Normalvägen på Stetind

Hej vänner,

I sommar tänkte jag och en kollega klättra normalvägen på Stetind. Är det någon här som gjort den turen och kan svara på mina funderingar. Alla tips mottages tacksamt.

Har jag förstått det rätt att det bara är en riktig klätterpassage "Mysosten" grad 4?

Att det är en smal kamvandring efter Halls förtopp?

Är det svårt med routefinding? Finns det en förare eller klarar jag mig utan?

Tips på tältställe?

Mvh
Åke

Föraren över Stetinds sydelare kan du ladda ner gratis från Rockfax:

http://www.rockfax.com/publications/miniguides/item.php?id=49

Klättrade sydpelaren och gick normalvägen ner så jag vet inte hur 4:a passagen vid Mysosten är men jag kan inte tänka mig att den är särskilt klurig men du vill garanterat ha rep. Kanske vill du säkra någon del av kamvandringen också, den guidade gruppen vi träffade satte rep där men jag tyckte inte det var läskigt att gå/krypa.

Vad gäller att hitta så är det noll problem. Det går en stig rakt upp från parkeringen till toppen. Och är det fint väder är ni inte ensamma.

Det är otroligt vackert där uppe, om jag inte hade gått och fixat en fraktur i en kota så skulle jag absolut varit där uppe i sommar. Här är lite bilder från våran tur:
http://www.flickr.com/photos/par/sets/72157594212782614/

Tusen tack för svar Pär.

Nästa lördag drar vi iväg och gör ett försök. Bara att börja offra till väder gudarna;)

/Åke

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Vi kom upp och vi hade ett otroligt bra väder hela veckan, ca 25 grader o sol. Längtar tillbaka och då får det bli Sydpelaren Ett fantstiskt berg.

Tillbringade även ett par dagar i Henningsvär och klättrade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips