Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

En sak som jag ofta har funderat på och som också nämnts här i tråden är det här med vana/kunskap om naturen. Här i Norden har vi orientering på schemat i grundskolan och de flesta ungar som går ut har åtminstone ett grundläggande hum om hur man kan orientera sig. Det är i varje fall knappast rädslan för att gå vilse som hindrar folk från att söka sig till skogs.

Jag är lite av en annan åsikt.
Rädslan för att "gå vilse" och rädsla/okunskap för vilda djur verka vara en tröskel för att komma ut i skogen.

Jag har tex fått lotsa räddningstjänsten trots att dom fått korrekta gpskordinater under en undsättning av en kamrat som kollapsat i skogen, dom var mäkta förvånade att "folk jagar såhär lågt ut i mitt i ingenstans" ?
Dom kom i lågskor och vad det verkar nästan obefintlig kunskap om den Gps dom hade med sig, ytterst tveksamt om dom hittat tillbaka själva.

Samhället har som sagt blivit skapligt urbaniserat.
 
Senast ändrad:
Du har säkert en poäng i det men alla rör sig inte med gps (i varje fall inte i våra små skogar). Och artificiell intelligens är inte alltid så intelligent. I dagens Naturmorgon i P1 filosoferar Mats Ottosson om orakel-appar, orientering och "kan-själv-känslan", lyssna här om du är intresserad:

 
Jag är lite av en annan åsikt.
Rädslan för att "gå vilse" och rädsla/okunskap för vilda djur verka vara en tröskel för att komma ut i skogen.

Jag har tex fått lotsa räddningstjänsten trots att dom fått korrekta gpskordinater under en undsättning av en kamrat som kollapsat i skogen, dom var mäkta förvånade att "folk jagar såhär lågt ut i mitt i ingenstans" ?
Dom kom i lågskor och vad det verkar nästan obefintlig kunskap om den Gps dom hade med sig, ytterst tveksamt om dom hittat tillbaka själva.

Samhället har som sagt blivit skapligt urbaniserat.

Ryckte räddningstjänsten ut i lågskor? Tillåt mig vara något skeptisk och ifrågasättande. SKulle personal för räddningstjänst och beredskap (som väl är den nu korrekta benämnigen på det som förr kallade brandmän) åka på uppdrag i långt ut i terrängen utan bra på fötterna?
Det låter i min värld synnenrligen osannolikt.

Men jag kan såklart ha fel.

/Patrik
 
Ryckte räddningstjänsten ut i lågskor? Tillåt mig vara något skeptisk och ifrågasättande. SKulle personal för räddningstjänst och beredskap (som väl är den nu korrekta benämnigen på det som förr kallade brandmän) åka på uppdrag i långt ut i terrängen utan bra på fötterna?
Det låter i min värld synnenrligen osannolikt.

Efter som du mer eller mindre påstår att jag far med osanning så kanske du kan vara så god att upplysa oss vad dom hade på fötterna i stället för det jag skrev ?


Men jag kan såklart ha fel.

/Patrik

Ja...såklart du kan.
 
Jag har läst i denna tråd men inte hunnit läsa igenom allt. Älskar att många brinner för detta ämne, något vi alla på denna sida relaterar till. Jag tror att jag är ensam i mina tankar/idéer kring detta så jag vill testa dela med mig.

Sveriges och världens befolkning ökar drastiskt. Detta medför stora påfrestningar på klimatet, det vet vi alla. Det vi "naturmänniskor" ska vara glada för är att denna ökning av människor främst håller sig inom större städer. Det ska vi vara mycket glada för. Om människan breder ut sig (och då menar jag även resor osv) till det vi idag kallar skog och natur kommer vår livsstil aldrig bli sig lik igen. Jag tycker det är en dum idé att locka människor till ett friluftfrämjamde liv. Det är bättre att de människor som av personliga/naturliga/uppväxt skäl spenderar tid i "naturen" gör det än att personer som gör det "för att man ska göra det".

Ur ett hälsopersktiv så jovisst, man mår säkert bättre av att röra på sig i natur. Men min killgissning av det är att det är av orsaken att man får vara i lugn och ro i det fria. Risken av överpopulation gör att detta blir betydelselöst i det långa loppet. Det går utmärkt att få den motion människan behöver i gym.

Är friluftslivet en klassfråga? Absolut inte. Det finns utrustning som kan göra det bekvämare för dig i naturen, likaså som det finns bilar som är bekvämare att köra till ditt resmål. Men i vilket fall som helst kommer du uppleva samma sorts händelse i ditt liv.

Snälla ni frilufsare, locka inte fler folk till vår natur. Det är inget naturen har behov av. Håll tyst och berätta inte hur vacker er fjällvandring/fisketur/tältning/mm var.
 
Ryckte räddningstjänsten ut i lågskor? Tillåt mig vara något skeptisk och ifrågasättande. SKulle personal för räddningstjänst och beredskap (som väl är den nu korrekta benämnigen på det som förr kallade brandmän) åka på uppdrag i långt ut i terrängen utan bra på fötterna?
Det låter i min värld synnenrligen osannolikt.

Men jag kan såklart ha fel.

/Patrik
Det är väl ett gammalt skämt att brandmän går i LÅGskor.
.
Efter att ha samövat med räddningstjänsten i många år i skog och mark kan jag med viss säkerhet påstå att de har bra skodon och är duktiga på att ta sig fram och ingen har gått vilse trots jävlig terräng.
Visserligen var det några år sedan så de kanske kör UL nu?
 
Sveriges och världens befolkning ökar drastiskt. Detta medför stora påfrestningar på klimatet, det vet vi alla. Det vi "naturmänniskor" ska vara glada för är att denna ökning av människor främst håller sig inom större städer. Det ska vi vara mycket glada för. Om människan breder ut sig (och då menar jag även resor osv) till det vi idag kallar skog och natur kommer vår livsstil aldrig bli sig lik igen. Jag tycker det är en dum idé att locka människor till ett friluftfrämjamde liv. Det är bättre att de människor som av personliga/naturliga/uppväxt skäl spenderar tid
Snälla ni frilufsare, locka inte fler folk till vår natur. Det är inget naturen har behov av.

Håll tyst och berätta inte hur vacker er fjällvandring/fisketur/tältning/mm var.

Än så länge kan jag se till att vara ensam i naturen när jag vill. Eller ännu hellre i en liten grupp för gemensamma upplevelser. Att bjuda på mina upplevelser ger både mervärde för de som läser, tittar på bilder och filmer jag lägger ut på www och för mig.

Det kan bli trängsel här och där visst är det så men ibland ser jag det som roligt och i de flesta fall går det att undvika. Gym är ju bara så tråkigt!

Thure
 
Det är väl ett gammalt skämt att brandmän går i LÅGskor.
.
Efter att ha samövat med räddningstjänsten i många år i skog och mark kan jag med viss säkerhet påstå att de har bra skodon och är duktiga på att ta sig fram och ingen har gått vilse trots jävlig terräng.
Visserligen var det några år sedan så de kanske kör UL nu?

Då är vi två som tycker det låter konstigt med räddningstjänst på utryckning i skor olämpliga för ändamålet.
Jag vill tro att de har rätt skor för uppdraget i de flesta fall men här verkar det funits ett undanatag.

/Patrik
 
Räddningstjänsten, för ett dussin år sen gjorde jag ute i busken ett baklänges rotationfall och lyckades dra av vä Qadropedikus. Liggade som en utslagen i skogen. 112 ringdes och ambulans tillkallades, en halvtimme senare kom den på hörbart avstånd och efter en kvart uppenbarade sig besättningen, två småväxta kvinnor. Jag väger nära 100 så de insåg att bära mig till ambulansen var inte deras grej. De ringde efter förstärkning jag kom upp på en bår från marken med hjälp av andra oroade promenerare, fick smärtstillning vilket var skönt. Efter 40 långa minuter till hör vi en bil till och efter 10 minuter till ansluter två överviktiga herrar från räddningstjänsten i en grannkommun, de hade när larmet kom haft en styv timmer fys så helt frächa var de inte, men de hade stövlar på fötterna. 700m bärning i terrängen tog en god halvtimme med flera nersättningar. Väl ombord slirade ambulansen så småningom av markvägen och kom ut på underhållen asfalt. Dagen efter blev jag opererad i knät. Läketiden tog nästan 6 mdr och ännu känner jag av snöret de brukade.
Minimibesättningar inom räddningstjänsten är kanske inte det klokaste. Men ingen av mina räddare kom i lågskor.
 
Jag vet inte hur det ser ut idag (eftersom jag inte är aktiv som scoutledare längre), men min bild var länge att de flesta barnen i vår scoutkår kom från övre medelklassen. Trots att scoutkåren ligger väldigt nära ett stort miljonprogramområde hade vi nästan inga scouter alls som bodde i lägenhet. Det var nästan bara villa eller radhus (i alla fall var det min bild).
Jag är uppväxt (på 70/80-talen) i ett hyreshusområde byggt under miljonprogrammet (det finns många miljonprogramvillor också ;-) ) och i det området gjordes det särskilda satsningar på barnverksamhet som t.ex. scouter. Men de som utnyttjade dem var de barn som visserligen bodde där men som hade föräldrar med akademisk utbildning och troligen högre lön än genomsnittet i området.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.