Norsk-svensk topokarta

Jag blev lite irriterad på att behöva byta mellan ut.no och Kartsök, så jag slängde upp en egen kartsida på https://humboldt.antarkt.is/. Notera att det nuvarande är ett hack av rang, så jag kommer antagligen att byta till OpenLayers istället för Leaflet framöver för att få bättre stöd att lägga ihop olika kartor.
 

Haha, ja, det hade varit något, men det kommer att få vänta ett bra tag. Problemet ligger i att Finland använder ETRS-TM35FIN, som bygger på ETRS89/UTM 35N; medan Sverige använder SWEREF 99 TM, baserat på ETRS89/UTM 33N. Norge använder UTM 33N rakt av, vilket gör att man kan kombinera norsk-svenska kartor utan problem (förutom vissa tekniska skillnader i deras WMTS-tjänster). När det gäller Finland skulle den kartan alltså helt enkelt inte passa ihop med de övriga ländernas.

Man kan naturligtvis använda projektionen Google Web Mercator, som alla tre länder erbjuder, men det vore att våldföra sig på kartografin.
 
Tack

Det var en befriande känsla som uppfyllde mig när jag nyttjade din tjänst.

Återigen, stort tack för din insats, den fyllde ett behov!
 
Snyggt hack!

OpenLayers klarar ju av att hantera skilda projektioner "on the fly"; det blir lite suddigt p.g.a. omsamplingen, bara. Du skulle kunna välja visningsprojektion efter den dominerande arean på skärmen...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...