Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12

Nöjd med min V12

Det mesta är bra på v12'an (70L). Har endast vandrat en vecka i Padjelanta i ständigt regn men jag är jättenöjd. Vet inte hur mycket packningen vägde men det kändes aldrig för tungt och besvärande som det alltid gjorde med min gamla Sosho 60. Det dom tyvärr misslyckats helt med är ryggplattan längst ned. Den saknar nästan stoppning och för att åtgärda det tog jag den löstagbara kudden från min Sosho säck och satt fast den med spännband. Så nu är min säck super och jag är glad att jag inte köpte 90l versionen då Lundahls 70 version sväljer mycket !! I övrigt är det ju mycket remmar men man lär sig säcken efter ett tag och då är dom bra att ha.
 
Lundhags

Min kille köpte en Lundhags V8 i somras och vandrade en vecka i Abisko med den. Han är jättenöjd med säcken. Sitter skönt, bra fickor och fack.
Själv fick jag blåsor och skavsår av min tolv år gamla Sho Sho. Siktar på en Arcteryx, man väljer ut delar till bärsystemet som passar en själv, gillar det.
 
Lundhags V8!

Hej!

Jag köpte en Lundhags V8 efter en MYCKET grundlig marknadsundersökning. Arcteryx, Norröna mfl sållades bort ganska fort eftersom priset inte stämde med utnyttjandegraden.

Valet stod efter ett tag mellan Haglöfs Victor och Lundhags V8. Det blev en Lundhags och det ångrar jag inte! Hade den nu i somras mellan Abisko och Kebnekaise.

Ryggsäcken sitter perfekt på mig. Den är mjuk, men ändå stabil. Jag är ganska smal så det är ju viktigt att inget skaver (det gjorde det med Victorn). Den har många smarta lösningar och småfack, som man faktiskt har användning av.

Det enda som inte är bra är topplocket och snölåset. De är båda lite för små. Detta upplevde jag inte som något problem.

Jag kan verkligen rekommendera Lundhags V8.

Mvh Martin
 
Erfarenhet av Norröna Stetind

Har haft en Norröna Stetind i fyra år och är helnöjd! Har använt den både på skidturer vintertid och på åskilliga fjällvandringar sommartid. Säcken är "ren" - har alltså inte en massa detaljer som kan paja. Bärsystemet är enkelt och robust vilket gör det till en fröjd att bära tungt med (dock inget att sträva efter). Nya Synkron II-systemet lär vara ytterligare förfinat. Jag brukar ofta starta turerna med 20-25 kg och det klarar säcken med glans. Avbärarbältet är robust och bekvämt och konstruerat med en fästpunkt som gör att säcken inte kränger när man går. Det enda jag ibland saknat är höjdjustering av topplocket när man i början av turerna har mycket i säcken. Jag har många gånger varit glad att jag investerade i en Stetind och inte köpte en ny Haglöfs!

Har tyvärr ingen erfarenhet av Lundhags säckar, men de är jämförelsevis ganska "färska" på marknaden. Norrönas säckar är mer beprövade.

Det viktigaste när du väljer säck är dock att tänka igenom användningsområdet. Detta påverkar kraven på kvalitet och framförallt volym!

Lycka till!
/P
[Ändrat av warg 2001-09-22 kl 00:31]
 
Storen synkron II

Hej,

har en ny Storen synkron II som jag testat på lite kortare turer. Bärsystemet är i absolut toppklass, den enda säck jag testat som är lika skön är KM Mjölner (men den var jag tvungen att modifiera lite själv först).

Kraftiga och väl formade bärremmar och ett höftbälte som är litet och smidigt men ändå kan ta hela vikten på höfterna. Det enda jag inte gillar på nya Storen/Stetind är att man tagit bort hålbanden. Å andra sidan är Storen nu en mycket ren säck som också väger lite (ca 2.8 kilo). Volymen är ok, om man packar en liten packpåse under locket kan man bära med sig ca 120 L utan stabilitetsproblem.

Synkron II har inga längdbegränsningar utan alla säckar med SII är tänkta för personer från ca 170 cm och uppåt.

/J.
 
Lundhags V8

Jag köpte en Lundhags V8 i våras. Har använt den förutom hemmavid, en fjällvecka med ca 20 kg packning. Jag är mycket nöjd med bärsystemet. Jag har därmed också "pensionerat" min gamla trotjänare från Berghaus.
I det bakre facket på V8:an får mina Tevor perfekt plats. När jag gjorde toppturer tog jag av topplocket och fick en stor dagturssäck. Blir det regn är det ändå inget problem då man kan fälla upp det "storleksjusterbara" regnskyddet.
Jag är mycket positivt överraskad av säcken som trots allt är hyfsat billig.

Lycka till vad Du än väljer.
Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
niklaz Stetind/Victor/Badlands Transportera 20
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
stormfrog Hur står sig Lundhags Saruk Expedition 110+10 L mot konkurrenterna? Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Lappen69 Lundhags Jamten 75 Transportera 6
Farbrorvattenmelon Lundhags Gneik - topplocket? Transportera 0
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
Valpish Lundhags V12 90L Transportera 1
volodymyrp Lundhags V8 vs V8 spirit vs V12 as a first backpack Transportera 3
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.