• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bilrutt Norge

Hej på er!

I sommar tänkte jag göra en mycket efterlängtad resa till norge för att se några av platserna jag länge drömt om (trollstigen, trolltunga, preikestolen, geiranger, Bergen etc)

Jag har 7 dagar och ska färdas med bil. Jag vill få in så mycket som möjligt, men inte heller försöka få med mer än man också hinner njuta av upplevelsen. Jag utgår från Uppsala och undrar om någon av er andra gjort en liknande bilresa och har tips/idéer eller bra rutter?

Allt väl!
 
Norge är ett av världens vackraste länder. Men också en av de dyrare, så det kan vara läge att ta med mat och dryck hemifrån om du planerar självhushåll helt eller delvis.
Jag gissar att många här på Utsidan gjort en eller flera bilrundturer i Norge och även gått på tur, både en- och flerdagsturer. Det är ändå lite svårt och tidsödande, och kanske lite meningslöst, att söka knåpa ihop en semesterresa för någon annan.
Jag föreslår att du på en norgekarta börjar med att pricka in alla dina önskade platser och sträckor - gärna med prioritering. Därefter kan du nog hitta en lämplig bilrutt för att täcka in ett lämpligt urval, för att sedan titta (googla) närmare på sevärdheterna för att kunna göra en rimlig tidsplanering. Ett par timmar vid datorn bör kunna ge erforderlig info för att kunna spika en välanpassad runda.
Lycka till!
 
En bra ambition, men du bör tänka på att Norska vägar är en som svenska vägar, då de är väldigt slingriga och tar tid att köra. Och jag vill inte förstöra dina upplevelser, men du bör nog fokusera på några saker som ligger relativt nära varandra för att hinna med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.