Stetind/Victor/Badlands

Hej

Testade nyss Norröna Storen och Haglöfs Victor (75/85). Nån som har synpunkter på dessa säckar? Jag vill ha en säck runt 80 liter och klurar på Norröna Stetind, Haglöfs och North Face Badlands (som jag inte testat). Faktiskt satt Haglöfsen liiite bättre men jag tyckte det var trevligt med att höftbältet var "roterande upphängt" på Storen som jag testade.

Är inte ute så ofta men vill ändå inte snåla så man får ångra sig i 10 år. Vill få plats med sovsäck + Thermarest Guidelite + framöver ett litet tält (Unna kanske). Klart + om man får plats med delad hagelbössa men den kan jag också fästa på utsidan. Tyckte det var lite grejer att fästa saker på Norröna men Victorn hade lite för mycket remmar och snoddar m.m.

Sådärja nu har jag spammat - ska fortsätta att läsa runt här på forumet :) Tacksam för synpunkter.
 
Jag köpte i somras en stetind. Jag har dock inte använt den för mer än 3 mils vandring.

Men mitt omdöme hittils är att det är den bästa ryggsäck jag har provat hittils. När den är rätt inställd har jag nästan ingen vikt på axlarna utan bara på höften. Höftbältet verkar dessutom passa mig väldigt bra för med aööa andra ryggsäckar jag har testat har jag fått blåmärken vid höfterna efter ett per kilometers vandring.

Det är lätt att inse att det mindkar glädjen med turen men med stetinden har jag inte upplevt något sådant vilket såklart är väldigt positivt. Visserligen fick jag bläödande skavsår men orsaken till dem lär inte vara ryggsäcken. Eller?
 
Kollade idag på Stetind (75 l) som såg gigantisk ut i butiken jämfört med Storen (90 l) som jag testade i annan butik igår... helt ologiskt men jag var väl trött :)

Nåja, jag har beställt en Stetind från butik 1 (måste inte köpa den) så jag ska testa en sväng till och jämföra mot Victorn. Blir väl öppet köp så man kan testa att fylla den med lite vikt också. Ingen hade Badlands i rätt storlek så jag struntar nog i den.
 
Har också kommit fram till att Victorn har för mycket pynt! Ser ju ut som en julgran men det ger väl kanske mer alternativ till hur man kan använda den...
Arcteryx har några fina ryggor, men smakar det så kostar det...

mvh/samme
 
Testa Berghaus

Om du inte testat Berghaus Vulcan eller Atlas ska du göra det innan du köper.
De har några år på nacken (vilket märks mest på att bärremmarna inte är en decimeter breda), men hur jag än funderar tror jag inte att skulle köpa en annan säck idag. OM jag skulle behöva byta ut min tio år gamla ur-och-skur-säck, alltså.

De är lika flexibla som Victor (eller mer, eftersom sidfickorna kan bilda dagssäck) utan att se ut som en julgran. De ser å andra sidan ganska krigiga ut.
[Ändrat av Nordesjo 2002-09-21 kl 20:19]
 
Victor

Fördelen med Victor är mångsidigheten ,vad du än använder den till så sitter den verkligen bra.
Jag använder min 60/70 i allt från fjällvandring till långfärdsskridkoåkning, och där emellan en del klättring.
Dock kan jag medge att den är lite tung vid skridskoåkningen.
Jag vidhåller även att den kan verka krånglig med alla justerings möjligheter och så , men det är ju upp till användaren....
Jag menar att det är en välbyggd säck för alla äventyr.
/Bosse.
 
Victor kanske

Jag har använt victorn till många mils vandring.. Det mesta av pyntet sitter ju i hålband, ta av det om det inte används.. Höftbältet är lagom fast´dragkedjorna verkar hålla än så länge, fint med ett spännband under locket, som håller kvar t.ex tält eller dylikt när man knäpper av locket. En trevlig rygga, 60-70 rekommenderar jag, desto mer man lämnar hemma, destå större upplevelse...

När jag skulle sträckvandra Hemavan till Abisko fick han dock stanna hemma, jag tog min tight pro xl på 38 liter... tänk på det ni :)
 
Tack för tipsen! Hmmm... ni som promotar mindre/små säckar, har ni liggunderlag och tält utanpå eller i säcken? Jag vill verkligen få in rubbet i säcken så man slipper surra fast saker utanpå. Jag fattar helt det där med att inte dra med sig hela bohaget. Jag är dock ute så sällan så jag har inte fått in nån packvana för några långturer. Sen lite kagge och dålig kondis på det (skrivbordsjobbare)... :)

Ja just det - glömde nästan: är nån av säckarna allround på så sätt att de går att komprimera ordentligt om man inte alls har mycket med sig. Klättermusens 80 liters står det 55-80 l på.
[Ändrat av niklaz 2002-09-22 kl 21:47]
 
Stetind är hyfat allround

Köpte en Stetind för 3 år sedan och har varit mycket nöjd med denna, speciellt som jag köpte till sidofickor. Med dessa på får man i i princip allt utom liggunderlag (jag kör fortfarande med ett vanligt i skumplast).
Vad jag vet har de förbättrat bärsystemet ytterligare sen jag köpte min och det jag har kan inte bli bättre...

Mvh
Johan
 
Köpte en Stetind idag

Jaha, det blev en Stetind idag. Sitter skönt. Ska provpacka och få se vad som går ner. 3848:-. Inte en spänn fick jag pruta trots en dyr patagonia undertröja... enligt hon i kassan är det lite tråkigare sen Fjällräven köpt upp allt vad frilufts heter i Sverige. Jaja. Jag återkommer med recension senare.
 
Lite less blir man...

Hela jäkla höftbältet lossnade efter ca 2 mils cykling och nån kilometers knatande... Fasen vad less man blir. Måste åka in med säcken nu så de får titta på den. Den var/är jäkligt skön. Det där med att höftbältet är roterande upphängt funkar verkligen. Synd bara att grejerna inte är riktigt hopskruvade när man får dem (verkar vara 2 skruvar som gängat ur sig själva).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.