Nogranhetsvisning etrex Vista

Är det någon mer som tycker att nogranhetsvisningen kring pilen i kartmenyn inte stämmer..
Nu, när jag testar (i ett fönster) så har jag en nogranhet på 21 meter, men radien på cirkeln är snarare 100 meter. (detaljering mapsource).
Jag vill minnas att det var bättre i tidigare versioner av programvaran, men minns inte riktigt...

/Peter

Mapsource eller basemap?

Onogrannhetsringen är beroende av både GPS-noggrannheten och aktuell kartas onoggrannhet. Har man bara basemapen som ärinbyggd är onoggrannheten på kartan mycket större äb GPS:ens och då visar ringen den större onogrannheten

Laddar du in Mapsource, som är en mycket noggrannare karta så föjer felringen oftast GPS:ens fel och det blir en mindre cirkel

Nu ser det ut i ditt inlägg som du har mapsource och då verkar det ju skumt. Fast jag har också sett att ringens radie emellanåt verkar vara större än felet på sifferdisplayen. Men aldrig så mycket

/Lod
[Ändrat av lod 2001-12-20 kl 13:57]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nogranhetsringen

Jag har också märkt att "onogranheten" blir sämre då man endast kör med grundkartan, vilket är märkligt eftersom det egentligen inte borde spela någon roll...
Frågan var nog ifall "det var bättre förr" dvs i version 2.22 (vista).
Ska nog skicka frågan till Garmin...

/Peter

Onoggrannhetsringen

Onogrannhetsringen har inte BARA med GPS-ens onoggrannhet att göra. Ringen beror även på kartans onoggrannhet. Ringens storlek baseras på den onogrannhet som är störst.

Om basemapen har en onogrannhet på säg 100m kommer ringens storlek aldrig att bli mindre än 100m

Om du t ex kör utefter en väg som finns med i basemapen ser du ofta att du åker långt ifrån vägen. Det är vare sig du som kör i diket eller GPS:en som visar fel utan basemapen är så dålig. Dock brukar vägen oftast återfinnas inom angiven onogrannhetscirkel.

Laddar du in Mapsaource Sweden/denmark så är vägar mm mycket mer noggrannt placerade och därför krymper också ringen ner till mer normala värden, där oftast GPS-felet sätter gränsen.

/Lod

[Ändrat av lod 2001-12-20 kl 16:25]

Jaaa!!!

!!!!!

Jamen jag har ju mapsource !!!!!
jag bara tycker det är skitdåligt att cirkeln har en radie på 100 meter, då noggranheten är på 21 meter!!!!
Det jag undrar är ifall någon minns om det var bättre i tidigare versioner!

/P
[Ändrat av biting 2001-12-20 kl 16:36]

...

lod !

Sorry!
Först tyckte jag att du inte lästa vad jag skrivet i inlägget, men efter lite mailande med Tony Broad på Garmin, så insåg jag att det kanske var jag som borde läsa lite bättre! (av det du skrivet alltså)
Att onoggranheten är dålig för basemappen förstod jag förrut, men tydligen så varierar även noggranheten för de olika delarna i mapsourcen också!

F-låt & go jul ! =)

det är lugnt...

Det är ju inte självklart hur dom här mackapärerna funkar med alla inställningar, menyer mm. Dessutom är ju inte manualerna alltid speciellt förklarande. Jag har hittat funktioner i min Vista som jag inte hade en aning om att dom fanns, trots att jag nästan slitit ut manualen.

Jag klipper in ett svar som jag postade i en annan grupp där man tyckte GPS:er var dyra. Det var enklare förr, fast inte så billigt :)

Första kontakten jag hade med satellitnavigering var ca 20-22 år sedan. Då började man använda satellitnavigering i större fritidsbåtar. Jag minns att jag var mäkta imponerad. Man kunde få sin position direkt i Lat & Long på en display ca 2 ggr varje dygn (Det var färre satteliter uppe då så man fick bara fixar ibland). Nogrannhet var otroligt bara, några hundra meter felvisning bara. Övrig tid fick man navigera på vanligt sätt, med kompass, logg mm.
Att GPS:en inte kostade mer än 40000:- var ju också fantastiskt. En knapp årslön på den tiden bara.

God jul på dig och alla andra i GPS-forumet.

/Lars-Olof

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips