Njoatsosvagge

Att planera är något jag lägger ned tid på, genom kartor, info från andra, mm, känns det ofta som man redan varit där när man kommer fram. Typ som med Street View på Google Maps. Njotsosvagge blir bara en transportsträcka mellan planerade tältplatser, men troligtvis med flera stopp för att ta in allt.
En vy upplevs på olika sätt beroende från vilket håll man ser den, så att stanna upp och vända blicken tillbaka ger ofta en annan betraktelse av färdvägen.
Jag är inte ute efter utmaningar, utan tänker mer variation, varför följa gamla spår? Dock kan det ju vara så att de gamla spåren är de bästa..
Bilder säger mer än 1000 ord, så tack till dig, Stefan, och även Vadior för bilderna.
När jag planerar en vandring brukar jag först bestämma mig för vad jag vill uppleva och det brukar ge alternativ för att få upplevelsen eller upplevelserna. Har man kolla på sin egen förmåga är möjligheterna oändliga. Jag brukar titta vad som finns på nätet, läsa på, se filmer...så jag är lagom förberedd.
Njotsosvágge finns i planen att uppleva, och jag vill att vandringen ska vara norr om Sjielmágårttje. Planen är att utgå från Kvikkjokk, och alltså vada Standárjåhkå och Máderjåhkå. Det blir riktigt läckert att ha de höga bergen på höger sida och Sjielmágårttje till vänster.
På denna vandring skulle jag kunna uppleva Sájtáistjåhkkå, Sarvesvágge, Rapadalen eller varianter där mellan. Jag ska ju tillbaka till Kvikkjokk i alla fall. Finns annat i bakfickan också, beroende på dagsform och väder.

Eftersom jag gärna vill se olika saker, ofta stannar och tar bilder och funderar på det jag ser, kan vandringen bli lite annorlunda mot det jag planerat. Det är ganska trist att bara dunka på och avverka kilometer. även om det blir så ibland för att komma fram. Nu är planen att utgå från Kvikkjokk, följa Gamájåhkå norrut. År 2023 följde jag stigen till dess att den skulle korsa Gamájåhkå. Det blev en fin inblick i Kamajokks naturreservat, även om jag bara gick på stigen fram och tillbaka. Nu är planen att fortsätta norrut och ha Gamájåhkå till vänster om mig. Jag hoppas kunna se björn.

Kul tråd!

Att planera är något jag lägger ned tid på, genom kartor, info från andra, mm, känns det ofta som man redan varit där när man kommer fram. Typ som med Street View på Google Maps. Njotsosvagge blir bara en transportsträcka mellan planerade tältplatser, men troligtvis med flera stopp för att ta in allt.
En vy upplevs på olika sätt beroende från vilket håll man ser den, så att stanna upp och vända blicken tillbaka ger ofta en annan betraktelse av färdvägen.
Jag är inte ute efter utmaningar, utan tänker mer variation, varför följa gamla spår? Dock kan det ju vara så att de gamla spåren är de bästa..
Bilder säger mer än 1000 ord, så tack till dig, Stefan, och även Vadior för bilderna.
Kalla Njoatsosvágge för en transportsträcka är ett synd. Det är absolut vackraste dalgången i hela Sarek.

Njoatsosvagge är alldeles för vackert för att se som transportsträcka, ett dolt paradis väl värt att stanna upp och slå upp tältet.
När vi kom in i Njoatsosvagge efter att rundat upp från Sarvesvagge var det egentligen alldeles för tidigt att slå läger men platsen i bästa finväder lockade till ett tidigt läger där vi vilade upp, badade, njöt av platsen och de stora renhjordarna som passerade helt oskyggt. Dalens riktning ger dessutom perfekt kvällssol sommartid.
Efter en underbar em och kväll i solsken kom väderförändringen på småtimmarna med regn och åska, och då ändras karaktären lite mer dramatiskt till Mordor i den trånga dalen omringad av höga toppar och branta fjällsidor.
Nu har jag inte tillgång till mina bilder men kan lägga upp några i den här tråden vid ett senare tillfälle.

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.