Norska vs Svenska fjäll

Ska vandra i fjällen nästa år, men är det någon som har ett bra tips på norska fjäll leder? Är det liknande upplägg som här i sverige? finns det stugor att tillgå?

Tacksam för alla tips, och är norge lite överskattat eller är det helt klart värt?

någon som föredrar norges fjäll framför svenska fjäll, och vice versa?
 
Ska vandra i fjällen nästa år, men är det någon som har ett bra tips på norska fjäll leder? Är det liknande upplägg som här i sverige? finns det stugor att tillgå?

Tacksam för alla tips, och är norge lite överskattat eller är det helt klart värt?

någon som föredrar norges fjäll framför svenska fjäll, och vice versa?

Norge har i stort sett identiskt upplägg med stugor, det finns både bemannade och obemannade stugor med jämna mellanrum.
Är du medlem i Svenska turistföreningen gäller medlemskapet också i norska stugor, eller hytter som de kallas som är anslutna till Den Norske Turistforening, DNT.
Obemannade stugor kommer man in i med en standardnyckel som hyrs för 100 kr och som man får behålla så länge man är medlem.

Exempel på leder är svårt att ge utan att veta hur van du/ni är att gå i fjällen, hur lång tid ni ska vara ute och vad ni föredrar för upplägg på turen (Hytte-till-hytte, tälta med enstaka besök för proviantering och tork i hytta eller utgå från basläger eller något annat. Vill ni fiska på turen? Vilket tempo/sträcka per dag föredrar ni?) Reser ni med bil eller kollektivt till Norge?

Fjordnorge är något som absolut bör upplevas, mest känd är kanske Lysefjorden med utsiktspunkterna Prekestolen och Kjeragbolten.
Jotunheimen med Besseggen är vidunderlig utsikt, Gaustatoppen har utsikt över 1/6 av Norge och det går att se ända till Sverige en klar dag, detta bara för att nämna höjdpunkter.

Jag tycker Norge är värt flera besök! :)

Norge har ju massor av dramatiska landskap, men också relativt lättvandrade leder, så om Sverige eller Norge är bäst beror på var man befinner sig, Norge har nog dock fler dramatiska platser än Sverige, det gillar i varje fall jag.
 
Senast ändrad:
http://www.huthyfs.com/

med länk till Till Topps!, DNT och "Den Höga Nord", samt en översikt, http://www.huthyfs.com/nortrek.html

och bilder från 13 av mina 18 Norge-resor.

"Överskattat" kan nog ingen svara på, däremot säkert "förbisett" av svenskar. Tillgängligheten kan vara både ett plus och ett minus, man krockar oftare med civilisationen, men, samtidigt, till vissa områden kan man ta tåget, kliva av och direkt börja vandra, t ex Dovrefjell (Hjerkinn eller Kongsvoll), Skarvheimen (Finse, Myrdal, Ustaoset), Hardangervidda och i Sydnorge Saltfjellet (Dunderland, strax S om Polcirkeln). Jag har en gång börjat en Dovre-vandring i Oppdal, hoppades på lift några km utmed E6, men fick ingen. Det var snabbt glömt på fjället.

Jag har dragit mig för svenska fjällen, t ex p g a mygg eller mitt intryck att man måste boka resan långt i förväg för att komma med tåget.


Om DNT-nyckeln. De 100 kronorna är deposition, som man förlorar om man inte lämnar tillbaka nyckeln. Det spelar givetvis igen roll om tappar nyckeln eller bara behåller den. Jag tappade min på trappan till Trulsbu - den ligger säkert kvar därunder. Möjligen måste man vara medlem för att utnyttja selvbetjente hytter. Möjligen. Sen 2001 har jag själv lwegat på stuga tre gånger, en betjent (Fondsbu), en selvbetjent (Trulsbu) och en jaktstuga i Reinheimen. Tält ska man ha, t ex Jotunheimen (där jag varit sju gånger) har allt att vinna på tält. Norrmän är inte morgonpigga och frukost serveras ibland så sent som 9. Det kan dröja till 10-tiden innan man möter någon, vilket i mitt fall innebär nästan 4 timmar.

Litteratur: Til Fots i Norge, utgiven av DNT.
Fjellturer i Norge (Notrabooks, Oslo, red. Erling Welle- Strand)
Kartor: http://www.kartbutiken.se/
 
Oj tack för all den infon, precis vad jag behöver. Jag tänkte bara berätta att min erfarenhet är bara en fjällvandring än så länge mellan ammarnäs och Hemavan, men är mycket aktiv, klättrar och sportar en hel del och är ofta ute i skog i mark i närheten där jag bor, men kanske ändå inget för avancerat för att vara på den säkra sidan och vet heller inte riktigt hur det är för de andra i gruppen som ändå var med vandringen mot Hemavan utan större problem, vi gillar att ha ett rätt så lugnt tempo och de gör ju inget om de är lite fysiskt påfrestande men kanske inte för många branta backar bara, sen vill vi gärna bo i stuga men gärna så primitivt som möjligt :) förresten finns det nån bra fjällkarta att köpa, har calazos kartor här i Sverige som är riktigt bra:)?
 
