Nordkalotten-Rago-Sulitelma

Hej,
Jag håller på och planlägger min vandring nu i slutet av augusti. Denna gång får jag med mig min man men han har ett begränsat tidsschema, därför vill jag rådgöra här på utsidan om tidsplanen.

torsdag, 22.8: avfärd med tåg från Stockholm till Narvik med beräknat ankomst den 23.8, kl.13.24. Samma dag hoppas vi att kunna ta bussen till Kjopsvik. Har inte kollat upp busstiderna än.

lördag, 24.8: båt från Kjopsvik till Sorfjorden och börjar vandringen längs Grenseleden så länge vi orkar. Antingen övernattning i Roysvatnhytta eller vandra längre och övernatta i tält.

söndag, 25.8: vandrar vidare och övernattar i tält någonstans vid Skajdevärre R249

måndag, 26.8: vandrar vidare till Hellmobotn

tisdag, 27.8: med båten till Drag och vidare med buss till Fauske. Har ej kollat busstiderna än.

onsdag, 28.8: Vandra Fauske - Storskogsvasshytta

torsdag, 29.8: Storskogsvasshytta - vidare och tillbaks

fredag, 30.8: Storskogsvasshytta - Fauske

lördag, 31.8 med buss från Fauske till Sulitelma och vandra till Ny-Sulitelma

söndag, 1.9: Ny- Sulitelma - Sorjoshytta

måndag, 2.9: Sorjoshytta - Sårjåsjaurestuga

tisdag, 3.9: Sårjåsjaurestuga - Ståddajåkka

onsdag, 4.9: Ståddajåkka - Stalo och med helikopter till Kvikjokk

torsdag, 5.9: Kvikjokk - Stockholm

Är det ett rimligt schema? Min man behöver vara i Stockholm redan på torsdag då han har ett viktig möte. Så egentligen behöver jag korta av schemat med en dag för att det ska funka för honom med. Men går det att korta?
Alternativ är att min man hoppar av i Fauske och åker hem tidigare och jag fortsätter ensam till Stalo.
Sedan är jag inte säker på om båten till Hellmobotn och även till Sorfjorden går varje dag. Har hittat en gammal turlista från Hellmobotn men ingen från Kjopsvik till Sorfjorden. Jag har googlat lite om det för några månader sedan men inte hittat något info. Är det någon som vet mer om det? Hur oftar går bussarna i Norge i dessa trakter, en gång om dagen?
Skulle vara tacksamt om era synpunkter.
Mvh. Veni
 
Det går att vandra direkt från Sorjushytta till Ståddajåkka på en dag om man har bråttom. Fast det är lite sent på året, så vädret är kanske inte det bästa. Det kan vara lite kargt vid Sulitjelma massivet. Ståddajåkka stugvärden slutar d. 31. augusti, och (kanske mest betydelsesfullt) helikoptern går inte efter 1. september.
 
Aj, aj det har jag inte tänkt på att helikoptern slutar redan så tidigt. Då får vi använda plan B att min man hoppar av i Sulitelma och jag vandrar hela vägen antingen till Ritsem eller Kvikjokk. Känns kortare till Ritsem men jag hade velat att ta mig via Pieskehaure till Kvikjokk. Får kolla upp hur många mer dagar det tar. Jag har ju också ett jobb...
Tack för svaret, Veni
 
Och att ej förglömma tågtiderna. De stämmer ju sällan då jag använt dem.
10 timmar sent från Stockholm fram till Kiruna.
Allt verkar ju kunna hända med järnvägen dessa dagar.
 
Tack det var viktig info, känns så att jag få omplanera det hela. Kanske vändar det hela och börjar nerifrån. Nackdelen är att man få vandra upp från Hellmobotn... får sitta och klura hur vi får ihop det.
Hur är väderläget rund Sulitelma i slutet av augusti, några snöfält att korsa?
Mvh. Veni
 
Nu har sista pusselbiten fallit på plats.
Turen kommer att bli omvänt med start i Kvikkjokk den 23.8 eller nu den 24.8 eftersom vi inte fick helikopterplats.
24.8, vandra från Staloluokta till Sårjåsjaurestugan
25.8, vandra till Sorjoshytta
26.8, vandra till Sulithelma
27.8, buss till Lakshola och vandra till Storskogshytta via Litlerivatnet i Rago NP
28.8, vandra från Storskogshytta till Ragohytta och tillbaks (utan packning)
29.8, vandra från Storskogshytta till Lakshola, buss till Fauske
30.8, buss till Drag och vidare med båt till Hellmobotn (fredag kl.19), får fungera som vilodag
31.8, vandra från Hellmobotn upp längs Nordkalottleden, tälta någonstans i höjd med Skajdevarre
1.9, vandra vidare och tälta någonstans mellan Roysvatn och Dappavarre
2.9, vandra till Sörfjorden.
Idag fick jag mail från en Viggo Johanssen, en båt kommer att vänta på oss den måndagen 2.9 mellan kl. 17-18.
3.9, tar bussen från Köpsvik till Narvik och vidare med tåg osv.
Det blir en vilodag över som vi antingen spendera i Narvik eller Abisko, kanske en dagstur till Trollsjön?
Det har inte varit lätt att få ihop det med alla busstider och båttider som inte går varje dag.
Lite stressigt i början på grund av vi inte fick plats i helikoptern och får tillbringa en natt i
Kvikkjokk. Det medför att vi sedan får hoppa över Ståddajåkka och vandra till Sårjåsjaure samma dag, annars pajar hela upplägget.
Istället har vi i slutet gott om tid.
För er som är intresserade av Sörfjordens båttrafik: ring (0047) 48177568. Kostar ca. 100Nk om det är minst 5personer annars kostar det 500NK.
Tack alla ni som har hjälpt mig med era synpunkter och upplysningar. Och ja, det finns en plan B ifall det kör ihop sig någonstans.
Mvh. Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune17 Nordkalotten försommaren Fjällvandring 15
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Keb/Nordkalotten Fjällvandring 12
Joakim Ambrosson Kvikkjokk-Padjelanta-Nordkalotten-Abisko Fjällvandring 19
Nyffer Nordkalotten? Fjällvandring 3
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
veni Att ta sig till Fauske och startpunkten för Rago NP Fjällvandring 12
veni Rago NP Fjällvandring 9
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Sigi Rago Nationalpark Fjällvandring 6
Martensen Rago Fjällvandring 3
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.