Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön

Nej, det är absolut inte för tidigt att planera för nästa sommar! Och en sån här megatur kräver nog en hel del förberedelser. Dessutom är ju planeringen halva nöjet......

Jag utgår från att du känner till Gröna Bandet och Vita bandet. Här finns många trevliga färdbeskrivningar.

http://www.vitagronabandet.se/sv-SE

Jag funderar fortfarande om jag ska anmäla mig för Gröna Bandet. Behövs ju egentligen inte, men på andra sidan är det en bra motivation att det finns ett mål att nå. Det hjälper säkert på dom dagar där man tänker på att bryta och bara ta tåget hem.

Det är ju många fler som gått Norge på langs än vad det är folk som gått Gröna bandet, och många av dem har ju kartor ute.

Har kollat på många kartor och läst berättelserna, tänkte ändå att fråga här. Att få mer information och hjälp är aldrig fel, tycker jag.

Nä precis man kan ju lägga upp det hur man vill. Min tanke var att gå bara i Sverige nu och bara gå i Norge när jag kör Norge på langs en annan vacker sommar :)

Det är konsekvent!
Jag orienterar mig i min planering delvis på den här DNT guiden för E1 Långtur.
DNT Etappbeskrivelser E1

UT.no turkart E1
 
Jag har också funderat en hel del på biten söder om Gäddede och funderar på att gå den nu i sommar. Just nu ser färdplanen ut så här:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zmPAoTvBbzPw.kHhSdtYYDhTM
Jag försöker undvika vägar så långt som möjligt men ändå passera förbi en del av de vattenfall och sevärdigheter som finns på vägen samt kunna proviantera på vägen i Rötviken och Kallsedet.

De flesta gröna-bandare verkar välja ett sydligare spår norr om Kallsedet förbi Frankrike och Jänsmässoholmen, men då tycker jag att man hamnar i lite väl mycket skog för min smak. Det finns några som gått mer rakt över fjället ungefär så som jag tänkt.

Ett annat alternativ som jag funderat på är att gena genom Norge en bit via Sörli (där det också finns affär) för att få fjäll nästan hela vägen.
 
Jag har också funderat en hel del på biten söder om Gäddede och funderar på att gå den nu i sommar. Just nu ser färdplanen ut så här:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zmPAoTvBbzPw.kHhSdtYYDhTM
Jag försöker undvika vägar så långt som möjligt men ändå passera förbi en del av de vattenfall och sevärdigheter som finns på vägen samt kunna proviantera på vägen i Rötviken och Kallsedet.

De flesta gröna-bandare verkar välja ett sydligare spår norr om Kallsedet förbi Frankrike och Jänsmässoholmen, men då tycker jag att man hamnar i lite väl mycket skog för min smak. Det finns några som gått mer rakt över fjället ungefär så som jag tänkt.

Ett annat alternativ som jag funderat på är att gena genom Norge en bit via Sörli (där det också finns affär) för att få fjäll nästan hela vägen.

Tack för länken och dina andra förslag, det är en stor hjälp!
 
Jag har också funderat en hel del på biten söder om Gäddede och funderar på att gå den nu i sommar. Just nu ser färdplanen ut så här:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zmPAoTvBbzPw.kHhSdtYYDhTM
Jag försöker undvika vägar så långt som möjligt men ändå passera förbi en del av de vattenfall och sevärdigheter som finns på vägen samt kunna proviantera på vägen i Rötviken och Kallsedet.

De flesta gröna-bandare verkar välja ett sydligare spår norr om Kallsedet förbi Frankrike och Jänsmässoholmen, men då tycker jag att man hamnar i lite väl mycket skog för min smak. Det finns några som gått mer rakt över fjället ungefär så som jag tänkt.

Ett annat alternativ som jag funderat på är att gena genom Norge en bit via Sörli (där det också finns affär) för att få fjäll nästan hela vägen.
Väldigt intressant väg du planerar. Verkligen inte raka spåret. Reagera dock på vägvalet vid Korsvattnet i Oldfjällen. Vet Inte om du varit där tidigare men jag Tror att du tjänar mycket på att gå söder om Korsvattnet och över dammen. Vill du inte gå vägen så korsar du den bara och fortsätter mot mjölkvattnet från det hållet.

Gick runt Korsvattnet i sommras och skulle välja att gå söder om sjön om jag kommer från det hållet du kommer.

Vi planerar att gå ungefär samma sträcka där. Fast vi kommer lite mer norrifrån från Nöjden mot Sandtjärnen söder om Korsvattnet och ut på grusvägen vid dammen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.