Norska vs Svenska fjäll

Norska ubetjente hytter är oftast mycket hemtrevligare än STFs och priserna varierar t ex betalade jag 150 NOK i Sulitjelmaområdet.

En fint område är Narviksfjellen och man kan börja i t ex i Katterat NO), Abisko eller Ritsem. En fin tur är Katterat - Hundalshytta - Cunojavre - Unna Allakas(Sv ock endast 7 km) - Alesjausre (om man vill basta) - Abiskojaure- Abisko alt. direkt till Abiskojausre från Unna Allakas.

Vill ni gå längre kan ni fortsätta mot Ritsem istället för att gå mot Unna Allkas. Alternativt börja i Ritsem och avsluta i Katterat eller Abisko. Mer info om lederna och hyttera i Narviksfjällen hittar ni här http://narvik.turistforeningen.no/index.php?fo_id=7289

Fördelen här är att ni kan använda svenska fjällkartan - men kolla att de norska lederna stämmer på norgeskart.no

DNT-nykkel beställs via deras Nettbutik och eftersom de skickar via företagspaket till Sverige innebär det att portot kostar över 300 NOK. Inom Norge skickas den som brev så har ni norska vänner...
 
Norska ubetjente hytter är oftast mycket hemtrevligare än STFs och priserna varierar t ex betalade jag 150 NOK i Sulitjelmaområdet.

En fint område är Narviksfjellen och man kan börja i t ex i Katterat NO), Abisko eller Ritsem. En fin tur är Katterat - Hundalshytta - Cunojavre - Unna Allakas(Sv ock endast 7 km) - Alesjausre (om man vill basta) - Abiskojaure- Abisko alt. direkt till Abiskojausre från Unna Allakas.

Vill ni gå längre kan ni fortsätta mot Ritsem istället för att gå mot Unna Allkas. Alternativt börja i Ritsem och avsluta i Katterat eller Abisko. Mer info om lederna och hyttera i Narviksfjällen hittar ni här http://narvik.turistforeningen.no/index.php?fo_id=7289

Fördelen här är att ni kan använda svenska fjällkartan - men kolla att de norska lederna stämmer på norgeskart.no

DNT-nykkel beställs via deras Nettbutik och eftersom de skickar via företagspaket till Sverige innebär det att portot kostar över 300 NOK. Inom Norge skickas den som brev så har ni norska vänner...

I Hunddalshyttan där jag var kostade det 150 NOK för medlemmar i norska turistföreningen men 200 NOK om man var med i STF. Var man inte med alls kostade det mer.

Jag beställde en DNT-nyckel och den skickades med brev. Det tog högst ett par dagar och kostade totalt 118 NOK (100 för nyckeln och 18 för portot).
 
I Hunddalshyttan där jag var kostade det 150 NOK för medlemmar i norska turistföreningen men 200 NOK om man var med i STF. Var man inte med alls kostade det mer.

Jag beställde en DNT-nyckel och den skickades med brev. Det tog högst ett par dagar och kostade totalt 118 NOK (100 för nyckeln och 18 för portot).

Kan tillägga att jag är medlem i DNT. Beställningen av nyckel gjorde jag i juni 2014 via deras webbutik. Tidigare när jag beställt från t ex Abisko eller via mejl till lokala DNT föreningar har kostnaden varit vanligt porto. Du måste också vara medlem i STF eller DNT för att få kvittera ut en nyckel.
 
Brukar undvika huvudstråken men trots att det var mycket folk och stort slitage tyckte jag Prekestolen och Besseggen var väl värda ett besök.
 
Jag väljer Norge alla gånger. Som alla säger så är hyttorna mycket billigare i Norge, och dessutom så finns det väldigt mycket fler. Jag sover nästan aldrig i hytta dock, mest för att jag tycker att tält är bra mycket härligare men de hyttor som jag har sovit i har varit riktigt trevliga.

Naturen i Norge är en klass för sig och det går att få exakt det man vill ha. Det finns många ödsliga ställen med ren vildmarkskänsla om man vågar gå ledlöst. I Jotunheimen t.ex. så finns det områden där nästan ingen går men som ändå har storslagna toppar och natur och där träffar du sällan någon annan. Allt handlar om att våga gå där inte lederna går, och då får man vildmark så det sjunger om det.

Däremot så finns det mer högalpina områden i Norge och det kräver fjällvett och kunskap. Du kan t.ex. inte gå upp på över 1000 meters höjd utan en vintät jacka för då kan du verkligen få problem. Är man den mer försiktiga typen som inte riktigt vill ge sig in på sånna äventyr så är det bättre att välja mindre alpina områden och det finns det ju också gott om.

Sen om vi ska snacka natursevärdheter så vinner Norge i mina ögon.

Ja jag älskar att fjällvandra i Norge, märks det? haha
 
Jag var på Hardangervidda för någon vecka seda, på östra sidan

Min upplevelse av högfjällsplatån är att det gav mig en behövlig dos karg fjällkänsla - och jag tyckte mycket om det - men att landskapet inte är lika vackert som det jag är van vid från vindelfjällen och abisko-fjällen.

Landskapet är mer grusigt, stenigt och grått, och eftersom det rör sig om en platå är det inte samma kontrast mellan djupa u-dalar och snöklädda toppar. Höjden varierar mellan 1200-1350 meter.

Jag har dock förstått att västra sidan av hardangervidda är mer varierad i höjd.

Dock är Hardangervidda ett område jag kommer till från Skåne i rimlig tid, så jag kommer säkert vandra där fler gånger.

Jag ser fram emot att vandra längre norrut i norge, där kan jag verkligen tänka mig att fjällen har en annorlunda karaktär än längre söderut.
 
Det vackraste på Hardangervidda är dels de södra delarna, dels trakten runt Hardangerjøkulen,
även om man blir rätt blöt om fötterna där.

Det säkert tråkigaste jag gått nånstans var efter ett par dar kring Hardangerjøkulen, sträckan Krækkja-Tuva; platt, låg och torr.
 
Ska vandra i fjällen nästa år, men är det någon som har ett bra tips på norska fjäll leder? Är det liknande upplägg som här i sverige? finns det stugor att tillgå?

Tacksam för alla tips, och är norge lite överskattat eller är det helt klart värt?

någon som föredrar norges fjäll framför svenska fjäll, och vice versa?

Hei
Jeg har gått mye i både norske og svenske fjell og syns det er meget vanskelig å prioritere det ene landet foran det andre. Svenske "leder" er godt merket med røde kryss på stolper og har gode "stugor" og fjellstasjoner. Men stiene i Norge er også godt merket med røde T-er og hyttene der er også OK selv om den bygningsmessige standard jevnt over er bedre i Sverige enn i Norge.
Brage
 
De kryssmärkta stigarna i Sverige är vinterleder. Ibland sammanfaller vinter- och sommarleder, ibland inte. Vinterleder kan t ex föras över mycket sank mark och ibland rentav över sjöar. Men det ser man ju på kartan!

Norska leder vintermarkeras med ruskor. De enda permanenta vintermarkeringar jag sett är dels på väg från Blåhammaren mot Storerikvollen, från gränsen, och en stakad led i Trollheimen, om man vill gå mer direkt mellan Gjevilsvasshytta och Slettådalen (och det vill man!):
http://www.huthyfs.com/troll11gal/index.html
(bild 49-61)
http://www.huthyfs.com/trollgal/images/page6.html
Denna bild och framåt till bild 14.

Stugor hoppas jag kunna undvika ännu ett par år. Men jag tror inte jag har mer än kanske 2,3 vandringsår kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrikaannahelena Glömt vår norska nyckel Fjällvandring 2
Pohman Norska terrängkartor digitalt Fjällvandring 6
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
JuliaL1 Sylarna från Norska sidan? Fjällvandring 11
Helsing Stabbursdalen i Norska finnmark i augusti? Fjällvandring 1
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
piaea Köksutrustning norska hytter Fjällvandring 2
Lisa A Norska fjällstationer Fjällvandring 4
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
tombjo Hund i norska fjällen och i närheten av kungsleden? Fjällvandring 8
millimeter Sylarna från norska sidan Fjällvandring 3
neleh Stugtur på norska sidan av jämtandsfjällen? Fjällvandring 1
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
perlarsson Norska fjällstugor Fjällvandring 1
il C web-kameror i norska fjäll Fjällvandring 4
Lars G A Norska fjällvandringsböcker? Fjällvandring 6
Dalafjällen eller norska fjäll Fjällvandring 2
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.