Nova eller Nova+

Jag ska köpa ett multifuelkök och har fastnat för Optimus. Men där finns ju två modeller; Nova och Nova+.

Undrar nu om någon som testat dessa båda har någon åsikt om vilket som fungerar bäst?

Själv är jag lite fundersam över hur känslig regleringen är på Nova+ då man vrider på hela slangen. Men fungerar det bra verkar det mycket smidigt.

Jag har pratat lite med konstruktören för nova och nova+, och hans svar på den frågan var som följer..

------------
Nova och Nova+ har ingen effektskillnad, väldigt liten viktskillnad och är ungefär lika att hantera. Nedan en kort lista av skillnader:

Nova+ har större fötter

Nova+ har bättre grepp mot kastrullen

Nova+ har regleringen direkt i slangen – känns säkrare pga längre från lågan och tar mindre plats ihoppackad, men kan uppfattas som instabilare speciellt utan kastrull eftersom a)slangen är styv och kan vicka köket lite om den är krokig och b) det finns inte en stagande slang åt sidan som i Nova.

Vindskydd och väska ingår i paketet. I Nova+ ingår flaskan också..
----------------
Och ang det sista så vet jag inte om det gällr i alla butiker.
Jag beställde ett Nova+, men har inte fått det än.

Mvh / Tomas
[Ändrat av lleberg 2007-02-28 kl 23:31]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Provat 5 veckor

På fjällturen 2006, 5 veckor, hade jag Nova+. Valde åxå mellan Nova och Nova+. Brännaren fungerade bra hela tiden. Men skulle jag välja idag blev det utan +. Jag tycker att regleringen av lågan med slangen känns oprecis samt att risken finns att man tippar köket eftersom den halvstyva slangen inte är rak.

Nova

Jag tycker likadant. Jag har både nova och nova+ och regleringen med slangen Är oprecis desutom så när nova+ har svalnat efter matlagning så fastnar regleringen pga att metallen expanderar vilket är irreterande om man glömmer att öppna ventilen lite när köket slocknat, det finns dock med en funktion för att lossa vetilen på multiverktyget som följer med men man förlorar ju lite av funktionen med köket om man måste tömma bränsleslangen efter varje användning.

Ominfuel

Tjena Johan =). Jag rekomenderar Primus Omnifuel. Fördelen tycker jag är att man kan köra på både gas och flytande bränsle. Har haft mitt några år och det fungerar alltid perfekt. Har däremot dålig erfarenhet av Optimus Nova.
En fördel med Omnifuel är att man kan reglera effekten på två ställen (flaskan och brännaren), detta ger en bra finkännslighet..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips