Nedskräpning Sarek

Ett och annat blir man inte klok på, till exempel det här med nedskräpning. Jag hittade en hel del bråte i Sarek; fem tomma vinare under en sten, några öl- och konserveburkar samt en hel del alu-förpackningar för färdigmat. Dessutom hade folk på flera ställen försökt bränna upp sitt skräp (inkl. glas), men tydligen utan framgång. Hur kommer det sig och hur resonerar man när man å ena sidan vill ut och uppleva orörd natur och å andra sidan lämnar kvar sitt skräp? Någon som själv skräpar ner och kan förklara?
 
Ett och annat blir man inte klok på, till exempel det här med nedskräpning. Jag hittade en hel del bråte i Sarek; fem tomma vinare under en sten, några öl- och konserveburkar samt en hel del alu-förpackningar för färdigmat. Dessutom hade folk på flera ställen försökt bränna upp sitt skräp (inkl. glas), men tydligen utan framgång. Hur kommer det sig och hur resonerar man när man å ena sidan vill ut och uppleva orörd natur och å andra sidan lämnar kvar sitt skräp? Någon som själv skräpar ner och kan förklara?

Ja, jag brukar skräpa ner därför att... Hehe, bara skojade.

Jag är lika förbannad som du på nedskräpningen, den är dock inte unik för fjällvärlden utan börjar redan när små barn ser sina föräldrar kasta glasspapper och allsköns skit precis där de står. Jag fattar det verkligen inte, jag fick det i mig tidigt som barn på sjuttiotalet att man inte skall skräpa ner.

Jag slänger inte ens portionssnuspåsar på marken (men vanlig snus).

Sedan blir ironin än tydligare när folk betalar tusentals kronor för att, som du skrev, komma till orörd natur och sedan skräpar de ner den. Någon procent kan vara kvarglömt och/eller tappat. Men fem flaskor under en sten är inget man glömt kvar.
 
Håller helt med om att det är svårt att få ihop det där, hur folk kan satsa så mycket för att komma till 'orörd' natur, och ändå inte ha bättre omtanke om miljön.

Sen kanske man kan dra sig till minnes, inte som en ursäkt, utan som en förklaring, att det kan vara lätt att glömma bort för oss habituerade storstadsapor hur mycket skattepengar och arbetstid det går åt för att hålla vårat eget avskräde utom synhåll i våran vardagsmiljö? Om ingen städade Stockholms central, eller torget i Umeå under några dagar så skulle det ju se för jävligt ut. I Sarek är det ingen som städar (förutom alla oss som inte i ren ilska river med oss lite av andras sopor emellanåt), med tusentals besökare varje sommar behövs det inte speciellt många stollar för att det ska se anskrämligt ut längs de mest vandrade stråken.

Det mest udda jag sett i Sarek var nog när några mycket prydligt hade samlat ihop sina sopor i två plastkassar och hängt dom i en björk rakt över stigen..? "Sopbilen kommer nog på tisdag.."? (och till de som påstår att det mest är utlänningar som skräpar ner kan jag förtälja att ICA-påsarna kom från en förort i Stockholm)

För övrigt kan man ju bara instämma i vad någon skrivit med enormna bokstäver på väggen i (det numera låsta?) soprummet vid Skarja:

"ALUMINIUM WONT BURN, YOU IDIOTS!!"

/Per
 
Senast ändrad:
Ett och annat blir man inte klok på, till exempel det här med nedskräpning. Jag hittade en hel del bråte i Sarek; fem tomma vinare under en sten, några öl- och konserveburkar samt en hel del alu-förpackningar för färdigmat. Dessutom hade folk på flera ställen försökt bränna upp sitt skräp (inkl. glas), men tydligen utan framgång. Hur kommer det sig och hur resonerar man när man å ena sidan vill ut och uppleva orörd natur och å andra sidan lämnar kvar sitt skräp? Någon som själv skräpar ner och kan förklara?

Hade uppe denna diskussion för några år sedan och kan bara hålla med, ofattbart, dessa individer har ingenting i parken att göra..........
 
Sardiner i Sarek

Hej!

Jag hittade en tom sardinburk av tyskt märke på Sareks stortopp för några år sedan.

Hej då ifrån Örjan
 
Bättre i Norge??

Var en kortis till Rondane som är väldigt populär med mkt folk både på sommaren och vintern o där såg jag inte ett spår av människor förutom stigar! Undrar om det finns folk som går och plockar efter andra runt dom populära lederna eller att folk helt enkelt inte skräpar ner där??

Blev oxå rätt förskräckt när jag fiskade vi Kaitumälven för några år sen. Problemet blev värre ju närmare Tjuonajokk man kom...

/Petri
 
Surt...

Man blir lika förbannad varje gång över en del människors lättja att bara dumpa skräpet över axeln :-(!

Hittade ett gäng ölburkar med skotthål i vid en ren inhägnad! Undra "vem" som varit triggerhappy..

//A
 
En del människors inställning till/missförstånd av renhållning är minst sagt märklig.

Somliga hundägare lämnar sitt hundbajs i parker etc. Okej, äckligt att jogga i men låt gå då. De flesta tar upp det i påse och slänger. Jättebra!

Det är dock otroligt underligt att vissa hundägare går en sinnessjuk medelväg. De plockar upp bajset i en påse, men lämnar kvar påsen på marken?!?!?!?!??! Som om de vill konservera bajset, så att det aldrig någonsin bryts ned!! Det är ju mycket bättre då att bara låta det ligga så försvinner det åtminstone på naturlig väg.

Det här övertygar mig om att mycket nedskräpning inte beror på lathet, utan på att man är korkad eller trotsålder. Dessa mentala sjuåringar går inte att stoppa, så skräp i Sarek är tyvärr oundvikligt.
 
Ni skulle se hur det ser ut här på Pitholmsheden där renägarna brukar ha sina renar några veckor varje vår.
Borde fotografera och skicka in till någon tidning.
Plastemballage och tomma plastdunkar. Renstängselbitar (ståltråd) där hundar och älgar river sig.
Stora delar av vitmossan är sönderkörd med skotrar eftersom det var så lite snö i år.
Sönderrivna presseningar som de inte har idas ta reda på.

Det är alltså inte säkert att det är turister som skräpar ned.... vem orkar bära med sig vinpavor i ryggsäcken ut på fjället ?
 
Enda skräpet jag sett i Sarek är vid och runt Renvaktarstugorna. Brukar ligga massa urdruckna ölburkar och tomflaskor. Att man inte ens orkar ta med sig skräpet trots skoter är riktigt dåligt...

På det hela tycker jag ändå att vi här i Sverige är rätt så duktiga på att ta med sitt skräp tillbaka. Det är sällan man stöter på kastat skräp och själv tar jag med mig andras skit om jag ser nåt.
 
Det är alltså inte säkert att det är turister som skräpar ned.... vem orkar bära med sig vinpavor i ryggsäcken ut på fjället ?

Turister kan ju tvärtom tänkas vara extra hänsynsfulla när de som gäster träder in naturens tempel. Att det hittas skräp med reklam från främmande städer och länder betyder inte nödvändigtvis att även nedskräparen kommer från samma ställe.

Ett svar på frågan varför en del lämnar sitt skräp ute i naturen är nog att det känns mödan värt att bära med sig t.e.x fulla vinflaskor, men efteråt, när innehållet druckits ur, då väger tomflaskorna för mycket till ingen nytta.
 
Instämmande

Kan bara instämma med det ni skriver om att det är tragiskt att folk är idioter och förstör vår fina natur genom att lämna fler spår än nödvändigt efter sig.
Det vi alla kan göra förutom att plocka upp efter nötterna som skräpar ner är att "leka sopspioner" och se till så att fler känner till (och följer) vår underbar allemansrätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Jokkmokk-polisen och nedskräpning Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.