Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske?
- Trådstartare dePaul
- Start datum
OK, var antagligen en dum idé från min sida. Trodde det skulle gå bra pga hur den känns (hal och seg)Strykarräven; sa:Jo, jag har upplevt detta. En spunnen 0.14 klarar fler gäddor än en monofil 0.25. Däremot nöts den spunna linan rätt rejält, så det är inget jag rekommenderar att köra för riktat gäddfiske. Slumpgäddorna ökar däremot med fläta, där en monofil bara klipps av med ett "snapp!".
Raskesven; sa:Några hugg och skavningar fram och tillbaks så är nog även Fireline körd.
Raskesven
Hm, jag har den direkt motsatta erfarenheten. Vid tre tillfällen (tre dagar i följd!) har jag haft en gädda på (stor jäkel!) som klippte av mina 0,65 tafsar som om de vore sytråd.Lindmark; sa:Har länge gjort egna tafsar i 0.60 monofill och det har alltid funkat bra.
Titanlina? Vad är det exakt. Måste erkänna att jag inte hört talas om den tidigare.LOOP32; sa:kör med titan lina när jag flugfiskar efter gädda funkar kanon
dePaul; sa:Vad är ert åsikt om det? Jag vet inte om det behövs längre med tanke på spunna linor typ Fireline. Har svårt att tänka mig att en gädda kan bita igenom eller trasa sönder för den delen en Fireline i 0,23 grovlek.
~Paul~
Vad tillverkar du dem av?ping; sa:Det goda det har fört med sig är att jag har fått mer att pyssla med,tillverka egna tafsar.
dePaul; sa:Vad tillverkar du dem av?ping; sa:Det goda det har fört med sig är att jag har fått mer att pyssla med,tillverka egna tafsar.
~Paul~