Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ner med vikten! Ner med vikten!
- Trådstartare avslutat_medlemskap_2501
- Start datum
Den dagen någon visar att en tarp står pall för en storm är jag beredd att sälja mitt Akto som nu varit med mig under 2 stormar och klarat sig perfekt.
Ok... men kompisar då?
700 gram (som man spar om man är tre som delar på ett Nallo 3) är svårt att spara på frystorkat diskmedel, Tyvek-tanga och Dyneema-skosnören.
(Jag vet. Du har gjort ett genomtänkt val av tält, och jag tänker inte få dig att ändra dig. Men jag tänker inte hjälpa dig med duttandet heller. Du har ju en rätt bekväm vikt redan
Ang banta ett Akto
Är det plånboken eller packningen du vill spara vikt på?
Dyra CF-bågen till Akto har inte fått de bästa recensionerna om man kollar i tidigare trådar eller googlar på nätet. Inte direkt stormsäker så den iden har jag skrotat. Hörn pinnarna klara man sig utan alt. ersätta med alu dito.
På vissa turer klarar jag mig utan innertältet(ca 500g), åtminstone under sommarhalvåret, och använder en nödfilt i alu som golv.
Byter du sedan ut linor, markpinnar och dragkedjornas hantag i metall mot nylonband samt skippar linspännare är du nog i närheten av din "ideal" vikt!
http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages/mps/utn/14150/v/8/cp/1/
Dyra CF-bågen till Akto har inte fått de bästa recensionerna om man kollar i tidigare trådar eller googlar på nätet. Inte direkt stormsäker så den iden har jag skrotat. Hörn pinnarna klara man sig utan alt. ersätta med alu dito.
På vissa turer klarar jag mig utan innertältet(ca 500g), åtminstone under sommarhalvåret, och använder en nödfilt i alu som golv.
Byter du sedan ut linor, markpinnar och dragkedjornas hantag i metall mot nylonband samt skippar linspännare är du nog i närheten av din "ideal" vikt!
Kök: Modifierat F1 Coleman Ultralight som väger in på 66 gram. // Jocke
Moddat på vilket sätt? Finns inte mycket att skala av och funktionen är ju bra från början.
Kolfiberbågar (Från Fibraplex.com?) kan inte sägas vara prisvärda direkt, dyrt sätt att spara vikt och som sagts i diverse recensioner får man nog räkna med sämre stormtålighet. Jag har såna till mitt BD Firstlight men räknar jag med hårt väder väljer jag orginalbågarna. Det är nog bättre att spara pengarna till nästa tält som kan bli ett lättare då istället. IMHO.
Hoppsan! klantade mig fick inte med bilden!Tycker din tamoj är onödigt tungHar tillverkat en egen i 1mm alu-plåt, som bara väger 15 gram! Tror faktiskt att den går att göra ännu lättare ändå!
![]()

Tycker din tamoj är onödigt tungHar tillverkat en egen i 1mm alu-plåt, som bara väger 15 gram! Tror faktiskt att den går att göra ännu lättare ändå!
![]()
Schysst, den slår ju t.o.m. Minitrangians som ligger på 20g!
Enkelt är ofta bra
Hur pass mycket gryta klarar den? En välfylld 2,5 liters?
Menar du tarp eller "tarptält"? Om det gäller det senare så har jag visat att ett GoLite Trig2 förvisso pallar stormvindar, om än med lite flaxigare resultat än Nallo. Å andra sidan var Trig2 lättare att resa i vinden.
Själv sitter jag nog hellre i ett schysst tarptält à 700 g med vettiga bågar (=stavar) än i ett Akto med glasfiberbågar när det friskar i... (Men jag har inte testat endera live, kan bara gå på mina egna vindtester hemmavid och andras rapporter.) Men jag minns inte om du använde stavar, gör du inte det så är det väl +/-0 i vikthänseende.
Har suttit i Akto i 36 m/s vindbyar med glasfiber och det fungerar alldeles utmärkt.
// Jocke
Moddat på vilket sätt? Finns inte mycket att skala av och funktionen är ju bra från början.
Slipat bort lite metall runt "kragen" som var överflödigt.
// Jocke
Innertältet har jag funderat på att lägga undan också på vissa turer, det sparar ju halva vikten nästan.
// Jocke
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? | Gör det själv | 10 |
Liknande trådar
Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking
Vandring i staden – en ny livsstil
Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg