Gå ner i vikt. Uppdatering nr2

Hej allesammans!

Snart har det gått ett år sedan jag började mitt projekt att gå ner en fjällryggsäck ca 23 kilo.

Jag hade tänk göra det med väldigt varierad träning och ha rolig och äta gott.

Jag upptäckte för några månader sedan att min våg visar 4-5kg fel, vilket betyder att jag vägde kring 127kg när jag började och att jag väger kring 103-104kg just nu. Det är en viktminskning på 23-24kg vilket är bra.

Jag har kontinurerligt ändrat mina mål och haft ett antal delmål för att öka motivationen. Nuvarande mål är: 30kg kalas den 17april (då jag fyller 26), springa fjällorientering i H21Elit inom 3 år, göra en svensk klassiker inom 5år, springa 1mil på 40-45 minuter inom 1år.

Min viktminskning har avstannat sakta från sommaren och jag har istället fått en massa muskler, jag har knappt varit sjuk på hela hösten vilket är bra och min lungvolym har ändrats från 4.3 liter till 5.9 på 2.5år, vilket är väldigt bra enligt han som gjorde testen. Enligt det testet så har jag också fruktansvärt bra kondition.

De aktiviteter jag ägnat mig åt för att få viktminskning listas här i frekvensgrad.
1. Spinning (medel 3-4 ggr i veckan)
2. Gympa (medel 2-3 ggr i veckan)
4. Boxning (medel 0-2 ggr i veckan)
3. Jogging (meddel 0-2 ggr i veckan)
Till detta kommer även promenader som jag har gjort lite då och då, dock inga på morgonen eftersom jag inte ser att jag skulle orka med något sånt i resten av mitt liv.

Det jag tänkt börja göra mer av under halvåret som kommer. Jag tänker försöka åka skidor 0-3 gånger i veckan under våren, här i Luleå så är det ganska gynsamma förhållanden för sådant, dock inte alls lika bra som hemma i Östersund.
Jag har tänk att börja styrketräna vilket jag inte har gjort någoting under året som har gått. Det beror mest på att jag tycker det är tråkigt med gym och att jag inte har någon kunskap om styrketräning.

Med allt detta så borde jag vara i väldigt bra form för att gå i fjällen till sommaren och chansen att jag blir störd av att min kompis Fredde skuttar upp för alla branta sluttningar bör ha minskat.

Mathållningen är mycket bättre nu än vad den var innan, mellanmål är rutin nu och frukosten är rejäl varje dag.

Har ni några rekomendationer? Särskilt då det gäller styrketräning.

Tips, tankar och funderingar mottages tacksamt!!

God tur
/nisse
 
Tjusigt!!!

Jag gillar att du skriver:
"Till detta kommer även promenader som jag har gjort lite då och då, dock inga på morgonen eftersom jag inte ser att jag skulle orka med något sånt i resten av mitt liv."

Det är ju just den insikten som är viktig. Det räcker inte med att leva på knäckebröd i ett halvår och sen tro att man kan lägga sånt bakom sig. Man ändrar livsvanor.

Ang. styrketräning: Strunta i det! Satsa på konditionsträning/mindre muskelvolym/uthållighet om fjällorientering, klassikern mm är viktiga mål för dig.

/Håkan
 
Har väl inga tips till dig eftersom ditt system tycks fungera, utan mer två tummar upp och lite dunk i ryggen!
 
schweingaard; sa:
Hej allesammans!

Snart har det gått ett år sedan jag började mitt projekt att gå ner en fjällryggsäck ca 23 kilo.

Jag hade tänk göra det med väldigt varierad träning och ha rolig och äta gott.

Jag upptäckte för några månader sedan att min våg visar 4-5kg fel, vilket betyder att jag vägde kring 127kg när jag började och att jag väger kring 103-104kg just nu. Det är en viktminskning på 23-24kg vilket är bra.

Jag har kontinurerligt ändrat mina mål och haft ett antal delmål för att öka motivationen. Nuvarande mål är: 30kg kalas den 17april (då jag fyller 26), springa fjällorientering i H21Elit inom 3 år, göra en svensk klassiker inom 5år, springa 1mil på 40-45 minuter inom 1år.

Min viktminskning har avstannat sakta från sommaren och jag har istället fått en massa muskler, jag har knappt varit sjuk på hela hösten vilket är bra och min lungvolym har ändrats från 4.3 liter till 5.9 på 2.5år, vilket är väldigt bra enligt han som gjorde testen. Enligt det testet så har jag också fruktansvärt bra kondition.

De aktiviteter jag ägnat mig åt för att få viktminskning listas här i frekvensgrad.
1. Spinning (medel 3-4 ggr i veckan)
2. Gympa (medel 2-3 ggr i veckan)
4. Boxning (medel 0-2 ggr i veckan)
3. Jogging (meddel 0-2 ggr i veckan)
Till detta kommer även promenader som jag har gjort lite då och då, dock inga på morgonen eftersom jag inte ser att jag skulle orka med något sånt i resten av mitt liv.

Det jag tänkt börja göra mer av under halvåret som kommer. Jag tänker försöka åka skidor 0-3 gånger i veckan under våren, här i Luleå så är det ganska gynsamma förhållanden för sådant, dock inte alls lika bra som hemma i Östersund.
Jag har tänk att börja styrketräna vilket jag inte har gjort någoting under året som har gått. Det beror mest på att jag tycker det är tråkigt med gym och att jag inte har någon kunskap om styrketräning.

Med allt detta så borde jag vara i väldigt bra form för att gå i fjällen till sommaren och chansen att jag blir störd av att min kompis Fredde skuttar upp för alla branta sluttningar bör ha minskat.

Mathållningen är mycket bättre nu än vad den var innan, mellanmål är rutin nu och frukosten är rejäl varje dag.

Har ni några rekomendationer? Särskilt då det gäller styrketräning.

Tips, tankar och funderingar mottages tacksamt!!

God tur
/nisse

Här har vi en motiverad man. Kan bara säga bra jobbat och lycka till:)

/mattias
 
Heja Nisse!

schweingaard; sa:
Med allt detta så borde jag vara i väldigt bra form för att gå i fjällen till sommaren och chansen att jag blir störd av att min kompis Fredde skuttar upp för alla branta sluttningar bör ha minskat.
Bra jobbat Nisse! Då kan ni ju knalla upp till mej i fjällstugan till sommaren! :eek:) /Emma
 
Re: Heja Nisse!

haremma; sa:
schweingaard; sa:
Med allt detta så borde jag vara i väldigt bra form för att gå i fjällen till sommaren och chansen att jag blir störd av att min kompis Fredde skuttar upp för alla branta sluttningar bör ha minskat.
Bra jobbat Nisse! Då kan ni ju knalla upp till mej i fjällstugan till sommaren! :eek:) /Emma

Du vet ju att jag har lite dåligt samvete att jag inte tog mig förbi Nallo i år. Har du fått reda på ännu vart du ska vara i sommar?
Jag tar och slår dig en pling i helgen tror jag ;)
/nisse
 
Bra jobbat!

Kan bara stämma in i hejarklacken, bra jobbat!
En tanke om styrketräning: För att hålla sig stark i bål och axlar, för att orkar sitta vid datorn, jobba i vården, ha en rolig fritid osv., tycker jag att det räcker med att avsluta jogging-/cykling-/skidrundan med lite armhävningar, situps, utfall etc. Dvs styrketräna med din egen kropp som tyngd. Styrketräning på gym går nog mer åt om man vill bygga muskler, reparera en skada, optimera kroppen för en viss idrott eller om man gillar sådana ställen.
/Stina
 
Håkan K; sa:
Det är ju just den insikten som är viktig. Det räcker inte med att leva på knäckebröd i ett halvår och sen tro att man kan lägga sånt bakom sig. Man ändrar livsvanor.

Sant! Att minska vikten genom kurer av olika slag är bara ett sätt att bekämpa symptomen.
Övervikt är oftast ett symptom på en livsstil där man äter mer energi än kroppen gör sig av med. För att få en långsiktig lösning måste du alltså gå till källan med problemet - hitta orsaken till din tidigare viktökning (t.ex ändra kostvanorna permanent, eller börja motionera (regelbundet)).

Annars vorde det som att ta en huvudvärkstablett när man har ont i huvudet för att man har vätskebrist... (okej, nu förutsätter vi att du inte sköljer ner tabletten med vatten då). ;)

Bra kämpat annars! Det krävs en hel del motivation att inte falla tillbaka i de "gamla vanorna". Bra att du tänker långsiktigt oxå, så att du inte köra någon metod som utlovar snabba resultat - de blir sällan bra på lång sikt!

/Danne
 
Håkan K; sa:
Ang. styrketräning: Strunta i det! Satsa på konditionsträning/mindre muskelvolym/uthållighet om fjällorientering, klassikern mm är viktiga mål för dig.

/Håkan

Det primära målet är att gå ner i vikt, det andra målen är sekundära.
Om jag styrketränar lite kommer jag öka förbränning samt flytta om vart vikten sitter.
Sedan så passar styrketräningen in bra på två inofficiella mål:

1. Klara 10 pull ups (i somras klarade jag 0 nu klarar jag 2)
2. Se ut som en grekisk gud till sommaren. (!)

Sedan är jag lite rädd för att bli lite less på all konditonsträning, om jag då lägger in styrketräning som är riktigit dötråkigt så motiveras jag att träna andra saker istället.

Det sammanfattar vad jag tänk angående styrketräningen.

/nisse
 
Styreketräning som bränner fett

Se till att hålla tempo i din styrketräning. Inte göra som tonårsgrabbarna och bara hålla till vid bänkpressen och vila en kvart mellan seten, utan kör på. Om du blir för trött kan du växla mellan två övningar: ett set benböj, ett set latsdrag ett set benböj osv. Se till att köra de tunga basövningarna, det kräver syre och kan vara motigt, men är nyttigt, tror jag iallfall. Basövningar är t.ex benböj, utfall, marklyft, latsdrag, dips, militärpress, stående rodd med stång. Ta det lungt i början om du inte har fått in de rätta rörelserna.

P.S. militärpress, vad är det? kolla här:
http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/military_barbell_press.asp
 
Tid?

wow kanonbra kämpat men jag har en fundering.
Hur har du tid med alla dina aktiviteter.

Jag arbetar kvällar/natt och har ganska mycket ledigt på dagtid med skulle trotts detta inte hinna med hälften av det du gör.

Det är mycket annat som ska fixas
Matinköp,vänner,tvätt,städning, osv

Jag får inte det hela att gå ihop i alla fall.
MVH
KIM
 
Tid över?

Tja jag måste säga att jag funderar på vad du gör med ditt liv om du inte hinner med att träna p g a tuffa aktiviteter som matinköp, städning och tvätt?

Kanske har du 17 barn och därmed så hinner du inte med, men om du inte har barn så måste du vara en pedantisk städperson.

Jag klämmer in 10 timmars träning när jag jobbar. Visst, det blir inte så mycket tid till annat, men inte f_n slösar jag bort tiden på städning, matinköp och tvätt... Ibland funderar jag på om jag inte kan byta fem timmars TV-tittande och utsidan-surfande mot träning... då skulle jag komma upp i 15 timmar :)

Eller så har du inte tagit dig i kragen och gett dig en spark i baken? ;-)

Pp
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.