Norska tält?

Ska köpa nytt tält och undrar om någon har erfarenheter och synpunkter av Helsport tälten "Børgefjell 3 Light och Isfjell 3 Camp.
Tackar på förhand

Helsport

Jag har haft ett Helsport Borgefjell i 4år och det funkar kanonbra, har använt det till allt från Skidturer, kajak, vandring till camping. Går bra att sova 3 i tältet.
Lätt att sätta upp och det är genomtänkt. Enda nackdelen är att det ä ren relativt liten absid så det är svårt att få in tre ryggor i absiden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har samma erfarenheter med Børgefjell som Johan, og mener også att dette er et bra telt. Kjøper du "Camp"-utgaven får du svært god plass til sekker i absiden. Men da får du ju også litt ekstra vekt...

Borgefjäll T3

Har ett Borgefjäll tält!

Detta är gammalt och lite slitet men fungerar perfekt.Personligen så tycker jag att det är ett helt fantastiskt tält.Lätt/gott om plats/rejäl absid/bra ventilation.Har lite funderingar på att sälja det pga av att jag mest vandrar ensam.

Någon som vet hur mycket ett nytt sådant tält kostar?

I Norge koster et nytt Børgefjell 3-light 4789.00 NOK.

Er det ellers noen som kan anbefale et godt telt for en person?

Nina

Några förslag (lite sidospår, lite helsport)

NinaK; sa:
(klipp)

Er det ellers noen som kan anbefale et godt telt for en person?

Nina

Har mest erfarenhet av Hilleberg.

Akto: lätt, (1,5 kilo), litet och plats nog för en. Absid. Kan funka på vintern men mycket trångt och dålig ventilation.

Unna: lätt, (2,3 kilo), plats för en till två, rygga och blöta kläder får plats mellan inner- och yttertältet. Funkar på vintern med extra kraftiga stänger, ventilationen kan vara lite dålig i snö.

Nammatj: ganska lätt (2,8 kilo), plats för två på sommaren, lite trång för två på vintern men det går, absid, bra vintertält, bra ventilation.

Sök på utsidan på namnen så hitter du ganska mycket.

Angående Helsport, på http://www.1000-turtips.no finns lite skrivet om Helsports tält. http://www.villmarkssida.no har en rescension av deras kraftigaste expeditionsmodell.

Vänligen,

J

Helsport VAR?

Man tackar för synpunkterna på tälten, verkar vara ett bra val. Är det någon som vet vem som säljer Helsports tält i Göteborgsregionen?

För ett par sedan frågade jag Hel-sport var i SVerige jag kunde köpa deras tält. JAg fick då en lista som jag såklart inte har kvar. Men i alla fall så kommer jag ihåg (eftersom jag själv bor i Göteborgsområdet) att den enda affären här var en sådan i Lerum, namnet kommer jag inte ihåg...

Du kan ju alltid fråga Hel-sport :)

/Martin

Helsport-telt billigast i Norge

Kolla också in den hær norska internet-butiken,
http://www.sport-it.no/
dær t.ex. Helsport Rondane 3 kostar 4.299 NOK
jæmført med 5.998 SEK hos Fliesbergs.
Med kurs på 0,85 tjænar du 800 kr om det ær møjligt før dig att bestælla från sport-it.no till Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips