Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Ingen som har hört något om det kommer vara stopp att dricka vattnet i jockarna i området?
Misstänker att det mesta bränslet hamnat på Rabots glaciär. Även om det är stora mängder bränsle så lär det ganska fort bli utspätt pga de i övrigt stora snömassorna som smälter. Det är nog bara i den närmaste området som vattnet inte är drickbart och där är det ju ändå vistelseförbud. Dessutom så lär en stor mängd av bränslet avdunsta så någon risk för dricksvattnet lär nog inte finnas. Sen finns det förstås hydralolja och ammunition som är otrevligare men det är ju i sammanhanget rätt små mängder som är utspritt på ett stort område.

Det kommer väl ett par meter snö varje år i området så det är ju rejäl utspädning, som jag förstår det så kommer det motsvarande 1,33 meter vattendjup på Storglaciären varje vinter och det bör ju vara något liknande för Rabots. (Källa: http://www.universeum.se/glaciarer/pop_level2/kap1/mass_3.htm)
 

clindh

Forumvärd
Off-topic och tjafs raderat, åter till ämnet. Konspirationsteorier, diskussioner om Sverige är del av Nato eller ej etc kan väl tas i Fritt Forum.
 
Senast ändrad:
Piloterna ombord på det i mars kraschade norska Herculesplanet fick besked från flygledningstornet i Kiruna om att man kunde gå ned till 2000 meters höjd.
 
Ett färdtillstånd från flygledningen gäller endast i kontrollerat luftrum. Det gäller för befälhavaren att veta luftfartygets position. Det kontrollerade luftrummets undersida finns publicerat i pilotens navigationsunderlag.
 
Någon som hört om man törs dricka vattnet kring kebnekaise området nu när snön börjat tina efter flygolyckan? Har det tagits några prover på vattnet?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 
Jag var vid Kebs fjällstation för en vecka sedan, då fanns det informationslappar som sa att det inte var någon fara att dricka vattnet. Om man skulle träffa på vatten med flygbränsle, så skulle man också märka det på lukten/smaken.

Mvh /Joel
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller vattnet i Kebnekaise må jag vara naiv men OM det finns något förorenat vatten så torde det inte vara på den sida där fjällstationen är eller på östra eller västra leden eftersom planet trots allt flög in i den västra väggen. Om det sen är förorenat på den östra sidan där vattnet från Rabots glaciär rinner ut är en annan sak men i min lilla begränsade värld känns det som att vattenflödet är så pass stort att utspädningen torde göra att det knappast kan finnas någon större risk att dricka vattnet.

Personligen kommer jag med största sannolikhet att gå via Kuopervagge och över till Tarfala i sommar och jag kommer definitivt inte att ens fundera på att inte dricka vattnet i Kuoperjåkka (om jåkken heter så men det borde den göra). Dvs så länge det nu inte luktar fotogen eller olja eller annat skunk.

Sen ser man hur minnet sållar bort (oviktiga) saker. Hade redan glömt att det ligger ett störtat plan där jag tänker gå ena vandringen i sommar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.