Nedskräpning?

Sedan beror det också på platsen huruvida man ska hantera matavfall. Är det vid en populärvandringsled så är kanske inte lämpligt att bara gömma det under en sten eller ens gräva ner det, medan det kan vara okej på andra ställen.
Sidospår: Källor uppger väldigt olika hur lång tid det tar för bananskal att brytas ner

Senast ändrad:
Lite äggskal och bananskal som ligger på marken stör jag mig inte alls på för det tar naturen ändå hand om men det som stör mig enormt är när jag ser cigarrettfimpar liggande på marken, för det verkar som att rökare tror att dom har en fribiljett att kasta sina fimpar precis där dom står och att dom har rätt att göra så pga att dom är rökare!
Samma sak med dom som snusar påse, för den påsen tar inte naturen hand om på väldigt låång tid, men lössnus ser jag inga problem med för den prillan löses upp direkt vid ett regn.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Sunt förnuft fungerar tyvärr inte då vad som är sunt förnuft för dej inte är samma som för mej. Då människor tycker olika måste vi ha lagar och regler som styr vad som är ok och inte.
Sunt förnuft betyder "enligt mina preferenser" och de är inte nödvändigtvis lika som alla andras.

/Patrik
Håller med såklart.
Gör gärna ett förslag på vad som inte är ok i naturen.

Allt som man lägger i gröna påsen hemma kan man sopsortera ute själv, tänker jag. Men självklart ska man dölja det för andra människor precis som annan skit.

Håller med såklart.
Gör gärna ett förslag på vad som inte är ok i naturen.
Strikt juridiskt så tror jag egentligen inte då får lämna något efter dig, men enligt mina preferenser så är nedgrävt toabesök ok så länge det en i skalan ental. Börjar det bli efter hela skolklasser eller idrottstävlignar så blir skalan för stor.
Jag tycker också nedgrävda matrester efter enstaka ätande är ok men inte i stor skala. Det blir också snabbt osnyggt på populära platser där många äter, t ex en fin badplats.
Sen störs mitt öga av lysande fruktskal som banan och citrus, de lyser och sticker i ögat och är onaturliga färger i svensk natur.
Mina fötter tycker det är oskönt att trampa barfota på äggskal och grillbenrester.

Vi kan ju travestera och säga Ät, gräv, tig, i liten skala så är jag ok.

Är jag nära hemma på dagtur eller helgtur tar jag ofta med matresterna hem för det är inget besvär, ofta åkte maten med ut i en påse som resterna kan åka med hem i, utan att bli kladdigt i packningen. Jag räknar oftast med att bära med mitt skräp vidare till jag kan slänga det på ordnat sätt.

Obehandlat papper kan man elda om man idkar brasa.

/Patrik

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Allt som man lägger i gröna påsen hemma kan man sopsortera ute själv, tänker jag. Men självklart ska man dölja det för andra människor precis som annan skit.
Äter du besprutad frukt (banan och citrus) så sprider du lite kemikalier via skalen. Enstaka skal är lite men aggregerat kan det bli mycket.

/Patrik

Äter du besprutad frukt (banan och citrus) så sprider du lite kemikalier via skalen. Enstaka skal är lite men aggregerat kan det bli mycket.

/Patrik
Ja och skosulor är av gummi och sprider kemikalier också.
Nånstans måste man dra gränsen och jag drar där vid gröna påsen. Frukt äter jag inte ändå förutom i torkad form när jag vandrar.

Ja och skosulor är av gummi och sprider kemikalier också.
Nånstans måste man dra gränsen och jag drar där vid gröna påsen. Frukt äter jag inte ändå förutom i torkad form när jag vandrar.
Men att bära hem fruktskal är lättare än att vandra utan skor, i min värld.

/Patrik

Att låta bli att ta med frukt med skal om man tycker de skitar ner, borde va ännu bättre, och ffa lättare.

Jag tar inte med godispapper heller, eller torrmatsförpackningar.
Jag tycker det är lättare att ha med en banan med skal på vägen ut och bära hem skalet tomt när den är uppäten.

Samma med godis och torrmat. Svårt att bära pulver utan påse. Är det dubbel föärpackning så lämnar jag såklart ytterförpackningen hemma innan avfärd.

/Patrik

En fryspåse med pulver väger mindre än de pulvret ligger i, och man kan elda upp när den är tom.

Bananskal har en tendens att lukta rätt illa också och inget jag vill låta sprida sig kring ryggsäcken, men jag äter mkt sällan banan då magen inte gillar dem. Hellre ett äpple då.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.