Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips?

Hej!

Jag funderar på gå hela Nordkalottleden Kautokeino till Sulitelma i sommar i slutet av juli till början av september. Främst tält, men någon stugnatt lär det också bli. Nu söker jag efter praktiska tips, framförallt rörande delen norr om Abisko.

Här är några av min frågor frågor;

Vad är bäst att starta ifrån om jag kommer ifrån södra Sverige? Flyg till Alta och buss till Kautokeino?

Vilka kartor? BD1, Calazo Abisko, Calzo Padjelandta?

Jag siktar på 40 dagar med vilo/fiskedagar. Rimligt?

Var finns möjlighet till poviantering längs leden norr om Abisko? Bara Kautokeino och Kilpisjärvi? Var finns det gas/bensin till kök?

Finns någon speciellt trevlig stuga med tex bastu norr om Abisko?

Har någon upplevt outhärdligt mycket mygg någonstans längs Nordkalottleden?

Vad finns det fiskemöjligheter norr om Abisko? Vilka fiskekort i så fall?

Här är några intressanta länkar jag sett hittills.

Webbkartor
http://ut.no/kart/
http://www.retkikartta.fi

En plan jag sett här.
http://sarapatur.blogspot.se/2015/12/nordkapp-to-grovelsjon-1800km-110-days.html

Tacksam för alla praktiska tips.

Hälsningar Erik
 
Hej Erik,
40 dagar bör vara okay plus vilodagar.
Proviantera kan du bara i Kilpisjärvi, Abisko, Vaisaluokta, Staloluokta, sedan beror det på vilket avslut du väljer. Jag antar att du tänker vandra på norska sidan ner till Vaisaluokta (Ollavaggi-Cunojavri-Cainajavri-Skoddajavri-Sitasjaure-Pauro-Roysvatn-Vaisaluokta). Vandra du Kungsleden ner finns det fler provianteringsmöjligheter.
Vid Altevatnhyttan har du möjlighet att avvika och gå till Innset där det finns en Huskyfarm som drivs av ett tyskt par (tror jag), har inte själv gjort det. Jag vet inte hur många kilometer det är till Innset, kanske 3?
Där det finns proviantering finns också gas.
När jag gick första etappen, vandrade jag från Kilpis till Kautkeino. Alla andra startade från Kautokeino och då flög de från Oslo till Alta och sedan bussen ner till Kautokeino.
Kom ihåg att första etappen från Kautokeino till Madame Bongos fjällstue är mycket sumpigt. Vandrare klagade på extremt mycket mygg på just denna etappen, därför väljer många att gå längs den asfalterade vägen. Så gjorde jag med.
Kartan heter Nordreisa och täcker hela etappen från Kautokeino till Kilpis.
För nästa avsnitt från Kilpis till Abisko hade jag kartan Bardu, dock täcker den inte hela avsnittet. Man får komplementera med kartan som täcker Abisko och Kungsleden, har inte i huvudet vilken nr. den har.
Fōr det tredje avsnittet från Hunddalshyttan till Vaisaluokta behöver du kartan Radebalges Grenseleden från Gällivare till Tysfjord.
För det fjärde avsnittet behöver du kartan som täcker Padjelantaleden. Kom inte ihåg om den kartan täcker också Sulitjelma.
Bastu finns inte i någon stuga längs Nordkalotten vad jag minns. Om du går via Kungsleden finns det bastu i några stugor. Men jag skulle varmt rekommendera att vandra på den norska sidan ner.
Av fiske vet jag inte så mycket men Reisadalen är känt för bra fiske.
Behöver du veta mer så hör gjärna av dig. Några namn är nog felstavat i texten men jag orkar inte att kolla upp så här sent.
Mvh Veni
 


Hej Erik,

såg att du länkade till min blogg. Som jag även skriver där, så har jag (inte än) gått hela sträckan mellan Kautokeino och Sulitjelma själv. Allt jag skrev om de delar jag inte känner, beror bara på internet sökningar och flera guideböcker.

Delen som jag har gått är Abisko till Staloluokta, och egentligen går Nordkalottleden ju inte över Ritsem men på norska sidan en lång sväng västerut och sen tillbaks till Vaisaluokta.

Hur lång tid din vandring tar, beror också på vilken variant du väljer.
Mellan Hukejaure och Vaisaluokta är det ju runt 40km (+båt) på direkt väg, men hela 160km om du följer Nordkalottleden.
Jag har, som sagt, inte gått svängen in till Norge själv men jag tror att det är rätt krävande (men säkert också spännande!).
 
Ja, den långa svängen in i Norge är Nordkalottens allra vackraste avsnittet, särskild sträckan från Sitasjaure till Pauro och vidare till Roysvatn. Jag vandrade Nordkalottens 3 etapp 2012 i allra bästa väder i en för övrigt extremt dåligt sommer med mycket snö kvar i fjällen. På grund av detta var vandringen rätt ansträngande och markieringen var bitvis väldigt bristfällig. Det finns en reseberättelse med några bilder här på utsidan. Jag skulle nog säga att det var den vackraste vandring jag gjort under de senaste 10 åren jag vandrat i Lappland.
Mvh Veni
 
Vid Altevatnhyttan har du möjlighet att avvika och gå till Innset där det finns en Huskyfarm som drivs av ett tyskt par (tror jag), har inte själv gjort det. Jag vet inte hur många kilometer det är till Innset, kanske 3?
Där det finns proviantering finns också gas.

Innset: Är 2-3 km landsväg. Finns skylt om jag minns rätt så det är bara att ringa så hämtar dom upp dig och kör dig tillbaka nästa morgon....Vi köpte frystorkat där....
http://www.husky-adventure.com/en/huskyfarm-innset/

Vårt spår i somras Abisko - Kilpisjärvi...
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=3216632

Väljer du passera Pältsa så har dom försäljning som en vanlig STF stuga.....

God tur

7847344-IMG_6040.JPG
 
Fina råd

Mycket värdefullt.

Butiken i Kilpisjärvi
http://www.kilpishalli.fi/

Pältsa har inte proviantförsäljning enligt hemsidan.Det går nog inte att förlita sig på. Däremot bastu.
https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-paltsa-fjallstuga/

Unna Allakas har däremot både proviant och bastu och ligger nästan på vägen ner genom Norge söder om Abisko. https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-unna-allakas-fjallstuga/

Rundan i Norge fram till Vaisaloukta verkar fantastisk.

Min återstående fråga nu är vilka vatten i Norge och Finland man får fiska i och hur man får tag i fiskekort.
 
När jag gick från Kilpis till Abisko 2011 hade Pältsa inte någon proviantförsäljing. Bastu finns, det hade jag glömt. Tänk på att Pältsa bruka vara välbesökt på grund av närheten till Treriksröset. När jag var där fanns ett stort finskt sällskap och en finskt skolklass...
 
Ny karta Abisko -Treriksröset från Calazo

Pratade med Calazo och de sa att det kommer en ny karta som täcker norr om Abisko til Treriksröset. Tror inte den täcker sträckan Kautokeino-Kilpisjärvi.
 
vada? Skicka proviant till Norge?

Några frågor till.

Är det några vad som är knepiga på Nordkalottleden?

Hur är butiken i Kilpisjärvi? Någon som har erfarenhet av att skicka proviant till Norge. Tid, kostnad?

Stort tack Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
omaisgrande Kilpisjärvi-kautokeino Fjällvandring 4
never Vandring och fiske runt kautokeino? Fjällvandring 0
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
norpan_ Kautokeino - Kilpisjärvi Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...