Det er flere store forskjeller mellom Norge og Sverige mtp hytter og turer. Først og fremst så er det enormt mange flere hytter i Norge. Vi har nettopp passer 500 DNT-hytter, mens STF vel har ca 50! Og Norge har dessuten ca 30% mindere landområde.

Dessuten er hyttene mye billigere i Norge, ned til under halve prisen av det du må betale i Sverige.

I Nordnorge har vi bare ubetjente hytter, og ingen av dem har noe lager med mat, så det må du ha med deg. Dessuten har vi her nord en mengde åpne gratis hytter. I området rundt Saltfjellet er det like mange åpne gratis hytter som det er DNT hytter.

Hvis du liker å fiske så er det imho enklere i Norge, i alle fall her nord. Er du under 20 år er det dessuten gratis på statens grunn, som dekker 95% av fjellene.
 
Kartor (oftast i 1:50.000 vilket är mer detaljerat än de svenska fjällkartorna norröver) finns att köpa på bokhandeln eller på internet. Vill du börja planera hemmavid innan du köper vandringskarta finns utmärkta kartor online:
http://ut.no/kart/
 
Som det redan nämnts, naturen är mer storslagen i Norge men vildmarkskänslan är större i Sverige.
Själv har jag rört mig de senaste åren i Nordnorge längs den svensk- norska gränsen där man får både, storslagen natur och vildmarkskänslan. Dessutom är stugorna i Norge mycket billigare, men tält är nästan ett måste för att avståndet mellan stugorna kan vara lite för stort. Har också en känsla av att stugorna i Norge är mindre besökta än i Sverige, inte sällan har jag varit helt själv. Det kan naturligtvis beror på att jag bruka vandra sent på sommaren. Vidare kan nämnas att stigarna & broarna i Norge är lite mindre underhållna och mindre spångar iaf de lederna jag gick. Det är ju lite annorlunda i Jotunheimen där man är nära civilisationen.
Mvh Veni
 
okej, tack så mycket... då har jag lite mer kött på benen så att säga, vildmarkskänsla är viktigt men verkar ändå värt att uppleva lite norsk fjällnatur... tack alla!
 
Nu är min erfarenhet av norska stugor mycket begränsad eftersom jag bara har varit i en enda men att de skulle vara så mycket billigare än de svenska vet jag inte. Jag fick betala 200 NOK, det var priset om man var medlem i STF. Det blir i runda slängar 225 SEK. I Sverige betalade jag 1195 för fem nätter. Det senare är visserligen ett rabatterat pris om man köper just fem övernattningar. Annars tror jag de svenska stugorna kostar 270:-.
 
Det finns 50 000-karta över hela Norge, och de flesta vandringskartorna är baserade på den, med leder, broar (H som i helårsbru och S som i sommerbru) och stuglägen inritade i färg.
Förlaget är Ugland IT.

De undantag jag kan komma på är Dovrefjell, Hardangervidda och
Nærøyfjorden-Stølsheimen som är i 1:100 000 (även Saltfjellet, när jag var där 1998). Förr var dessa kartor dåliga, nedfotograferade från Statskartet, men har efterhand ersatts av läsligare kartor.
Breheimen har jag för mig finns, men bara delvis, i 1:50 000, där har jag iaf använt en 1:100 000.

Över ett av mina favoritområden, Skarvheimen (mellan Hardangervidda och Jotunheimen), finns en svårläst 1:100 000 utgiven av Cappelen.
De sydliga delarna täcks av 50 000-kartor, t ex Geitrygghytta och Hallingskarvet; när jag började vandra där år 2000 var jag hänvisad till 5 blad av Statskartet. Kartbutiken i Stockholm har,
eller har haft, de flesta bladen.

PS till föregående inlägg. Ännu en ingång i Saltfjellet, med järnvägsstation, är Lønsdal.
Och ytterligare en bok, Fjellturer i Nordland - kan förmodligen beställas från Fylkeadministrasjonen i Bodø.
 
okej, tack så mycket... då har jag lite mer kött på benen så att säga, vildmarkskänsla är viktigt men verkar ändå värt att uppleva lite norsk fjällnatur... tack alla!

Många av de stora naturpärlorna är ju fulla av folk, som Besseggen, Prekestolen, Trolltungan, Gaustatoppen mm.
Går du på leder där det inte är så nära en känd topp eller utsiktspunkt är det helt ok, går du utanför leder är du ofta ensam hela dagar.
Vildmarkskänslan går fint att få, men inte vid "turistattraktionerna".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrikaannahelena Glömt vår norska nyckel Fjällvandring 2
Pohman Norska terrängkartor digitalt Fjällvandring 6
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
piaea Köksutrustning norska hytter Fjällvandring 2
Lisa A Norska fjällstationer Fjällvandring 4
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
tombjo Hund i norska fjällen och i närheten av kungsleden? Fjällvandring 8
millimeter Sylarna från norska sidan Fjällvandring 3
neleh Stugtur på norska sidan av jämtandsfjällen? Fjällvandring 1
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
perlarsson Norska fjällstugor Fjällvandring 1
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
Lars G A Norska fjällvandringsböcker? Fjällvandring 6
Dalafjällen eller norska fjäll Fjällvandring 2
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.