packat systematiskt på 5 ställen, istället för att ha allt i en enda stor väska på vagnen. Visst, man kan ha packpåsar däri, men ändå bökigare jämfört med att knäppa upp bara den väska lunchmaten finns i osv.

- har också funderat över stöldrisken om man är ute med vagn. Tältar man kan man ju ställa in väskor i tältet, vilket åtminstone gör dem osynliga. Cykeln kan man ju låsa, men vagnen? Ska man ha med separat lås för den = ännu tyngre? Och vad ska man isåfall låsa med - de vanliga längre vajerlåsen är väl inte så stöldsäkra? Eller ska man lita på att folk inte snor den?

På plussidan ska sägas att jag någonstans såg en bild där nån hade vänt trailern uppochned och använde bottnen som bord. Låter ju onekligen praktiskt vid camping. Är inte säker på om den var plan av sig själv eller om han fick palla upp den på något sätt.

Prismässigt hamnar det nog ungefär på samma nivå (Ortlieb/Vaude kontra BOB). Då finns ju den fördelen med väskor att man kan köpa det hela lite successivt. Man behöver inte slanta upp allt på en gång. Jag har hittills investerat i styrväska och bakväskor och lånar än så länge framväskor.

Jag känner en som ägt samma Vaudeväskor i många år och kört ett antal långa Europaturer med dem. De väskorna är fortfarande i fullgott skick.

Hoppas detta var till lite hjälp,
Eva
 
Jag kommer sova i tält om allt blir av får man plats med det också bland allt annat pick o pack om man bara har cykelväskor? Får en känsla av att det kan bli rätt tajt...

Cool cykelled du tisade om kan nog bli näst nästa år:) känns som i år blir Sverige runt från stockholm till malmö till kiruna till stockholm typ *skakis*
 
Swedish Berman; sa:
Jag kommer sova i tält om allt blir av får man plats med det också bland allt annat pick o pack om man bara har cykelväskor? Får en känsla av att det kan bli rätt tajt...

Lastar du mer än som får plats i fyra väskor är du illa ute enligt min mening. Det är viktigt att hålla ner vikten om man ska orka hålla en medelhastighet på 15-20 km/h. Visserligen finns det lätta växlar kanske du argumenterar, men tråkigheten och frustrationen ökar exponentiellt med tyngden (något subjektivt kanske). Uppförsbackarna blir ren tortyr
 
Swedish Berman; sa:
Jag kommer sova i tält om allt blir av får man plats med det också bland allt annat pick o pack om man bara har cykelväskor? Får en känsla av att det kan bli rätt tajt...

Det beror ju på vad du ska ha för tält. Ett 4-manna blir kanske lite tajt, men du ska väl cykla ensam?

Men packa inte tältet i den vanliga påsen. Tältstänger/bågar spänner man kanske lämpligast längs ramen med ett par remmar och så får man lätt ner tältet i en av väskorna. Annars går det alltid att ta tältet (och liggunderlaget?) på pakethållaren
 
Tält på cykeltur

Min erfarenhet är att det finns flera helt användbara tekniker för att få med sig tält.

Den teknik som jag använde först var att spänna fast tält och liggunderlag över väskorna med två vanliga spännremmar. Fördelen med detta är att det frigör plats i väskorna och att tältet håller sig förhållandevis torrt. Bästa lösningen på det är att köpa ett vattentätt tältöverdrag (återigen - Ortlieb har ett mycket gott alternativ för detta. Nackdelen är att cyklen blir tyngre och att det blir svårt att komma åt saker i backsäckarna, eftersom du måste ta av tältet varje gång.

Den andra lösningen som jag använde sist var att packa ner tältet i en väska, och lägga tältstängerna inne i hålet som blir i liggunderlaget. Sedan kan man fästa liggunderlaget längs med pakethållaren. Fördelen med detta är att cykeln blir lättare och det blir lättare att få fram saker i bakväskorna. Nackdelen är att du tar upp plats i en hel bakväska. Själv så kommer jag fortsätta att ha tältet i bakväska.

Vet inte din långfärdserfarenhet, men ett hett tips - ge dig ut på några småresor (tex en helg) med den fulla packning du har tänkt att använda. För varje resa som jag har gjort har jag tagit med mig mindre packning än den förra ;).

Min packningsvariant, med fyra väskor och en styreväska är:

Bakväska 1: Tält och sovsäck
Bakväska 2: Kläder, handduk och extra skor (i plastpåse)
Framväska 1: Hygienartiklar + personlig utrustning (typ kikare, kamera etc)
Framväska 2: Verktyg och stormkök plus mat
Styreväska: Kartor, Anteckningsblock, Insektsnyckel, Energi (typ russin, jordnötter, choklad) och ev. kamera (om den är liten)

Hoppas det kan vara till hjälp

Mvh Ricard
 
Re: Tält på cykeltur

salevik; sa:
Vet inte din långfärdserfarenhet, men ett hett tips - ge dig ut på några småresor (tex en helg) med den fulla packning du har tänkt att använda. För varje resa som jag har gjort har jag tagit med mig mindre packning än den förra ;).

Det är ett väldigt bra tips, framförallt ska man prova på att cykla i bökig terräng, halvmeterdjupa vattenpölar mitt i traktorspåren i träsk, leda cykeln över leriga åkrar bland massa grisar och andra djur, lyfta den över gärdsgårdar eller varför inte leda den i lös och fin sand på en sandstrand:)

Ibland visar kartorna lite dåliga vägar, och om alternativet är att cykla tillbaka 2 mil i uppförsbacke så är det bra att veta vilket som är pest och vilket som är kolera.

Om inte annat får man lite träning.

(Har visserligen bara cyklat två sommrar på Gotland, med en inledande träningshelg på hemmaplan före första gången, men ovanstående lyckades vi få in utan större problem. Fast vi missade den veckan det var "undantagstillstånd" på Fårö på grund av översvämmningar (med två dagars marginal:))

Styreväska: Kartor, Anteckningsblock, Insektsnyckel,

Är det en felstavad insexnyckel eller är det nåt annat intressant??
 
Rättelse

Självklart skall det vara insexnyckel. Beklagar stavfelet. Den är bra att ha mycket lätt tillgänglig, då det kan vara frustrerande att leta fram i botten på någon väska bara för att dra åt sadeln e.l.

Mvh Ricard.

PS. framförallt är två ord och stavas framför allt, sommrar skall vara somrar och översvämmningar stavas översvämningar. Substantiv som stavas med två m i singular stavas som regel med ett m i plural ;) DS
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.