Gå ner i vikt?

Jag såg en fråga här om att gå upp i vikt, jag har motsatt fråga. ;)

För ett år sedan vägde jag ungefär 123 kg, jag tyckte det började bli lite jobbigt att gå med packningen i alla uppförsbackar i fjället.
Jag började gradvis spinna 2-4 ggr i veckan och körde även ett styrkepass i veckan. Om jag gjorde så tänkte jag att man inte behövde lägga om kosten. Jag gick ner 3-5 kg det första halvåret och 3-5 kilo tills nu. Ligger stadigt på 115 nu. Jag vill gå ner mer och har nu börjat med att begränsa mitt kalori intag till 2000kcal (3000-4000kcal förut) samt att fortsätta träna som vanligt.

Vad tror ni är detta en vettig ide eller sliter jag sönder min kropp. Det känns bra hitills, jag blir jävligt trött ibland när jag är ute och marchtränar med packning, kanske energibrist?

Jag har funderingar på att börja gå med packning (15-25kg) 3-4 mil i veckan.

Har någon några tips eller kommentarer?

/nisse
 
För att bränna fett måste det vara måttligt tempo. Vid högt tempo hinner inte fettförbränningen med.

Om jag inte fattat helt fel så bränner du lika mycket energi vid 40 minuters promenad som vid 40 minuters spinning, men vid spinningen bränner du mest kolhydrater och sen eventuell protein (om blodsockret sjunker för mycket). Vilket verkar skönast?

Sen kan jag ju bara säga att har man sett hur bra ViktVäktarna fungerar så är det svårt att rekommendera nåt annat. Visserligen har min sambo avbrutit sitt viktväktande flera gånger, men det beror mycket på att det handlar om att byta livsstil helt för att kunna behålla sin vikt. Det är ju så att de flesta som går ner i vikt går upp igen.

(Min sambo gick ner 15 kg på ett halvår sist.)
 
Precis som Nermander skriver så handlar det om att byta livsstil. (Men du kanske redan börja förändra ditt liv?)

40 min spinning bränner lika mycket energi som 40 min promenad? Tror inte det, om man inte spinner i promenadtakt.

Begränsa matintaget är bra, kanske är 2000 kcal/dag väl lite för dig som är så pass stor? Se iaf till att ha en sund fördelning mellan kolhydrater, protein och fett. Bantare brukar vara för försiktiga med fett, så att kroppen ställer in sig på "sparlåga" och inte bränner fett! Alltså procentsatsen energi från fett borde vara normal, ungefär 15% (jag är något osäker på siffran).

Träningstips:
- Träna länge. Långa, lågintensiva pass är skönt (även högintensiva bränner en hel del fett, men basen bör vara lågintensiv träning)
- Använd många muskler samtidigt (skidåkning är bättre än löpning, löpning är bättre än spinning etc)
- Rör dig till vardags, gå uppför trappan istället för att ta hissen, cykla till jobbet etc
- Fjällvandra! 2 veckor med tält i fjällen och 2 mil om dan, så kommer du att tappa kilon. Det kan dock vara svårt att hålla vikten när du kommer hem. (Se till att äta tillräckligt under fjällvandringen)

/Håkan
 
Håller med Håkan. Det som händer när man ökar intensiteten i träningen är att man ökar andelen kolhydrater som förbränns. Det beror på att kroppen har lättare att tillgodogöra sig kolhydrater. Tex. om man vid rask promenad har fördelningen 40% kolhydrater och 60% fett så kan fördelningen vid tex. spinning vara 60% kolhydrater och 40% fett. Detta gör att pga. att totala energiförbrukningen ökat så förbränner man faktiskt mer fett vid spinning än vid promenad. Har man gnetat på så länge att fett och kolhydrater är slut och kroppen går över till proteinförbränning bör man nog vila istället.
 
nermander; sa:
Om jag inte fattat helt fel så bränner du lika mycket energi vid 40 minuters promenad som vid 40 minuters spinning, men vid spinningen bränner du mest kolhydrater och sen eventuell protein (om blodsockret sjunker för mycket). Vilket verkar skönast?

Jag antar att du blandat ihop det här med fettförbränning och energiförbränning. Självklart bränner du mer energi vid t.ex. löpning eller spinning än vid en lugn promenad, eftersom mer fysiskt arbete uträttas.
 
f_nic; sa:
Jag antar att du blandat ihop det här med fettförbränning och energiförbränning. Självklart bränner du mer energi vid t.ex. löpning eller spinning än vid en lugn promenad, eftersom mer fysiskt arbete uträttas.

Jag tänkte nog fel, det är väl så att om man går eller springer samma sträcka så bränner man lika mycket energi?
 
storeric; sa:
Har man gnetat på så länge att fett och kolhydrater är slut och kroppen går över till proteinförbränning bör man nog vila istället.

Det räcker med att kolhydraterna tar slut för att kroppen ska börja bränna protein eftersom det krävs kolhydrat för att citronsyracykeln (som används vid fettförbränning) skall fungera.
 
nermander; sa:
Jag tänkte nog fel, det är väl så att om man går eller springer samma sträcka så bränner man lika mycket energi?

Jag skulle tro att du bränner betydligt mer energi vid t.ex. löpning än om du går. Löpning kräver mer arbete (Mer upp och ner rörelser) Kroppen jobbar mer med cirkulation och syreupptagning (högre puls).

Det många inte verkar inse är att den energi som förbrukas vid träning inte enbart är den energi som förbränns under själva löppasset. Efter ett hårt pass kräver kroppen uppbyggnad och bränner därmed mer energi under en längre tid efter passet.
 
Håkan K; sa:
Begränsa matintaget är bra, kanske är 2000 kcal/dag väl lite för dig som är så pass stor?

Jag tror inte att man ska stirra sig blind på bara energiintaget och fördelningen mellan fet, proteiner och kolhydrater. En av de viktigaste sakerna att tänka på för personer som vill gå ner i vikt är vilken typ av kolhydrater man äter. Vid viktminskning är alltid långsamma kolhydrater att föredra eftersom de håller blodsockret på en jämn nivå och därmed minskar hungerkänslor, sötsug, rebound-effekter och även minskar risken för proteinförbränning vid träning . Ett bra hjälpmedel för kolhydrater är GI (glykeiskt index) Rekomenderar Fredrik Paulins bok " allt om GI"

Det de flesta också gör fel är att äta alldeles för mycket kolhydrater och för lite protein. Proteinerna ger mättnadskänsla och ger en långsammare magsäckstömning, vilket gör att mättnadskänslan sitter i längre och kolhydraterna tas upp långsammare.
 
nermander; sa:
Det räcker med att kolhydraterna tar slut för att kroppen ska börja bränna protein eftersom det krävs kolhydrat för att citronsyracykeln (som används vid fettförbränning) skall fungera.

Vad jag ville komma fram till var att proteinförbränning inte är nått att eftersträva. Skulle jag ha sovit på den genomgången och har fel så är jag tacksam om nån förklarar för mig hur det förhåller sig.
 
storeric; sa:
Vad jag ville komma fram till var att proteinförbränning inte är nått att eftersträva. Skulle jag ha sovit på den genomgången och har fel så är jag tacksam om nån förklarar för mig hur det förhåller sig.

Helt rätt! Proteinförbränning är varje tränande människas mardröm!! Brist på kolhydrat gör att kroppen börjar knapra på musklerna för att få kolhydrater och därmed börja bränna fett. D.v.s. träna på fastande mage är ingen bra ide då den enda effekten man fårär minskad muskelmassa. För att få igång fettförbränningen, t.ex. vid promenader före frukost (bra fettförbrännande) krävs att man tillför lite kolhydrater (t.ex. ett glas juice eller något mer) då blodsockret oftast är väldigt lågt på morgonen.

Ett bra tips på fettförbrännande träning är att först köra ett lågintensivt styrkepass som tömmer glykogendepåerna och därefter äta lite halvsnabba kolhydrater för att få upp blodsockret något och direkt ge sig ut och springa. Jobbigt men effektivt!
 
f_nic; sa:
Håkan K; sa:
Begränsa matintaget är bra, kanske är 2000 kcal/dag väl lite för dig som är så pass stor?

Jag tror inte att man ska stirra sig blind på bara energiintaget och fördelningen mellan fet, proteiner och kolhydrater. En av de viktigaste sakerna att tänka på för personer som vill gå ner i vikt är vilken typ av kolhydrater man äter. Vid viktminskning är alltid långsamma kolhydrater att föredra eftersom de håller blodsockret på en jämn nivå och därmed minskar hungerkänslor, sötsug, rebound-effekter och även minskar risken för proteinförbränning vid träning . Ett bra hjälpmedel för kolhydrater är GI (glykeiskt index) Rekomenderar Fredrik Paulins bok " allt om GI"

Det de flesta också gör fel är att äta alldeles för mycket kolhydrater och för lite protein. Proteinerna ger mättnadskänsla och ger en långsammare magsäckstömning, vilket gör att mättnadskänslan sitter i längre och kolhydraterna tas upp långsammare.

Helt rätt! GI är ett bra komplement. Kolla även http://www.paulun.com

En sak angående sötningsmedel
Personligen så tycker jag dock att man ska passa sig för aspartam och liknande sötningsmedel. De ger inte minskat behov "sötsaker". Alltså hellre helt låta bli att söta kaffet än att använda aspartam. Hellre låta bli godis än att använda godis med aspartam. Etc.

Slutsater, energiintag:
1. "Normal" fördelning av kolhydrater, fett och protein
2. Ät så du får i dig "lagom" mängd energi
3. Långsamma kolhydrater, använd GI
4. Undvik sötningsmedel

Överens, Niklas?

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2002-08-29 kl 11:10]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.