Natur och/eller prylmänniska?

Guest

Gäst
Jo..det förstår jag också att man kanske inte har råd med kvalitetsgrejor jämt och ständigt. Men är man riktigt intresserad och tänker sig hålla på med vandring etc framöver kanske det är värt att spara ihop till bra grejor som man kan lita på!?

Vandra kan man ju göra ändå under tiden. Välj ett annat ställe att vandra på än dem som kräver att du verkligen måste kunna lita på din utrustning till 100%. Varför utsätta sig för onödiga risker bara för att man inte har råd med lämplig utrustning!?

Gör upp en lista med saker som du i din vardag lägger pengar på. Du kommer säkert att bli förvånad över vart pengarna egentligen tar vägen.

/Jonas

forstheim; sa:
Gör upp en lista med saker som du i din vardag lägger pengar på. Du kommer säkert att bli förvånad över vart pengarna egentligen tar vägen.

Nu ska vi se här... Lån på huset, el, mat, telefon, kläder till barnen (kläder till mig själv har jag inte råd med)... CD-brännare till min gamla P133:a har jag tänkt köpa i ett års tid men inte skramlat ihop till ännu.

Men jag har kompisar som inte kan förstå hur man kan leva på en lön under 25000 i månaden, så jag är medveten om att väldigt många har svårt att förstå att många har ganska låg inkomst.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
De flesta människor bor i närheten av en vandringsled, varför inte vandra på den, så slipper man bry sog om stormar och sånt och behöver inte svindyra grejer.

Anledningen till att man vandrar är ju så att man ska kunna njuta av naturen. Inte tävla om vem som har mest grejer.

Man kan ju undra hur samerna klarat sig utan Gore tex och hillebergstält i alla år...

osjo; sa:
Om man inte vill tumma på kvalitet och funktion och samtidigt inte är redo att betala tusentals kronor, så börja med att hyra eller låna utrustning av kompisar. Inför min första vandring så köpte jag kängor och ryggsäck då dessa måste passa den som ska bära dem. Dyr GoreTex jacka lånade jag av en kollega, kök hade en kompis osv. Ta med en liten anteckningsbok på vandringen och skriv ned vad som fungerar bra resp dåligt, vad som saknas och vad som kan lämnas hemma och förbättra utrustningen kontinuerligt.

Utmärkt inlägg!

Ska man ge "köpråd" till nybörjare så se till att de skaffar basutrustningen först, dvs sådant som är individanpassat, skor (och sockar) samt ryggsäck (iofs kan man använda lånesäck i början).

/mats

sajberjohan; sa:
De flesta människor bor i närheten av en vandringsled, varför inte vandra på den, så slipper man bry sog om stormar och sånt och behöver inte svindyra grejer.

Anledningen till att man vandrar är ju så att man ska kunna njuta av naturen. Inte tävla om vem som har mest grejer.

Man kan ju undra hur samerna klarat sig utan Gore tex och hillebergstält i alla år...

Helt riktigt!

För att gå mellan Abisko-Nikka behövs det inte så dyra grejer. Redigt på fötterna och en ordentlig ryggsäck för att undvika risken för bestående skador.

Däremot behövs INTE Hilleberg, Thermarest, Multifuel, GTX, "no cotton" underkläder mm.

/mats

Börjar inte...

den här tråden att gå runt, runt, runt ett par varv snart?

Dessutom i "fel" forum!

Åk ut i stället!

:)

Mvh Bert

Kan inte låta bli att skoja lite om allvarliga saker...

Återbetalningstiden på att byta huset mot ett Hilleberg måste bli rekordkort. Du behöver vare sig dator eller telefon heller längre.

Och glöm inte att ungarna inte har en chans att få plats med genomsnittsungens 534 leksaker...

Det kommer att sluta med att du blir rik! Men antagligen ensambo också.

Fast med smått och allt är väl kanske Hilleberg overkill även om du hade haft råd? Det kanske inte blir så många vinterstormar (utom i drömmarna).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips