Gå ned i vikt? [Uppdatering]

Ät & träna rätt

Grattis till omformningen. Synd att du uppenbart missuppfattat det där med mat. Svälter man sig så ställer kroppen in sig på svält och lagrar.
Att äta mycket fibrer är ett stort arbete för kroppen och vida längre per dygn än dina träningspass. Så ät mer cellulosa, på köpet får du i dig med variation en massa spårämnen, och vid rätt grönsaker, bönor och nötter proteiner och fett.
Allra snabbast minskar man i vikt med mycket mat av rätt sort! Själv gick jag från 108 till 78 på knappt sex månader. Rätt mycket mat och långa LSD-pass (Det är tiden över 45 minuter som räknas), 3 gånger per dygn. Vilade mig från träningen 1,5 dag i veckan och åt gott där så bjöds. Även förhållandet blev bättre!
Att dieten skall vara varierad verkar du även vara en hel del ifrån. Så ta fram lite kokböcker på biblioteket låt dig inspireras av god, billig grön och stenåldersmat.
Väg och mät upp dina portioner se till att äta 3 huvudmål och lika många mellanmål per dygn. Drick rikligt med vatten så att kroppen kan hantera alla dina spårämnen och slaggprodukter.

Go tur

Johan K

Ps man blir precis så stor som man äter sig till!
 
En fråga...

Får man fråga hur lång du är? Om du är ganska lång och väger 108kg så kan det även betyda att du bär på mycket muskler och muskler väger som du säkert redan vet mer än fett. Man kan inte alltid gå efter BMI:t. En kille med mycket muskler skulle enligt BMI helt plötsligt räknas som fet, fast han inte är det. Se bara hur Arnold Schwarzenegger såg ut en gång i tiden. Enligt BMI skulle han med sina 110kg då ha varit en person som led av kraftig övervikt.

- Bara en liten tanke


[Ändrat av kalkylia 2005-04-11 kl 05:32]
 
Re: En fråga...

kalkylia; sa:
Får man fråga hur lång du är? Om du är ganska lång och väger 108kg så kan det även betyda att du bär på mycket muskler och muskler väger som du säkert redan vet mer än fett. Man kan inte alltid gå efter BMI:t. En kille med mycket muskler skulle enligt BMI helt plötsligt räknas som fet, fast han inte är det. Se bara hur Arnold Schwarzenegger såg ut en gång i tiden. Enligt BMI skulle han med sina 110kg då ha varit en person som led av kraftig övervikt.

- Bara en liten tanke

BMI är skit, det bara lurar folk att må dåligt.. vill man veta så skall man göra ett läkarbesök och kolla värdena samt mäta mängden fett..
 
Re: En fråga...

kalkylia; sa:
Får man fråga hur lång du är? Om du är ganska lång och väger 108kg så kan det även betyda att du bär på mycket muskler och muskler väger som du säkert redan vet mer än fett. Man kan inte alltid gå efter BMI:t. En kille med mycket muskler skulle enligt BMI helt plötsligt räknas som fet, fast han inte är det. Se bara hur Arnold Schwarzenegger såg ut en gång i tiden. Enligt BMI skulle han med sina 110kg då ha varit en person som led av kraftig övervikt.

- Bara en liten tanke


[Ändrat av kalkylia 2005-04-11 kl 05:32]

Du vet att tråden är från 2003 va? :)
 
Låter inte så farligt...

schweingaard; sa:
Tjix!
Jag är 187cm lång och mycket på mig är muskler men mycket är fett också ;)
/nisse

Hejsan
Tänkte bara säga att jag tror du lägger ner för mycket tankar på vikten. Skit i det. Om du verkligen vill ha resultat så rekommenderar jag Karolinska Institutet som har fettmätning - då får du reda på om det är så mycket fett som du tror - vilket jag inte tror.

Lycka till i kampen om kalorierna ;o)
 
Hej Nisse!

Det här tycker jag är ett lysande exempel på en bra tråd! Det är ju skitintressant, teori(er) blandat med praktik.

Nu är jag väldigt nyfiken på hur det har gått med träningen sedan 2003, om man får vara så fräck och fråga?
 
Re: Låter inte så farligt...

kalkylia; sa:
Om du verkligen vill ha resultat så rekommenderar jag Karolinska Institutet som har fettmätning - då får du reda på om det är så mycket fett som du tror - vilket jag inte tror.

Hört talas om måttband? Midjemåttet säger mer än vågen.
 
Tjix!
Här kommer en liten uppdatering hur ligger till just nu.
Jag väger kring 115kg, jag har nog aldrig varit starkare än vad jag är just nu. Konditionen är grym (riktigt bra).
Lite förändringar som har skett:
* Jag har blivit spinningledare, leder 3 pass i veckan 2 45 min pass tisdag och fredag mornar, samt 75min spinn på onsdagkvällar (sedan kör jag ofta 40 minuter till för dom som vill efteråt). Alla pass är styrke och intervall betonade och ligger kring 85% av maxpuls, alltså inte ultimat fettförbränning.
* Kör 1-2 styrkepass per vecka. Antingen body pump eller vanlig styrketräning för mage,rygg och ben.
* Äter frukost väldigt regelbundet, varje morgon gröt med mjölk och sylt. Det gjorde jag inte.

Allt som allt så blir det fortfarande väldigt mycket träning, vissa veckor har det blivit kring 10 timmar, snittar dock på 6-7h. Det är väldigt lite fettförbränningsträning, mycket kondition istället, jag har blivit lite facinerad över att jag kan se blodådrorna under fettet (vilket jag aldrig kunnat tidigare).

Förändringar som kommer snart: Jag ska börja springa igen, ska ta det väldigt lungt, jag tycker orientering är grymt skoj så jag kan inte sluta med det. Jag försöker aktivt minska ner på hamburgarna, det har blivit en del sådana under våren och hösten. Jag har ingen bra diciplin på kosten. Det är nog något fel där, jag ska inte ha ett sug efter onyttigheter, det är nog något jag får för lite av (antagligen energi generellt sätt, jag ska få i mig drygt 3000kcal per dag, och det gör jag nog inte varje dag, utom de dagarna jag äter hamburgare ;) ). Sedan är jag inte lika vig som tidigare, jag har börjat göra några yoga övningar hemma vid härden. Har skrivit in mig att bli ledare i body balance så det kommer nog lösa sig under hösten.

Det har blivit lite marschträning, mest för att tiden inte riktigt tillåter det. Det känns som all kunskap om träning och kost börjar smälta in nu iaf. Jag äter generellt sätt bättre. Jag ser till att alla mina rätter innehåller protein, kolhydrater och fett.

Så ser det ut, har ni tips, kommentarer, frågor eller något annat är de varmt välkommna.
/nisse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.