Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15213781.ab

Kan ju bli intressant att se vad som hörs på inspelningen. Kanske får vi svaret på hur det gick till...
Med tanke på att de strax innan fick instruktioner från flygledningen att gå ned till 2000 meters höjd och att Keb är ca 2100 meter högt, så känns det ju inte som någon stor gåta hur kraschen gick till. Särskilt inte i den vädersituation som rådde vid olyckstillfället.
 
Med tanke på att de strax innan fick instruktioner från flygledningen att gå ned till 2000 meters höjd och att Keb är ca 2100 meter högt, så känns det ju inte som någon stor gåta hur kraschen gick till. Särskilt inte i den vädersituation som rådde vid olyckstillfället.

Aha! Det kände jag inte till (har inte läst hela tråden). Klantig flygledning, minst sagt....
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det beror ju på var planet befann sig vid tillfället samt aktuellt lufttryck mm mm.
QFE och QNH kan ju vara väldigt olika flyghöjder vid samma plats t ex.

2000m kan ju vara helt ok på en viss kurs, avviker sedan planet så ändras förhållandet, så att peka på trafikledningen som skyldiga känns lite vagt just nu.
 
Gå tillbaka lite i tråden. Där har jag skrivit att klarering endast gäller inom kontrollerat luftrum. Det är pilotens ansvar att hålla reda på sin aktuella position. Skyll inte på flygledningen!
 
Alla som läser mitt inägg noga kan där se att mitt påstående baseras på citerat inlägg. Jag förtydligar även att jag inte läst hela tråden.

Det är svaret på din fråga.

Citerat inlägg säger att flygledningen gett instruktion om att minska höjd till 2000 meter. Den informationen räcker inte för att kalla flygledningen klantig vilket gundj förklarat i sitt inlägg. Om kärran inte befinner sig där besättningen påstår kan inte flygledningen klandras - det räcker antagligen med att besättningen trodde att de var 1000 meter öster om sin verkliga position för att de skulle ha klarat sig... Vad som verkligen hänt vet vi ännu inte.

Att du inte läst hela tråden ursäktar inte ett inlägg som bara tar hänsyn till den senaste posten - det borde väl du som rutinerad postare här på forumet veta... ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips