nikkaluokta - kaitum - ritsem

Snart bär det av till fjälls. Start nikka mål ritsem, 10 dygn i september med tält å hund, men osäker på delar av sträckan?
Nikka till kaitum via urttijavri 905 möh eller savugorsa?
Teusajaure till ritsem på södra eller norra sidan av kallaktjåkkå?
Ni som gått både och, vad rekommenderas? Jag är ute efter fotovyer.
 
Hej Jonas
Ingen tipps om vägen tyvärr, men där finns ett problem med föreskrifter i Stora Sjöfallets Nationalpark.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2013/nfs-2013-10.pdf
4 § Inom nationalparkerna är det förbjudet att
...
11. medföra hund,
7 § Utan hinder av inskränkningarna enligt 2 § och 4 § är det tillåtet
...
6. att under hela året medföra kopplad hund i Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke vid färd på Kungsleden samt inom ett område som i söder gränsar mot sjöarna i Stora Lulevattnet och i norr mot kraftledningen samt i Muddus efter den s.k. Rallarstigen,
Jag trot kraftledningen är den som gar straks norr om Ritsemvägen, så nästan hela Nationalparken är hundsförbudzon. :(

Henning
 
Som jag förstår enligt karta så får man ha hund i området runt Kallaktjåkkå. Kraftledningen går väster om Kallaktjåkkå och sjöarna ligger söder om området. Rätt eller fel?
 
Jag tror: fel :(
Enligt din tolkning behövs inte ens skriva om kraftledningen som norra gränsen eller om Kungsleden som undantag, då var det nog med "Förbud gäller söder om sjöarna i Stora Lulevattnet".
Jag tror det är bara den smala remsen mellan sjöarna och kraftledningen, faktiskt bara längs Ritsemvägen, liten (!) större området mellan Kebnats och Vietas.
Men jag är varken jurist eller är Svenska min första spåk. ;)

Henning
 
Jag håller med Henning i den tolkningen. Antingen får du ta Kungsleden ner till vägen mellan Suorva och Ritsem eller så får du hålla dig norr om Suoggejohka, men då får du problem att ta dig över Autajaure i väst.

Ett alternativ kan ju vara att gå via Hukejaurestugan istället. Så fort du lämnat Kungsleden blir det rätt folktomt, men å andra sidan åker du på några vad som eventuellt kan vara knepiga med hund. Det första är där leden byter från norra till södra sidan av sjön 889, men det funkar om du går över så långt öster som möjligt - där är det grundare, men bredare och inte särskilt strömt. Sedan har du ett par vad på vägen mot Hukejaure, men om hunden gillar att bada borde det funka. Strax innan Hukejaure - tror att det är bäcken före bron - vill jag minnas att det var rätt knepigt att ta sig över, men det kanske bara handlar om att välja rätt plats... På flygfoto ser det ut som att det borde vara enklast där bäcken rinner ut från sjön i norr.
 
Som jag förstår enligt karta så får man ha hund i området runt Kallaktjåkkå. Kraftledningen går väster om Kallaktjåkkå och sjöarna ligger söder om området. Rätt eller fel?

När kraftledningen går väster om Kallaktjåkkå löper den i stort sett i syd-nordlig riktning. Hur skulle det hundtillåtna området i så fall kunna begränsas "i norr mot kraftledningen"?

Det tillåtna området bör rimligen vara som Henning tolkat det. Och vid Ritsem tar denna remsa slut. Kraftledningen böjer då av norrut (och följer ungeför Ritsemjåkkå), men grenar även ut sig åt väster efter några hundra meter. Då får man en slutgiltig begränsning mot norr innan parken upphör.
 
Feltolkning av kraftledning...

Jag fick för mej att hund var tillåtet i Stora-sjöfallet på hela norra sidan om Akkajaure, därav min tolkning av karta o kraftledning. Efter granskning och inlägg så förstår jag att det har uppstått ett problem för min tänkta tur i området. Får göra en justering i planeringen och kanske lämna kära hunden hemma, men det känns svårt.
Tack för upplysningen!
 
Eller så kan du välja att gå på norra sidan om Teusa och upp i dalen där och hamna norra sidan älven och norra sidan av autajaure, då går du inte i parken.....
 
Snart bär det av till fjälls. Start nikka mål ritsem, 10 dygn i september med tält å hund, men osäker på delar av sträckan?
Nikka till kaitum via urttijavri 905 möh eller savugorsa?
Teusajaure till ritsem på södra eller norra sidan av kallaktjåkkå?
Ni som gått både och, vad rekommenderas? Jag är ute efter fotovyer.

Hej!

Jag har gått delar av sträckorna du undrar över. Från Nikkaluokta följde jag leden mot Tjuonajokk en bit och tvärade Larkinlahku med sikte på passet över till Urttijavri. Larkinlahku var lika lättgånget som ödsligt. Ganska besvärlig stenterräng i stigningen upp mot passet, men på andra sidan är det frodiga gräsängar ner mot sjön. Det är lite blött i släntens nedre delar så håll gärna lite höjd runt sjön. Från sjön gick jag sedan vidare rakt västerut. Upp i nästa pass är det en labyrint av stenar i gräset och det tar sin lilla stund att ta sig fram. Terrängen blir klart snällare när det börjar gå nerför igen, då man med fördel kan gå på ett par långsträckta ryggar. Jag höll lite höjd på Skarttatjåkkas sydsluttning där det är en hylla med fin utsikt. Topptur till Låddepakte och Skarttoaivi med magnifik utsikt norrut och Kebnekaisemassivet.

Om jag därifrån skulle vidare mot Teusajaurestugorna hade jag valt att gå en bit in i Neasketvagge och gå på sydsidan av Stuor Russka (lätt att bestiga längs sydvästkammen, fina vyer i alla riktningar) och gå söderut längs Viddjajaure. Kaitumjokka tväras enkelt där den breder ut sig ett par kilometer söder om sjön. Inte heller renstängslet är särskilt svårpasserat. Gå på skrå och ta lite höjd och anslut till Kungsleden lite längre fram. En topptur till Kårsatjåkka ger också fina vyer.

Hoppas du får fint väder och en god tur.
/ F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
KaptenKeps Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
andersww Delad taxi Kiruna Nikkaluokta 18/8 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
monstrum Taxi Kiruna-Nikkaluokta 17/7 Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.