Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka

Halloj.

Vet att jag har läst om liknande vandringar tidigare på forumet, men Kan för mitt liv inte hitta på de...

Vi är tre stycken som tänkte knalla sträckan på fem dagar, båt första 12km i Vistas. Vi bär tält så vi är inte stug beroende.Vi tar förmodligen inte rep, eller stegjärn.
Hur är terrängen mellan Vistas - Nallo - Sälka. Tips på tältplatser?

Vad tror ni om tiden?

Hade tänkt att gå Trepass vid ett annat tillfälle, men är det ändå värt en sväng förbi Unna nu?

tack på förhand

Vi tar förmodligen inte rep, eller stegjärn.
Hur är terrängen mellan Vistas - Nallo - Sälka. Tips på tältplatser?

Hade tänkt att gå Trepass vid ett annat tillfälle, men är det ändå värt en sväng förbi Unna nu?

Rep och stegjärn behövs inte för den turen! Det är istortsett upptrampad stig från Vistas till Sälka så det är bara att knalla på :)! Tältplatser finns det gott om i den terrängen så det blir inget problem...

Unna tycker jag är värt besväret att gå till, men gå över passet och ut i nästa dalgång istället för att gå tillbaka då i riktning mot Sälka!

Bilden visar dalgången från Vistas mot Nallo...

//A

Bilagor

• PICT3421 (592x800).jpg
    PICT3421 (592x800).jpg
    62.5 KB · Visningar: 1,663

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jättefin tur. Jag har gått den båda vägarna mellan Vistas och Sälka. Lite stenskravel, men lätt att gå, är det mellan Sälka och Nallo. Vår son gick samma rutt, som ni planerar, i sommar. Han startade söndag morgon och var onsdag middagstid vid Kebnekaise fjällstation. Han bodde i stugorna och hoppade över Sälka. Sen går man ju ner till Nikkaluokta på en halv dag, eller på ngn minut med helikopter. Ha en god tur!

Vi gick exakt den turen för några år sedan och tältade. Vi var dock ute några dagar längre och hann då med topptur på Sielmatjåkka samt en lugn dag runt Kebne. Vi gick förbi Unna Räita på väg från Nallo och det tyckte jag då var värt tiden. Gick utan packning in i dalen och fortsatte sedan mot Sälka då vi kom tillbaka.

Har ni ork och det ligger bra till i tiden så snik in i västra delen av Singivagge, underbara tälplatser i västra delen. sen samma väg ut igen om man så vill.

Från Unna Räitastugan kan man ju gå upp till det första passet i trepassleden och in i Kaskasavagge samt därifrån till Sälka. Stegjärn kan dock eventuellt behövas. Jag har tänkt att göra denna tur nästa år (fast med en massa toppturer inklämda, Räitatjåkka, Sielmatjåkka, Nallo, Sälka och eventuellt Pyramiden samt Skartåive).

Från Unna Räitastugan kan man ju gå upp till det första passet i trepassleden och in i Kaskasavagge samt därifrån till Sälka. Stegjärn kan dock eventuellt behövas. Jag har tänkt att göra denna tur nästa år (fast med en massa toppturer inklämda, Räitatjåkka, Sielmatjåkka, Nallo, Sälka och eventuellt Pyramiden samt Skartåive).

Stegjärn behövs inte för att passera den kammen vid Unna..

/A

Bilagor

• PICT3471 (473x640).jpg
    PICT3471 (473x640).jpg
    254.6 KB · Visningar: 892
Jag lånar tråden en stund...

Jag och sambon ska gå denna rutt nu nästa vecka, är det några svåra vad som man behöver forcera eller är det "bara att gå över"?

//Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips