Neasketvaggi

Vi är två tjejer som nu planerar sommarens vandring för fullt,men har lite huvudbry.
Tidigare har vi bara vandrat efter led och tänkte nu prova gå en bit "ospårat".Och har funderat om Neasketvaggi skulle vara ett alternativ,ej för svårt.
Vi startar från Sitasjaure-Hukejaure-genom Neasketvaggi till singi-bestiger Stor Jierta-Kaitumjaure-Teusajaure-vakkotavare.
Vi vill undvika den värsta folkströmmen efter Kungsleden ,helst gå 1a el 2a veckan i juli eller så i augusti.
Våra frågor:
Hur ser det ut i Neasketvaggi när det gäller vad?
Är någon bit svårorienterad?
Har aldrig gått så tidigt i Juli,är vårfloden för hemsk då?
Har hört att broarna mellan Sitas & Hukejaure varit trasiga,är de lagade?
Är det möjligt att undvika både trängsel i stugorna och vårflod?(om man helst vill gå tidigt)
Tacksam för alla tips! /Veronika
 
Inga svåra vad i Neasketvaggi. Lurigaste biten i dalen om man kommer från väster är när man precis kommer in i den, där är det brant om man går fel. Det är norra sidan som gäller, finns bitvis små rösen att följa men de är inte helt lätta att hitta.
Sedan så gäller det att ta rätt bro över Tjäktjajåkken, den riktiga är den som är utmärkt på kartan som är norr om samevistet Kårtjevuolle, bron vid samevistet är samernas egen och brukar vara till hälften nedmonterad.
Neasketvaggi är f ö en riktig pärla med en rik flora.

-Palle
 
Har man inte gått orösat tidigare kanske man tycker att det är lite stenigt längs med sjöarna före passset man passerar.

Är det dimmigt kan det vara lite lurigt att hitta den första biten, men kan man läsa karta så ska det inte vara några problem.

Nedstigningen i dalen kan också vara lite brant, men inga problem egentligen. Det är bara att hasa på rumpan om man tycker det är svårt att gå ner.

Väl nere är det inga problem att hitta. Det är bara att traska på.

Jag har bara gått där i augusti. Då var det inte så mycket blommor och heller inga svåra vad. Vill man njuta av blomprakten ska man nog gå i mitten av juli. vill man slippa myggen är andra halvan av augusti ett bra alternativ.

Ett alternativ är leden från Hukejaure mot Kungsleden. Ett brett men grunt vad strax söder om Sälka (också ett bra basläger för att bestiga toppen, kortare än från stugorna och i princip bara rakt upp för sluttningen. Sista biten får man göra en lite cirkelrörelse så att man når själva topplatån från nordväst).

Man behöver inte komma långt från Kungsleden för att undvika den stora folkvandringen. Stugorna i både Hukejaure och Unna Allakas kan vara i princip tomma mitt i högsäsongen.

Ett bra alternativ när ni nått fram till Kungsleden är att gå från Sälka till Nallo och Vistas. Lite mer folk än Hukejaure och Unna Allakas, men mycket färre än längs Kungsleden och fina vyer.
[Ändrat av eaglerock 2007-03-12 kl 22:37]
 
Tack Johan & Palle för era svar !
Vi får ta oss en funderare på om vi ska ändra rutten eller inte.
Jag är mest orolig över vattennivåerna då vi bestämt att börja vandringen den 8 juli.
Om vi följer Kungsleden söderut från Singi så kanske det inte är SÅ mycket folk så tidigt i juli.
Fast ditt förslag om Nallo Och Vistas tål att tänkas på.
Då kanske man skulle kunna få se Lisas stuga som jag skulle vilja !
/Veronika
 
porsi; sa:
Då kanske man skulle kunna få se Lisas stuga som jag skulle vilja !
/Veronika

Lisas stuga är inte så lättillgänglig på sommaren. Den ligger på andra sidan jåkken från leden sett. Jag har själv inte sett den när jag gått Vistasdalen, som annars är väl värd att gå "bara" för natursceneriernas skull. Det går att få båtskjuts sista (eller första beroende på vilket håll man kommer) biten till Nikkaluokta om man vill spara på benen lite.
 
Du har rätt i att broar mellan Sitas och Hukejaure är trasiga. Det är de två som är utmärkta på kartan vid Kaisejaure som är helt raserade. Men det är inga som helst problem att gå över ändå (antingen kliva på stenar eller klättra på raserade bron), det är inte mycket vatten!
Jag gick över där flera gånger förra sommaren, första gången den 27 juni, och det var aldrig några problem.
Bron över Ainajokk hade varit svårare att klara sig utan, men den står stadigt kvar!
Det finns viss rösning att följa mellan hukejaure till Singi genom neasketvagge, där som färdvägen är markerad på kartan. Vid bra väder bör det inte vara några problem att gå denna väg! (Vid dimma, så kan det vara lite svårorienterat mellan Hukejaure och där som neasketvagge börjar, vid sjön 958).
Leden genom cuhcavagge är också ett alternativ, väljer ni rätt vadställe där kan ni komma över helt torrskodda. Man ska vara medveten om att denna "leden" är inte bättre rösad än neasketvagge-vägen, men heller inte svårt att hitta, eftersom du följer en tydlig dal hela vägen.

Det är en fin tur ni har tänkt er! Sitas-Huke och även mot kungsleden så har ni fin utsikt över keb-toppen om vädret är bra, och risken att ni stöter på andra vandrare är ganska liten, även under högsäsong. Går ni i början på juli finns också chans att se kalvmärkning tex i Sitas.
 
Emmma; sa:
Båt i Vistasdalen är ett bra tips, men tänk på att den måste beställas i förväg!

Går det inte att ringa så kommer de till övre båtlänningen på någon timme eller så? Jag har informationsskylten på bild på en annan dator, så jag kan inte kolla.

Jag har för mig att jag memorerade det för framtids segrar.

PS Det är aldrig fel att gå via Nallo! Var man än ska. :)
 
Hej,Emma!
Det var skönt att höra att du inte tror det blir några svåra vad ,vi är noviser ,har inte fjällvandrat så många gånger tidigare.
Om det nu skulle vara dimma så får vi fundera hur vi ska gå, för om det är svårt att orientera sej så kanske det är bäst att gå den andra leden,mot Sälka.
Har fösökt träna karta och kompass men eftersom det är första gången utan rösad led så är man lite pirrig!
Men vi har bestämt oss för att hålla fast vid denna färdväg.Och till en annan sommar gå i Vistasdalen.
Veronika
 
millimeter; sa:
Går det inte att ringa så kommer de till övre båtlänningen på någon timme eller så?

Jodå, det går att ringa o beställa båt på vägen.
Bara man har en telefon med täckning (telia alltså) och batterier... Vilket jag aldrig brukar lyckas med och istället får sitta o hoppas att någon annan ska komma för en båt-tur ;o)
 

avslutad210712

Gäst
Emmma; sa:
Du har rätt i att broar mellan Sitas och Hukejaure är trasiga. Det är de två som är utmärkta på kartan vid Kaisejaure som är helt raserade. Men det är inga som helst problem att gå över ändå (antingen kliva på stenar eller klättra på raserade bron), det är inte mycket vatten!

Om man följer bäckarna en bit längre ner mot utloppet så breder de ut sig och där blir det ett brett grunt vad och så tar man båda bäckarna i ett vad. Dessutom finns där en stor låg platå men massor av tältutrymme.
 
Hej,igen!
Har ni några tips att ge oss när det gäller orienteringen,i första delen av Neasketvaggivägen,fram till sjön 958?
Berätta hur där ser ut!
Någon trampad stig finns väl aldrig?
Är det bäst att hålla norra sidan av Raktasjokha fram till Raktasjavri?
Om man alltså följer den Jokken borde man inte gå fel.På kartan ser det ut att gå ,men i verkligheten?
Mvh Veronika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.