Efter min vandring i Padjelanta så fanns en viss irritation över att kilometerskyltarna var motstridiga. Fler skribenter på forumet har sett detta. Jag har i allafall idag fått besked att frågan kommer att gå till länsstyrelsen.....snart vet vi hur mycket vi gått.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu får vi veta hur långt vi gått.
- Trådstartare Ljung_dalen
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det går ju att mäta på kartan, eller...?
HåkanF
Nej det är omöjligt. Eftersom det nu visar sig att skalan på alla kartor också är motstridiga.....
Naturligtvis går det att mäta. Men är det inte lite dåligt om det står att det är 29 kilometer till stuga B. Och när man är framme i stuga B så står det att man gått 32 kilometer.
Fast då är det ju bra att man tar fram kartan och mäter. Egentligen så skiljer det ju inga mil på skyltarna i P?adjelanta. Så planeringen slår ju inte fel på timmar.
Hädanefter skall jag aldrig titta på skyltarna, bara mäta med sytråd på kartan.
Samt dra tillbaka mitt brev till Länstyrelsen och framhålla att det bara är kul att deras skyltsystem är lite missvisande. Att det sedan ger ett visst intryck av slarv gör ju inget.
Efter min vandring i Padjelanta så fanns en viss irritation över att kilometerskyltarna var motstridiga. Fler skribenter på forumet har sett detta. Jag har i allafall idag fått besked att frågan kommer att gå till länsstyrelsen.....snart vet vi hur mycket vi gått.
Skönt att du tar upp denna mycket brännande fråga! Hur skulle det se ut om en myndighet som länsstyrelsen vilseledde medborgarna i viktiga frågor som huruvida en viss sträcka är 3 mil eller 3 mil? Felmarginalen verkar ju ha varit hela 5 %.
Upprörande!
Förlåt, jag kan bara inte låta bli att raljera lite här. Lite störande kan det säkert vara för vän av ordning, men även om länsstyrelsen har satt upp skyltar får du själv ta ansvar för att läsa kartan (inklusive mäta avstånden på den).
Det är en tuff värld i fjällen
/OJ
Eftersom jag går till vänster och höger på de flesta vattendelare blir alla min sträckor vida längre, trots det har jag aldrig klagast hitintills hos Lst, men med tanke på så mycket som dyker upp på ytan numera, olika beslutsgrunder etc tycker jag nog i att man kan s--ta i några hundratal meter hit eller dit, var glad för att du får gå där..... och mät dina egna km, kompasslinjalens mm skala är utmärkt....
Skönt att du tar upp denna mycket brännande fråga! Hur skulle det se ut om en myndighet som länsstyrelsen vilseledde medborgarna i viktiga frågor som huruvida en viss sträcka är 3 mil eller 3 mil? Felmarginalen verkar ju ha varit hela 5 %.
Upprörande!
Förlåt, jag kan bara inte låta bli att raljera lite här. Lite störande kan det säkert vara för vän av ordning, men även om länsstyrelsen har satt upp skyltar får du själv ta ansvar för att läsa kartan (inklusive mäta avstånden på den).
Det är en tuff värld i fjällen
/OJ
Precis....och hur mycket värre blir det inte om en stackars britt kommer till fjällen och tror att han har att göra med miles........
avslutad210712
Gäst
Om man går efter Kungsleden och kommer fram till korsningen till tältlägret så står det 2 km på ena sidan av skylten och 3 km på andra.....
Så det gäller att komma från rätt håll så blir det lite kortare
Efter att ha gått med GPS ett antal år har jag en känsla att en hel del avståndsskyltar i fjällen inte riktigt stämmer med verkligheten men vem bryr sig egentligen
Efter att ha gått med GPS ett antal år har jag en känsla att en hel del avståndsskyltar i fjällen inte riktigt stämmer med verkligheten men vem bryr sig egentligen
Om man går efter Kungsleden och kommer fram till korsningen till tältlägret så står det 2 km på ena sidan av skylten och 3 km på andra.....
Nej precis....och bråttom behöver man ju inte ha. Man är ju där för att relaxa. Men det var jävlar vilken tråd det blev bara för en sån här töntig fråga. Jag får be om ursäkt.
S k 08 områden, skyltar, avstånd och ledmarkeringar.....
Det går ju att mäta på kartan, eller...?
HåkanF
mäta på kartan? hur många sitter med sytråd och försöker lista ut hur lång en sträcka är?
då är det lättare och att kolla på nätet och 08-skyltar på plats
håller med om att om skyltarna ska sitta där så borde de visa någorlunda rätt.
Liknande trådar
- Svar
- 44
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar