Tappa Vikt

Hejsan, jag sitter här rätt frustrerad just nu och gjorde en användare här för att fråga om det.

Jag har inte käkat på 8 dagar nu (utom sånna här påsar som ska ge näring för att ersätta maten), men jag har inte tappat ett hekto ännu enligt våran våg.

Vad är felet?, jag har promenerat 2 gånger på dessa dagar, bör jag gå upp i att promenera varje dag?

Jag vet att alla säkert kommer rekommendera att jag bör byta metod, men undrar bara varför jag inte tappat någonting fast jag inte ätit på så lång tid.
 
banta

Hejsan, jag sitter här rätt frustrerad just nu och gjorde en användare här för att fråga om det.

Jag har inte käkat på 8 dagar nu (utom sånna här påsar som ska ge näring för att ersätta maten), men jag har inte tappat ett hekto ännu enligt våran våg.

Vad är felet?, jag har promenerat 2 gånger på dessa dagar, bör jag gå upp i att promenera varje dag?

Jag vet att alla säkert kommer rekommendera att jag bör byta metod, men undrar bara varför jag inte tappat någonting fast jag inte ätit på så lång tid.

du borde lägga om din taktik ,ät som vanligt halva tallriken med sallad/grönsaker ,till din fråga .kroppen lägger sig i viloläge för att spara energi dom bantnings påsarna är en bluff tycker jag
 
Ahaa, du verkar ha rätt, vad onödigt med självsvält en vecka utan resultat i viktmässigt, ända skillnaden är att jag inte har en finne kvar.
 
Om du inte äter så tappar du förbränning och kroppen lägger sig, precis som nämnts, i viloläge/svältläge.
Då gör kroppen allt för att få ut så mycket den bara kan för att energin som du intar. Genom att du rör på dig så förvärrar du egentligen bara effekten.

Lägg om kosten istället.
Räkna ut vad du behöver för energimängd/dygn och håll dig till denna.
Minska på fett och snabba kolhydrater och öka gärna på mängden proteiner. Rör på dig som vanligt så skall du se att det händer något.

Men problemet är att det tar lite tid innan effekten kommer eftersom det är en omställning för kroppen.
Det som minskar vikten i början är oftast vätska och betyder inte så mycket.
Samtidigt så är det inte vikten som är det viktigaste utan midjemåttet. Vikten kan omfördelas men det kan inte midjemåttet :)
Ett annat sätt att öka förbränningen är att bygga muskler, dessa kräver nämligen mer energi än fett.

Lycka till!
//Peter
 
Tackar för tips.

Jag är 187cm lång och väger 94 kg, som jag tränar etc skulle jag nog må bäst på vikt kring 80-83kg.

Hur tar jag reda på vad för mat som är bra och allt sådant?, jag tror att jag har bra diciplin då jag inte ätit på 8 dar, läste att de flesta brukar ge upp rätt snabbt.

Jag skulle nästan behöva att någon skrev ett matschema åt mig med tider och vad jag ska äta för att kunna fixa allt sådant, har för dåligt självförtroende för att tro att jag själv lyckas ta fram något bra matschema.
 
tips..

Tjenare..

Vad duktig och stark du är, jag kan ge dig tips om vad som funkat för mig..

Om du vill gå ner utan hokus pokus så TYCKER iallafall JAG att du inte ska följa ngn speciell diet utan hitta det som känns bäst för dig, det ska ju vara långsiktigt..

Gå ut och gå innan frukost, raka vägen upp ur sängen och ut (lägg fram kläder och promenix dojorna på kvällen, varje dag om du vill eller varannan men håll dig fokuserad för din hjärna kommer att göra allt den kan för att stoppa dig JUST GO..!

(man förlorar muskler så styrketräning är ett bra tips)

*En bra frukost: tex havregrynsgröt med frukt/bär, ägg använd sunt förnuft men hoppa ej över frukost..

*Mellanmål: frukt/nötter (valnötter/cashew naturella. inte för mycket !)

*lunch: talriksmodellen..

*mellanmål: frukt

*middag: tallriksmodellen

*lättare kvällsmat: tex knäckemacka med alfagroddar och keso osv osv

*Drick mycket vatten utspritt under dagen..

ät dig bara ohungrig och tänk på att alltid äta ngt efter träning, detta "vanliga" förhållningssättet till kost har fått mig att gå ner ca 15kilo sen januari och jag har självklart kämpat men det har ej kännts som en diet eller kur på ngt sätt utan ett friskt och hälsosamt sätt att tappa vikt på..

i början promenerade jag sen började jag gå med stavar sen jogga och nu har jag börjat klättra igen och känner mig hälsosammare än jag gjort ngn gång i mitt vuxna liv..

Ang exakt vad du ska äta så kolla runt på internet på olika rätter och använd sunt förnuft..

Jag lovar dyrt och heligt att om du följer detta så kommer du garanterat att gå ner i vikt och på ett hälsosamt sätt..

mvh kim..
 
..

ät med cirka 3 timmars mellanrum glömde jag säga för då håller du magen igång..

Lycka till..
 
Du kan ha mer bundet vatten just nu för fett/muskler har du garanterat förlorat.

Det du kan göra är att byta ur en av måltiderna mot ersättning i stället. Håll koll på ungefär hur många kcal du äter dagligen, skriv ned på på papper. Ligg på ca 1800 om dagen och promenera så ofta du kan så blir det en barnlek.

det ratfink säger är vettigt, skippa äggula dock och bli inte för fixerad med vattendrickande
 
Inget bantningstips, men....

Hejsan,

eftersom du ställer frågan på just utsidan blir mitt tipps att ge dig ut på en riktigt lång fjällvandring. Vandrar du en 6-8 timmar per dag i en 2-3 veckor och bara undviker att moffa i dig typ 2 kg choklad per dag vore det själva fanken om du inte gick ner i vikt!

Jag tillhör själv de med ganska låg naturlig metabolism (nu för tiden) och sist jag var ute på en riktig långvandring (21 dagar i Alakska) gick jag ner 9 kg. Bara som ett litet tipps, det är garanterat betydligt nyttigare och ger troligtvis bättre resultat (om man siktar på att gå ner i vikt) att fjällvandra än vilken annan bantingskur som helst!

/ Stefan
 

avslutad210712

Gäst
Bestämde mig för ett år sedan att gå ner i vikt och jag har egentligen inte gjort något hokus-pokus utan jag har ätit LITE mindre och rört mig LITE mer och har gått ner 12 kg på ungefär ett år dvs långt ifrån vad alla mirakelkurer lovar men gissar att min bantning har rätt stor chans att hålla i sig i längden. Nu är jag nere på ungefär 82 kg men nu är det tungt att komma ner något längre även om jag funderar på att ta några kg till. Kan tänkas att det går eftersom jag bytt ut 2,5 mil bilresa (enkel väg) till bussen mot 7 km (enkel väg) cykeltur till densamma. Tjänar både pengar och hälsa på det bytet men under vintern är det inte riktigt lika skoj att cykla efter en 90-väg.

Det jag gjorde var att jag åt lite mindre portioner och jag bestämde mig innan jag åt hur mycket jag skulle äta och även om jag inte kände mig helt mätt så backade jag inte. Öl har jag inte druckit sedan i fjol våras och inte heller vin. Whisky har jag fuskat lite med eftersom jag alltid dricker en liiiiiiten single malt varje kväll på mina vandringar. Jag har slutat med allt vad chips heter på och är väldigt försiktig med att äta något alls på kvällarna även om magen säger att det vore skoj med lite påfyllnad. Läskedryck drack jag väldigt lite förut och i princip inte alls nu. Slutat med mjölk till maten och dricker enbart vatten och är försiktig med ost. Sen har jag börjat spela innebandy igen två timmar i veckan på jobbet.
 

avslutad210712

Gäst
Hejsan,

eftersom du ställer frågan på just utsidan blir mitt tipps att ge dig ut på en riktigt lång fjällvandring. Vandrar du en 6-8 timmar per dag i en 2-3 veckor och bara undviker att moffa i dig typ 2 kg choklad per dag vore det själva fanken om du inte gick ner i vikt!
/ Stefan

Har testat den varianten (men kanske då lite mer ofrivilligt eftersom det är svårt att stoppa i sig lika mycket energi som man förbränner) men den brukar vara rätt kortvarig efter hemkomsten.
 
Förbränn mer...

Hej!

Detta blir lite tjatigt, men instämmer med föregående om viloläge.
Har för mig att kroppen ställer in sig på svält och plockar på sig varenda gram fett den kan komma över, men jag kan ha fel där...
Sen gäller det att förbränna mer än vad man får i sig men viktigast att inte stirra sig blind på olika dieter utan belöna dig själv med bra mat utan att skapa lighthysteri.

Kort sagt: Ät gott men förbränn mer än vad man fyller på..

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.