Noggrannhet i hastighetsbestämning

Ang bilarnas enlig lag inbyggda felvisning, så beror det i førsta hand på att byte av dæcksfabrikat (samma dimension mm) inte skall kunna resultera i att før låg hastighet skall visas. Likaså skall skillnaden i omkrets mellan helt nya dæck och slitna med minimalt mønster, inte riskera att visa en hastighet som ær før låg mot den faktiska.


MVH Tony
 
Bra att veta?

Om man har en VW (eller skoda) av hyffsat ny mod med klima, kan man trycka: Fläkt ner + blå(kallare) + econ
Sedan bläddrar man med röd(varmare) till pos:16.
Då får man bilens exakta hastighet i displayen.

Kan ju vara skoj att jämföra med vad som står på GPSen...eller nått :)
 
Bra att veta II....


Att den digitala visning av hastigehetn som vissa bilar har i sin display før færddator eller kliatanlæggning, INTE sækert ær exaktare æn den vanliga hastighetsmætaren i bilen. Båda får næmlighen sin signal från samma hastighetsgivare i væxellådan eller en hjulsensor.

En bekant hade en Audi A4 (VAG alltså..) av nyare modell. Och på den var faktiskt hastighetsmætaren mindre oexakt æn den digitala visningen i displayen, då jæmført med en Garmin Vista och 60CS.

Bara før att nåt visas med digitala siffror, så ska man inte førledas att tro att det dærmed ær exakt. Det digitala i det fallet, ær bara ett sætt att presentera det som mæts. Det kan vara lika uselt mætt likførbannat alltså, oavsett visare eller digitala snajdiga siffror i erotiskt rød færg......


MVH Tony
 
På min gamla Volvo 850 är det så, att det som hastighetsmätarnålen visar är lite mer än det som färddatorn visar. Färddatorn omfattas ju inte av någon "får inte visa för lite"-lagstiftning.

Färddatorn är oftast praktiskt taget överens med GPS, åtminstone när jag kör med enbart bilen. Drar jag en husvagn efter ökar skillnaden mellan GPS och hastighetsmätaren lite grand.

Anders
 
Om færddatorn stæmmer bættre eller sæmre øverens med den vanliga ær helt upp till biltillverkarens intresse. Hur som helst så ær ett bildæck inte det helt optimala som hastighetsreferens, om man har vældigt høga krav på exakthet. Det derførmerar næmligen før mycket i dæcksmønstret under vissa belasningr, t ex acceleration eller dragande av tyngre last. Det får då hastighetsmætningen att visa en smula høgre hastighet, som kanske ær fallet i "850 perssons" fall.

Polisen ær mycket medveten om detta fenomen, då det lett till att de fått lægga in ett generellt avdrag på uppmætt hastighet med Polispiloterna.


MVH Tony
 
Tony-Avesta; sa:
Att den digitala visning av hastigehetn som vissa bilar har i sin display før færddator eller kliatanlæggning, INTE sækert ær exaktare æn den vanliga hastighetsmætaren i bilen. Båda får næmlighen sin signal från samma hastighetsgivare i væxellådan eller en hjulsensor.

En bekant hade en Audi A4 (VAG alltså..) av nyare modell. Och på den var faktiskt hastighetsmætaren mindre oexakt æn den digitala visningen i displayen, då jæmført med en Garmin Vista och 60CS.

Angående VAG:s klimatanläggning fick jag denna funktion demonstrerad av en säljare för ett antal år sedan (tror det var i en A8:a). Han påstod att hastigheten mättes med hjälp av pivotrör eftersom klimatanläggningen är intresserad av hastigheten på inkommande luft och inte bilens absoluta fart.

Detta gör att hastighetsvisningen är tämligen exakt när det är vindstilla men påverkas naturligtvis i med- eller motvind. Dock med reservation för att jag själv inte kontrollerat saken (har aldrig ägt någon VAG-bil), säljaren kanske bara svamlade på som de brukar göra. :)

Mvh Andreas
 
Ærligt talat så tror jag den sæljaren kørde med sk. sæljsnack. Snackade skit alltså....

Førøvrigt så heter det væl Pitot-rør...... ;-)


MVH Tony
 
Hastighetsmätning på väg med GPS ett säkert val!
Min erfarenhet över många år med regelbundna tester är att en GPS med >8 sat inne ger en bra precision som tex klarar hastighetsgränserna med mindre än 1 kph fel vid 90-140 -ref många tester med klocka mot 500m markeringar på vägen - Hastighetsmätaren i bilen visar alltid (SAAB Volvo ) för högt (3-5kph)vare sig däcken är nya eller nedslitna till gränsen- och det är väl bra.


[Ändrat av Svennis 2004-09-03 kl 22:25]
 
Re: Bra att veta?

chuck; sa:
Om man har en VW (eller skoda) av hyffsat ny mod med klima, kan man trycka: Fläkt ner + blå(kallare) + econ
Sedan bläddrar man med röd(varmare) till pos:16.
Då får man bilens exakta hastighet i displayen.

Kan ju vara skoj att jämföra med vad som står på GPSen...eller nått :)


Jag har ju en VW Passat av nyare modell..... jag skall genast testa (läs imorgon).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.