Gå ned i vikt? [Uppdatering]

Hallå och glad sommar på er alla!
Tips sökes!
För 10 månader skrev jag en fråga om att gå ner i vikt på detta forum, jag tänkte komma med en liten uppdatering.

Jag skrev frågan någon gång i augusti, i januari hade jag gått upp till kring 122kg trots relativ hård träning.
Jag bestämde mig då att jag skulle gå ner en fjällryggsäck i vikt till sommaren, alltså kring 22-23kg.
Det har gått hyfsat bra, jag ligger på 108 just nu, men jag tror att jag är på väg upp igen.
Jag springer 6-11km 2-3ggr veckan, styrketränar sporadiskt, marchtränar med packning 2ggr i veckan, går till jobbet på fastande mage för att förtära en lätt frukost på jobbet, lunch pasta eller couscous och skinka eller nåt, middag lika, inga mellanmål, inget kaffe, glass ibland, aldrig alkohol, inget rökande eller snusande, ingen läsk.

Åtgärder som jag tänkt genomföra för att gå ner:
* Äta mer.
* Cykla en 30 minuter innan och efter löpning.
* Styrketräna mer.
* Börja med orientering igen, iställe för nåt av löppassen.
* Gå mer på gympa.

Jag söker ideer, tips och kommentarer.
Jag har också kommit fram till att viktväktarna inte är ett bra långsiktigt alternativ, då man köper in sig på ett koncept med prickar och poäng, då är det bättre att bilda sig själv genom att ta reda vad man äter innehåller och justera mängderna istället, då kommer man få en medvetenhet om vad som är dåligt efter ett tag.

Oj vad långt detta blev, jag har väl tråkigt på jobbet ;)

God tur!
/nisse
 
Kaffe

Jag gick under en fyramånadersperiod från 95 till 82 kg, med ungefär samma strategi som du. Dock - på morgonen innan jag körde ett 45-minuters konditionspass innan jobbet så drack jag en mugg starkt kaffe. Inget socker, ingen mjölk. Detta startar upp förbränningen rejält.
 
Först, grattis!
Du har kommit en bra bit på vägen och insett att det är viktigt med en sund livsstil.
Vad jag kan tillägga är kanske följande:

Styrketräning är inte så nödvändigt för dig i samma utsträckning som att träna för fettförbränning och kondition.
Visst, muskler behövs, men du har redan styrka att bära upp de kg du vill bli av med så koncentrera dig på just fettförbränningen.

För att bränna fett (Usch, hur många ggr har man inte skrvit detta) så behöver du fett.
Rätt fett!!! (Du har säkert hört talas om omega 3)
Jag använder alltid olivolja när jag lagar mat kan jag säga oxå.
Minska kolhydraterna (Potatis, pasta ,ris) och ät mer proteinrik mat.
Gärna fisk som innehåller både rätt fetter och protein.
Jag instämmer med Jonas Larsson att man en morgonpromenad är väldigt bra efter en kopp kaffe, men vill utvidga till att du även behöver en proteindrink.
Detta pga att du inte vill bryta ner muskler medans du går på "tom mage"

Nån dag i veckan (T.ex lördag) så kan det vara bra att chocka kroppen lite med extra kolhydrater.
Kanske äta lite pasta carbonare eller liknande.
Detta ökar ofta ämnesomsättningen under de påföljande dagarna, där du då stryper kolhydraterna.

Att äta proteinrik mat kostar ofta lite mer pengar.
Att ta 2 st kycklingfiléer och lite pasta istället för 1 filé och mycket pasta saltar givetvis hushållskassan.
Jag brukar själv använda proteinpulver, men just nu är min ekonomi kass och jag använder äggvitor med mjölk istället.

Långa lågintesiva pass är bra för förbränning, är det kondition du kör så tänk på att inte köra mer än max 2 riktigt tunga pass i veckan så du inte brännar ut kroppen.

Hoppas det hjälpte dig lite...

//Linus
 
Det finns så många teorier...

Den ena experten talar om att dra ned på fett, den andra om att äta fett och dra ned på kolhydrater.
Varje vecka dyker det upp nya revolutionerande "sanningar" och mirakelkurer.

Ändå är det så enkelt: Äter vi mer än vi förbrukar lagrar kroppen energi i fettdepåer. Förbrukar vi mer än vi äter hämtar kroppen energi från de depåerna.
Vad maten sedan består av påverkar inte vikten så mycket, utan snarare hur kroppen fungerar. (dvs hur du mår)

Du tränar redan hårt. En ökad träningsdos kan knappast vara svaret. Måhända kan du försöka få mer lågintensiv motion. om det är just fettförbränning som är målet.

Det enda tveksamma jag (som glad amatör) kan se i dina vanor är maten. Som du beskriver det äter du ganska lite frukost och väldigt enahanda lunch och middag.
Kanske försöka variera maten mer?
Lyd de gamla hemkunskapsråden och släng på mer grönsaker och rotfrukter som bukfylla.

Lycka till.
 
Re: Det finns så många teorier...

Och här är min amatörmässiga:
Jag känner flera som har lyckats gå ner en fjällpackning (20-25 kg), men bara två som har lyckats hålla vikten sedan. Den svåraste konsten är inte att leva asketiskt och träna hårt för att tappa vikt, utan att finna ett nytt levnadssätt där man har balans mellan inkomster och utgifter. De två som lyckades tog ett år på sig att bli av med vikten genom att långsamt och målmedvetet ändra sina vanor (ung. mindre fett, ät sig bara mätt, motionera några gånger varja veckan).
Sedan tycker jag som Gustav att du bör äta mer frukt, grönt och rotsaker. Det ger både mättnadskänsla och vitaminer. Med grönsaker menar jag "riktiga" som bönor, broccoli osv, inte gurka och grönsallad. Du verkar också ha få långpass (över en timme) i din träning. Ta en långpromenad/-cykling en gång i veckan, det gör även gott för själen.
/Stina
PS: Grattis till de kilon du redan tappat!
 
Kolla liet på viktväktarnas filosofi med maten. Finns mycket att hämta där tror jag. varierande, näringsrik och god.
 
Nyss varit på ett föredrag i näringslära. Som någon sagt så är nog inte mer motion lösningen utan matvanorna. Börja med mellanmål, något lite med långsamma kolhydrater räcker typ en grov smörgås eller en frukt.

Poängen ska vara att kroppen hela tiden får näring då och vågar därmed öka ämnesomsättningen och därmed fettförbränningen. Om kroppen periodvis står utan extern näring tar den förvisso från fettreserven men inte mer än nödvändigt och dessutom sparar den på sig ännu mer ifall en ny "svält"-period skulle inträffa. Dvs den drar ner ämnesomsättningen.

Fick vidare tipset att använda kallpressad olivolja eller linfröolja(omega 3) för att öka ämnesomsättningen. Åtminstone det senare passar dock inte för att steka i då omega 3 är kännsligt för värme och förstörs i stekpannan. Så stor det iaf på flaskan. Vet inte hur det är med kallpressad olivolja men jag skulle kunna tänka mig att det är samma eftersom det är just kallpressad man ska använda.

Lite tips som jag fick från föredraget jag var på. Slit dem med hälsan.

Jo, en sak till. Stirra dig inte blind på vikten utan ta fram ett måttband också för att se om du minskar i omfång. Om du både löper och styrketränar är det inte alls säkert att du går ner i vikt, du kan lika gärna gå upp pga ökad muskelmassa. Men omfånget borde minska.
Själv har jag tränat ett tag och stor i praktiken still på vågen, men en subjektiv kännsla är att kläderna börjar sitta lite ledigare numera.

Mvh
The Crow
 
Uppdatering!

Halloj!

Nu är det dags för en uppdatering till ;)

Tack för tipsen! Här kommer lite utfall och rapporter:
Jag ligger just nu på ca 103kg, jag hade tänk att gå ner mycket mer under sommaren, men det tycks mer som om vikten har förflyttats på kroppen. Kompisar upplever mig som mycket smalare, det är nog en optisk illusision då mitt axelparti har blivit bredare av all träning ;) Snart ser jag nog ut som den hunk som jag är innerst inne!! ;)
Jag börjar få riktigt bra kondition. Testade att cykla till Arvidsjaur (ca 17mil) det tog 12 timmar (ink. 15 min rast varje timme 40 middagsrast och 2mil vägarbetsområdet med singelgrus!!), det var inga större problem.

Andra saker jag provat efter tips:
* Började med mellanmål, grovt bröd eller äpple
Jag upplever att det funkade, käkar grovt finskt bröd utan smör till mellanmål.
* Testade att leva på bönor ett tag. Jag blötlade alla bönor så det var bara att äta upp det så jag inte måste slänga. Jag tyckte att det funkade också.
* Jag har försökt att alltid träna längre än en och en halv timme, ofta gör jag något typ gympa för att sedan avluta med en timmes cykling, nu på senare tid har det blivit gympa sedan jogging 5 km och sedan cykling i en timma. Det tycks funka bra.

Jag har inte testat att träna före frukost, det beror mest på att jag inte tror att jag kommer att hålla det i resten av mitt liv, gå upp en timme tidigare och gå, fy tusan. Detta handlar om att ändra min livstil, fast jag ser mig inte framför mig att göra något sånt. Fast vem vet... kanske ska prova.

Senaste vecka har jag testat att leva på tonfisk och grovt finskt bröd, och multivitamin tabletter. Det tycks också funka, fast det är inget jag rekommenderar, fast det blir jäkligt gott med citronpeppar.

En reflektion som kom till mig precis nu: Jag skulle nog inte hålla på så här om jag var i ett förhållande ;).

Tips och kommentarer mottages tacksamt!

/nisse
 
Du har redan upptäckt mellanmålen, kompletera med något som innehåller protein så både mättar det bättre samt så får du i dig en jämn ström av protein.

Se till att lära dig mer om styrketräningen och kör lite mer seriöst vid de tillfällen som du kör, kanske inte främst för att bygga muskler men för att bevara de du redan har. De riskerar annars att minska genom att du äter mindre än vad du gör av med och muskler är några rackare på att bränna energi så dem vill man ha kvar. :)

Gräv inte ner dig allt för mycket i långa pass om du inte satsar på långdistans, ett pass i veckan borde vara max. (Vid kaloriunderskott så är inte kroppen lika tålig.)

Du har numera en bra grundkondition och nu gäller det att höja den utan att överbelasta kroppen. Öka intensiteten på ett av dina andra konditions/förbränningspass istället för att öka längden på det.

Läs på lite om kost och näring, det skadar aldrig att få in lite mer kunskap om detta. Att leva på monoton kost orkar man oftast bara med ett tag och det ger ju uppenbara risker för brister i kosten.

Se till att du vilar med jämna mellanrum, minst en dag per vecka.

Ha kul under tiden :)
 
schweingaard; sa:
Jag har också kommit fram till att viktväktarna inte är ett bra långsiktigt alternativ, då man köper in sig på ett koncept med prickar och poäng, då är det bättre att bilda sig själv genom att ta reda vad man äter innehåller och justera mängderna istället, då kommer man få en medvetenhet om vad som är dåligt efter ett tag.

Det är EXAKT det senare som är målet med viktväktarna. Deras poängsystem är bara för att vara till hjälp i början. Poängsystemet är alltså metoden för att lära sig vad som är rätt och inte.

Det är bara när man lärt sig så pass mycket att man INTE räknar poäng hela dagarna som man har en chans att nå målet som viktväktare, i alla fall enligt min sambos konsulent.

Vad har du annars för metod att hålla reda på om du äter tillräckligt? Går du ner dåligt så äter du för mycket energi.

Att gå till jobbet på fastande mage ser jag som ett skräckexempel på missuppfattning, frukosten är ett av de viktigaste målen på dagen, framförallt har den som uppgift att "väcka" kroppen ur sömnen och sätta fart på ämnesomsättningen. Skippar du frukosten så går du "i sömnen" till jobbet, och i sömnen är kroppen inställd på låg förbränning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.