nRoute funkar ej med GPS

Har någon en ide' hur man löser problemet när
Gps och nRoute inte arbetar ihop.
1. Gps 60 CS är påslagen.
2. USB-kabeln är ansluten och datorn markerar kontakt.
3. Skärmbilden visar dock blinkande att anslutningen bröts.
Jag har t.om. tagit bort programmet från hårddisken och laddat in det senaste igen och på svenska.

Tyvärr, Per,hur jag än ställer in gränssnittet
får jag samma signal att sändningen avbröts.
Gränssnittet är nu ställt tillbaka på Garmin och det funkar på alla dom andra MapSource,Select,Navigator helt utan problem.Det verkar mysko eftersom nRoute
jobbar ihop med bl.a. MapSource.
Hans

ja, jag har testat alla 4, och samtliga markerar
att gps'en är i kontakt och även nRoute har valt rätt GPS med rätt nr.
Hans

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
ja senaste mjukvaran och usb direkt i datorn.
Det funkar ju med alla dom andra programmen inkl friluftskartan.
Konstifikt tycker jag
hans

Jag har sett exakt samma problem, med en 76 CS. Vi blev aldrig kloka på vad det berodde på. Det fungerade med serieporten, så det var enklast att "lösa" problemet på det sättet.

Anders

Jag har både 60 CS och CSX och det funkar med båda.
Kanske kan funka om du testar att installera USB drivarna igen? Annars har jag inga mer förslag.

Det har hänt att jag haft problem med Garmins USB-drivrutiner. Då gjorde det ingen nytta att bara installera igen. När jag däremot avinstallerade en USB-GPS, och sen installerade den igen, då fungerade det.

Anders

Anders, jag tror det är en väg att pröva, men jag hängde inte med i att hur avinstallerar jag en USB-GPS och hur installerar jag den igen. Står det i owners manual?
v.v.ge mig en kort bild om vad som ska göras.
Hans

Ploppa i sladden, öppna kontrollpanelen i Windows, System, hårdvara, enhetshanteraren.
När din navigator är ansluten som GPS (inte som USB-drive) ska du kunna hitta den som en USB-enhet i den listan.
Högerklicka på den och välj avinstallera.

Se till att ha Garmins USB-drivrutiner på hårddisken någonstans, dra ut sladden, sätt i den igen, och hänvisa till dessa drivrutiner när Windows gnäller över att den har hittat en ny, okänd USB-mojäng.

Installation sker, och sen är det bara att prova med nRoute igen. Hjälper inte detta vet jag inte heller vad du ska göra.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips