squats med vikt och övningar för rygg/axlar

Eftersom jag är helt ny på denna sajt så vet jag varken och det är rätt grupp eller kanske ens rätt sajt att placera mitt inlägg på men jag skriver ändå och hoppas på att få lite trevligare svar än vad man är van med på andra forum ;)
Något som jag (konstigt nog kanske) inte riktigt förstår är varför det är så mycket bättre att göra squats med vikt än utan vikt. Vad blir den egentliga skillnaden? Är det bara för att det blir tyngre än vanliga squats eller tränar man någon annan muskel också?
Jag tar också gärna emot tips på bra axelövningar och ryggövningar (gärna som kan utföras i hemmet, dock inget måste.)
Tack på förhand :)
 
Jag kan rekommendera ett par hantlar hemma. De tar inte mycket plats och kan användas till många olika övningar. Om du liksom jag har ont i axlar och övre delen av ryggen p. g. a. för många timmars tangentbordsarbete så passar dessa övningar: En hantel i varje hand. Som tjej kanske det är lagom med 2- eller 3-kilos. Stå med axelbrett mellan fötterna. Lyft armarna rakt ut från kroppen åt vardera sidan med nästan helt raka armar till lite över axelhöjd. Sänk långsamt tillbaka men inte helt. Stanna när du är ca. 10 cm ut från höfterna och höj igen. Poängen är att inte släppa muskelspänningen i axlar och armar. Upprepa 10 ggr. Vila 30-45 sekunder och gör sedan 10 till. Vila max 45 sek och kör 10 till. Gör sedan 3x10 men lyft armarna rakt framåt. Försök att hålla kroppen så stilla som möjligt under båda övningarna. Inget pendlande med överkroppen eller höfterna. Detta är kanonbra träning för oss axelklena och motverkar datoront. Gör gärna detta varje dag. Det hjälper!
 
Eftersom jag är helt ny på denna sajt så vet jag varken och det är rätt grupp eller kanske ens rätt sajt att placera mitt inlägg på men jag skriver ändå och hoppas på att få lite trevligare svar än vad man är van med på andra forum ;)
Något som jag (konstigt nog kanske) inte riktigt förstår är varför det är så mycket bättre att göra squats med vikt än utan vikt. Vad blir den egentliga skillnaden? Är det bara för att det blir tyngre än vanliga squats eller tränar man någon annan muskel också?
Jag tar också gärna emot tips på bra axelövningar och ryggövningar (gärna som kan utföras i hemmet, dock inget måste.)
Tack på förhand :)
Hur och vad som är bäst avgörs nästan uteslutande av vad du har för målsättning. Är det styrkeutveckling som står på programmet så är det i stora drag meningslöst att göra knäböj utan extra belastning, helt enkelt för att dina benmuskler är på tok för starka (förutsatt att du inte lider av någon skada, sjukdom, kraftig övervikt eller liknande) för att utvecklas av knäböj med enbart kroppsvikten som belastning. Oavsett hur tränad du är så kan du förmodligen göra ett ändlöst antal repetitioner utan belastning. Det skulle kunna vara aktuellt för att träna mjölksyratålighet, men som sagt, är det styrkan du vill förbättra (både styrkeuthållighet och maxstyrka) så är det bara att traska in under skivstången :)

Förutom ökad belastning på benmusklerna så medför knäböj med skivstång också en betydligt större träning av bålmuskulaturen (bland annat olika magmuskler) som är nästan omöjlig att uppnå utan vikt, också helt enkelt för att din bålmuskulatur inte har några som helst problem med att stabilisera kroppen i vertikalt läge om du inte har någon extrabelastning, och muskler som inte ansträngs tillräckligt tränas inte heller.

Den - i min mening tveklöst bästa ryggövningen som går att utföra hemma med enkla medel är chins (hävräck/pullups i olika varianter). Det är en flerledsövning som tränar fler delar av kroppen än bara ryggen, men brukar traditionellt kategoriseras som just ryggövning. Annars rekommenderar jag olika typer av roddövningar (ex. skivstångsrodd eller hantelrodd), ryggresningar och inte minst marklyft.

För axlarna rekommenderar jag i första hand stående eller sittande pressövningar. Sidolyft som föregående skribent nämner är också en bra övning, men i min värld är pressövningar utgångspunkten, och sidolyft mer av ett komplement.

Som sagt så underlättar det väldigt mycket om du beskriver vad ditt syfte är (ex. maxstyrka, styrkeuthållighet el. likn) för att kunna ge exempel på bra träningsmetoder :)
 

Liknande trådar

Logga in

Tips!