Ner med vikten! Ner med vikten!

Vad ska du med diskmedel till??
Diskmedel kan kanske vara "bra att ha", men är absolut inte nödvändigt, särskilt inte om du vill spara vikt.
Själv har jag aldrig med diskmedel, däremot gärna en bit disksvamp. (Jag har ingen våg, men svampen kan inte väga mycket...)

Har med det för att vissa fetter knappt går att ta bort utan diskmedel. Sen har jag en känslig kastrull som jag inte vill förstöra (EtaPower för 500 spänn), annars funkar sand och mossa bra.

// Jocke

Ok... men kompisar då?
700 gram (som man spar om man är tre som delar på ett Nallo 3) är svårt att spara på frystorkat diskmedel, Tyvek-tanga och Dyneema-skosnören.

(Jag vet. Du har gjort ett genomtänkt val av tält, och jag tänker inte få dig att ändra dig. Men jag tänker inte hjälpa dig med duttandet heller. Du har ju en rätt bekväm vikt redan :) )

Visst är det så, jag kan mycket väl tänka mig att införskaffa ett tredje tält också (Akto för solovandring, Allak för paddling, Nallo 3 vid 2-3 pers i fjällen).

// Jocke

Det är ju betydligt lättare att komma med tips om man får se hela packlistan.

Att lätta liggunderlaget från 400 g till 200 g blir ju lite konstigt när man som sagt var kan köra Jysk-underlaget som väger 150-160 g i fullängd.

Packpåsar är väl ett ställe där man kanske kan spara vikt.

Hygienartiklar brukar gå att spara en del på om man räknar ut vad man egentligen gör av med.

Kläder istället för solskydd och myggmedel tycker jag är bra (jag har myggnät till hatten då också). Har pyttelite djungelolja med mig (en linsburk) och ett läppcerat med solskyddsfaktor 20 ifall det skulle behövas (men det brukar inte behövas).

Metallspännen byts mot plastspännen på alla ställen (inkluderar bältet).

Hål i tandborsten kör inte jag med, jag har kapat skaftet.

Sugrörstuber till t.ex. tandkräm.

Anledningen till det "tunga" liggunderlaget är att det är ett ThermaRest RidgeRest som är tjockt och trevligt. Visst kan man spara 50 gram till och byta mot ett Jysk, men blir lite hårdare, framförallt då jag håller mig högt upp istället för i dalarna.

// Jocke

Anledningen till det "tunga" liggunderlaget är att det är ett ThermaRest RidgeRest som är tjockt och trevligt. Visst kan man spara 50 gram till och byta mot ett Jysk, men blir lite hårdare, framförallt då jag håller mig högt upp istället för i dalarna.

Sånt lyxpjämmer kan du inte hålla på med om de sista grammen ska bort ;)

Så här ser min 10-grams tamoj ut.

Mittenbiten är av 1 mm aluminiumplåt, ytterdelen är av 0,5 mm (en lång remsa som är dubbelvikt, vecket baktill alltså).

Bilagor

• tamoj.jpg
    tamoj.jpg
    39 KB · Visningar: 597
Ja, det är bara att plagiera på.

Den är lite vinglig i sidled, de där två vingarna stöttar ju inte alls så bra som en riktig tamoj. Jag tror att det skulle kunna vara ide att göra den i titan (men jag har ingen titanplåt).

Min första variant var bara två plåtbitar, en övre "hake" och en undre "stöd". Den orkade med att lyfta hur mycket som helst (men det var 1,5 mm plåt i bägge halvorna) men vinglade rejält i sidled. Då fick jag iden om att göra den undre "stöd"-delen dubbel och vika ut vingar.

Möjligen kan vingarna göras stadigare genom att göra dem längre och vika dem dubbelt så det blir dubbel plåttjocklek i dem.

Kök: Modifierat F1 Coleman Ultralight som väger in på 66 gram.
Kastrull: För 2 personer blir det ett Primus EtaPower som sparar in en hel del bränsle istället.
Tamoj: 26 gram, går inte att kapa mer där
Sked och gaffel: Spork

Ska byta ut diskmedelsflaskan mot en lite mindre, använder aldrig upp 0,5 dl under en resa...

// Jocke

Jag har inte diskmedel med. När jag konstaterade att min "lätta" handduk vägde 2 hg rev jag den mitt itu och tog bara med ena halvan. Under den turen anvädne jag aldrig handduken, så sen dess har jag ingen. Dock tar jag nog med en Wiledaduk att torka av lite kondens med, speciellt invändigt. "Tamoj" är ett för långt ord. Säger man det ofta, förbukar man enerig i onödan. Använder man det kortare ordet "tång" kan man kanske spara in på maten.

Rajd i full storm ersätter inte mitt Akto :) Aktot med kolfiber sparar dock 200 gram, vilket ska inhandlas o testas först.

så 600 gram kvar. Liggunderlaget ska kapas och sjunka från 400 --> 200 gram. 400 gram kvar.

Sen blir det gramjakt på vissa saker, ryggsäcken kan säkerligen minskas med 50-100 gram. Sen småprylar borde kunna spara in 300. Ser ljuset i tunneln.

Tanken med denna tråd är att tänka till och visa finurliga tankar, om än bara ett par gram så är det roligt! Skit i om det bara sparar några gram, det är ett kvällsnöje plus att man lär sig använda prylarna och lär sig tänka igenom utrustningen till fullo!

// Jocke

Är det bågen du vill kapa 200 gram på? När jag jagat runt för att hitta omdömen om Terra Nova pterkom kritken mot kolfiberpinnarna. Är de inte tillförlitliga, vad ska man då säga om bågar i samma material?

Senast ändrad:
4571 gram ligger jag på nu, dock är inte liggunderlaget kapat än (404 gram nu) och ryggsäcken väger fortfarande 1038 gram (kan minska den med ca 50 gram på remmar och annat). Så ytterliggare 250 där. Fortfarande 320 gram kvar... :)

// Jocke

"liggunderlag", ännu ett alldeles för långt ord. "madrass" (fr, matelas, t ex) spar energi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg