Naturlig navigering

Vad har tidsuppfattning med "navigering" att göra.?

Ööh..? Det mesta faktiskt. Tid, hastighet och sträcka hänger ihop. Om du vet att du knatar 3 km på en halvtimme på plan mark kan du ganska enkelt räkna ut hur långt du har gått om du har hållit på i, låt säga, tre timmar. Eller vänd på det, du vet hur långt det är till en plats och du vet hur fort du färdas. Då kan du räkna ut hur lång tid det kommer att ta för dig att komma dit. Så känsla för tid är nog ganska bra att ha.

Sedan vill jag säga att det är väl just precis när man inte bryr sig om var man är som man riskerar att gå vilse. Men man kanske inte hetsar upp sig för det (ifall man inte är i akut fara).
 
Hela ditt resonemang är jättebra om du känner till tiden. Detta görs enkelt med en klocka. Men om tiden skall uppskattas blir det lätt fel. För att ta ditt eget exempel så uppskattade ungdomen fel på 4 timmar. Om vi då använder det i ditt andra exempel med att gå 3km på en halvtimme så hamnar vi 2,4 mil fel.
 
Ljud, lukt, vindriktning, vattendrags strömningsriktning, sol, måne planeter, stjärnor, vegetation, terräng, myrstackar, vart trädens grenar och högt gräs pekar, vägar, stigar, berg, rök, jetplans riktning. Hundar och hästar verkar ha bra lokalsinne.

Thure
 
Ljud, lukt, vindriktning, vattendrags strömningsriktning, sol, måne planeter, stjärnor, vegetation, terräng, myrstackar, vart trädens grenar och högt gräs pekar, vägar, stigar, berg, rök, jetplans riktning. Hundar och hästar verkar ha bra lokalsinne.

Thure

Exakt vad jag tänkte skriva. Det är intrycket jag fick av trådstartaren.
Endast när jag letar hjortron så kan jag ta upp telefon och kika. Skogsmyrar är förvirrande för mig. Slingriga.
 
Ett bra sätt, åtminstone i södra halvan, e vindriktningen. D blåser sydvästligt vind 90% av tiden. Blåser d från nåt annat håll (öst lr norr) så medför d annat väder. D syns även på hur träden växer, dvs den sydvästliga vinden.
 
Hela ditt resonemang är jättebra om du känner till tiden. Detta görs enkelt med en klocka. Men om tiden skall uppskattas blir det lätt fel. För att ta ditt eget exempel så uppskattade ungdomen fel på 4 timmar. Om vi då använder det i ditt andra exempel med att gå 3km på en halvtimme så hamnar vi 2,4 mil fel.

Det stämmer. Och det är därför vissa av oss tränar på saken. Jag skulle förstås inte skicka iväg mina ungdomar med uppdraget att "gå på den här stigen tills klockan är xx eller gå x kilometer". De skulle inte klara det.
 
Ljud, lukt, vindriktning, vattendrags strömningsriktning, sol, måne planeter, stjärnor, vegetation, terräng, myrstackar, vart trädens grenar och högt gräs pekar, vägar, stigar, berg, rök, jetplans riktning. Hundar och hästar verkar ha bra lokalsinne.

Thure

Eller hur! Det finns så många faktorer man kan beakta om man vill. Jag tycker att ökad medvetenhet om de här sakerna ger mig en större och rikare upplevelse, jag ser mera och förstår sammanhang som jag annars kanske inte ens skulle lägga märke till. Att behöva fundera och klura lite hela riden håller mig skärpt och hur konstigt det än låter gör det mig också friare och mera avslappnad. Det är ingenting annat än mina egna sinnen som styr. Sen förstår jag förstås att man ibland behöver göra på annat sätt också, det ena utesluter inte det andra i långa loppet.
 
Det stämmer. Och det är därför vissa av oss tränar på saken. Jag skulle förstås inte skicka iväg mina ungdomar med uppdraget att "gå på den här stigen tills klockan är xx eller gå x kilometer". De skulle inte klara det.

Om du med hjälp av A kan härleda B alternativt omvänt kan använda B för att härleda A, och känner du då varken till A eller B så lär ju din härledning bli fel.
Vet du vad klockan är och ser solen kan du ta reda på väderstreck. Vet du väderstrecken ( t ex med kompass) och ser solen kan du härleda vad klockan är.
Men vet du varken väderstreck eller tid och ska uppskatta något av det - ja, då kan du ju inte inte gissa dig till det andra.

Du måste ju veta en av dem med säkerhet för att kunna härleda den andra.

Har du gott om tid på dig (en hel solig dag) kan du bygga ett solur och ser var på himlen solen står som högst (kortaste skuggan) och där har du söder.

/Patrik
 
Men jo, den mentala kartan hjälper. Erfarenhet och rationalitet likaså. Men när du litar på din rationalitet, är det bara den som ger sig till känna då? Och hur gör den det? Kan det vara det som också är intuition? Att den bygger på erfarenheten? Du vet att vatten rinner neråt, att det är mörkare inne i skogen än i brynet eller att berg sluttar åt ett visst håll och utifrån den vetskapen kan ditt undermedvetna "känna" hur du ska ta dig fram. Eller "tänker" du alltid rationellt när du gör dina val? Jag efterfrågar egentligen inte metoder, jag kan det här men jag är intresserad av hur andra tänker, hur medvetna vi är om dessa saker när vi gör våra vägval.

Och jo, ute på sjön, precis som i Paris(!) är landmärken viktiga. Dessa måste man lära sig. Om man vandrar i nya trakter och inte har sett dessa landmärken tidigare är de ju inte lika starka på den mentala kartan som när man går i sin hemmaskog även om man kanske har studerat sin tilltänkta rutt och memorerat vissa landmärken. Hur förhåller man sig till dem då? Bra undrar.

Jag vet inte om du svarade mig, men det vi pratar om är ju till stor del resultatet av erfarenheter som hjärnan sedan plockar fram i olika situationer. Sen kan man kalla det intuition, vana, erfarenhet eller vad man vill. Att lära sig känna igen tecken i naturen att orientera efter är ju kunskaper som tillägnas av erfarenheter, att man lär sig dem - att det finns en lagbundenhet eller struktur i olika företeelser som gör att man kan skapa användbara stereotyper. Människor med god spatial förmåga har också troligen bättre "intuition" och enklare att visualisera sig i rummet. Jag tycker dock att det är viktigt att vara medveten om att våra hjärnor också spelar oss spratt. Ibland känns en väg rätt, men utan att testa det mot tecken i naturen så kan vi inte vara säkra.

Jag brukar alltid vara väldigt observant på min omgivning. Det kan vara träd som utmärker sig, stenar, avlägsna riktmärken som berg, vattendrag, djurstigar för jag vet att jag kommer känna igen dem senare och hjälpa mig i min orientering. Jag vet inte riktigt vad du menar med "det undermedvetna", det pågår ju ständigt en rad processer i hjärnan som vi inte är medvetna eller behöver vara medvetna om (tack och lov) och lärande och erfarenheter är ju ofta något som man under själva inlärandet behöver vara medveten om, men ju bättre vi blir på en sak, desto mindre medveten styrning behövs ofta. Det är ju dock inte mindre rationellt för det, utan bygger ju på att hjärnan lär sig av erfarenheter.

Jag skulle nog vilja dela upp det i dels observerbara företeelser som ex polstjärnan, jordens rotation, naturföreteelser som skillnad i växtlighet mellan olika riktningar osv, det som man brukar kalla explicit knowledge - kunskap som man kan skriva en bok om och beskriva, samt tacit knowledge; den erfarenhet som man tillägnar sig genom att lära sig orientera utifrån den explicita kunskapen, det är väl den du kanske benämner "det undermedvetna". och som är svårare att beskriva. Det är lite som att försöka beskriva hur erfarenheten av tusentals timmar av schackspelande påverkar tänkandet hos en stormästare.
 
Jag vet inte om du svarade mig

I princip ja. Jag försöker hålla det generellt men det var din post jag refererade till fast jag inte fattade hur jag skulle citera dig (infoga citat). Nåja, jag köper ditt resonemang. Är själv lärare men försöker undvika pedagogiska termer för att alla ska kunna hänga med. Jag är intresserad av hur folk tänker och hur man lär sig, både explicit och implicit (och kanske mera intuitivt eller undermedvetet). Det är som du redan förklarat svårt att beskriva.
 
Har du gott om tid på dig (en hel solig dag) kan du bygga ett solur och ser var på himlen solen står som högst (kortaste skuggan) och där har du söder.

/Patrik

Visst! jag tänker på alla trådar där föräldrar ställer frågor om hur de ska göra det ena eller det andra. Ge barnen tid och lev vildmarkslivet på deras villkor skulle jag vilja säga. Det är helt otroligt vad man kan lära sig och uppleva om man orkar se naturen med barnens ögon. Att bygga solur är en fantastisk aktivitet för en mellandag i baslägret (eller hemma i trädgården).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.