Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning!

Thure:
Har du testat din USB-laddare än?
Jag undrar ffa över hur mkt spänning det är kvar i batterierna när laddaren slutar lämna ström till GPSen?

Jag har under helgen testat två andra USB-laddare, med en Garmin Edge 705
sku_40831_2_small.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.40831
och
sku_18883_4_small.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18883

Med en USB-laddsladd istf en USB-datakabel kan man tom ha GPSen i gång samtidigt som den laddas
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23865

Båda USB-laddarna är duktiga på att 'krama ur' batterierna, R6-batterierna i den första har endast ~0,8V kvar i sig när den slutar ladda, då finns det inte mkt energi kvar i batterierna.
Nackdelen verkar vara att spänningsomvandlaren i den inte verkar vara särskilt effektiv, den blir varm under laddning och två Eneloop NiMH-batterier laddar det inbyggad batteriet i Edge 705an endast till ~50%, med en effektivare omvandlare BORDE batteriet i GPSen bli (så gott som) fulladdad.

LiION USB-laddaren har också en bra spänningsomvandlare, det är c:a 3,3V kvar i batteriet när den slutar ladda och batteriet i min GPS är då så gott som full-laddat.
Nackdelen är förstås LiION-batterierna, men eftersom jag redan har flera stycken och laddare för dem är det i praktiken ingen särskilt stor nackdel för mig, så länge jag kommer ihåg att ladda batterierna och ta mig mig både batterier och laddare.
'Ficklampan' som hör till LiION USB-laddaren är dessutom bättre än den (nästan) värdelösa i R6-laddaren.
LiION USB-laddaren är också ngt lättare, även inkl extra batterier
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392
 
42 timmars batteritid

med en "bänktest" 2 timmar skidåkning och 40 timmar i ett fönster vid ca +10 grader varav 4 timmar med påslagen displaybelysning. Visade sig att GPSen inte slår av displaybelysningen automatskt då den matas via usb.

Testat med 4 R6 NiMH. Däremot ingen möjlighet att ladda med denna numera defekta Etrex Vista.

Batterifacket för övrigt lite knäppt på usbbatterihållaren man måste trycka till R6 batterierna så att +-Polen får kontakt med metallblecket.

Jag kommer att testa mera på skid och skridskoturer.

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Batteridosan från Kjell är inte idealisk

Stor risk att vibrationer får batterierna/NIMH-ackarna att tappa kontakten med blecken. Har försökt använda dosan vid några drygt milslånga cykelturer i förra veckan på "tvättbrädesunderlag" på lokalgator och cykelbanor i södra Stockholmsområdet. GPSen stängde nästan alltid av sig efter bara några kilometrar till följd av vibrationer när GPS och batteridosan förvarades i väskan ovanpå bakpakethållaren.

Däremot har det funkat bra med dosa och GPS i topplocksficka på ryggsäcken vid skridskoåkning respektive i midjeväska vid skidåkning men det är förstås opraktiskt att dosa och GPS tar större plats.

Thure

----------

Re: "Batterifacket för övrigt lite knäppt på usbbatterihållaren man måste trycka till R6 batterierna så att +-Polen får kontakt med metallblecket."
 

Bilagor

  • 31779.jpg
    31779.jpg
    4.1 KB · Visningar: 554
LiION USB-laddaren har också en bra spänningsomvandlare, det är c:a 3,3V kvar i batteriet när den slutar ladda och batteriet i min GPS är då så gott som full-laddat.
Nackdelen är förstås LiION-batterierna, men eftersom jag redan har flera stycken och laddare för dem är det i praktiken ingen särskilt stor nackdel för mig, så länge jag kommer ihåg att ladda batterierna och ta mig mig både batterier och laddare.
'Ficklampan' som hör till LiION USB-laddaren är dessutom bättre än den (nästan) värdelösa i R6-laddaren.
LiION USB-laddaren är också ngt lättare, även inkl extra batterier
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392

LiIonladdaren/hållaren verkar attraktiv för mig vad kostar en laddare till ett sånt batteri? Enligt ett omdöme på siten får inte LiIonbatteriet plats i batterifacket. Är det något problem för dig att få dit batteriet? Att det sitter tight borde vara en fördel ur vibrationssynpunkt men det måste ju gå att få dit batteriet.

Thure
 
LiIonladdaren/hållaren verkar attraktiv för mig vad kostar en laddare till ett sånt batteri?
Det behövs ingen särskild laddare, mha kontaktadaptrarna som ingår laddas LiION-batteriet från ett USB-uttag.
Men vill man ladda fler LiION-batterier och/eller ladda snabbare finns det även separata 18650-laddare hos DX. Den här har jag själv
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13820

Enligt ett omdöme på siten får inte LiIonbatteriet plats i batterifacket. Är det något problem för dig att få dit batteriet? Att det sitter tight borde vara en fördel ur vibrationssynpunkt men det måste ju gå att få dit batteriet.
Det medföljande LiION-batteriet får plats utan problem.
Det jag länkade till ovan http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392
får även det plats, men det sitter TIGHT.

OBS
LiION-batterier är ömtåliga för mycket, även stötar och slag, därför rekommenderas det att förvara LiION-batterier i en batteriask.
Även sådana säljs av DX, tex
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18074
 
Parallellt glapp på Garmin Vista HCx

Efter att ha tagit mod till mig så öppnade jag min glappande GPS i augusti i år. Rätt enkelt först tog jag av gummisidan runt om som satt mycket löst trots flera försök med kontaktlim och dubbelhäftande tejp. Därinnanför ett par lager med genomskinlig tejp och så var det bara att snäppa isär de två halvorna som man ser på bilden nedan. Sprayade med kontaktspray lade på ny genomskinlig tape samt dubbelhäftande tejp och gummisidan och sen har GPSen funkat bra i snart två månader med matningen från batterifacket. Dock sitter fortfarande gummisidan rätt risigt verkar som gummit tänjts ut såp att de är aningen för stort.

Till höger i bilden nedan ses att även USB-kontaktens fyra stift bara har lagts mot moderkortet. Batterifackets två kontaktstift ses i mitten av bilden och där ser såg man tydligt att moderkortets kontaktytor var skadade.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_9828.jpg
    IMG_9828.jpg
    54.2 KB · Visningar: 463
  • IMG_9831.JPG
    IMG_9831.JPG
    112.3 KB · Visningar: 446
Kolla om inte Garmin kan skicka en ny gummitätning. Peppar, peppar min Vista HCx funkar skitbra trots att jag haft den på motorcykel, en väldigt vibrerande KTM 950 supermotard. Vanligt friluftsbruk är ingenting mot att sitta stumt på styrkronan. Min gamla Vista C slog dock av sig ibland, väldigt störande när jag ville spara spår m.m.
 
ang. "Parallellt glapp på Garmin Vista HCx"

Hej! Thure

Intressant att få se hur också din glappande GPS är konstruerad inuti! Det är tydligen samma typ av "konstruktionsfel" på överföringen av ström till kretskortet som det var på min 60CS.

Mitt tips är att istället löda dit en tunn sladd mellan batterifacket och kretskortet!

Fortfarande så fungerar min gamla (2004) 60CS helt klanderfritt sedan jag gjorde denna åtgärd.

Mvh!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips