NATO övning i början på sep - någon som vet var?

Enl SvD ska NATO har en övning i svenska fjällen i början på september. Var får man redan på var de kommer hålla till? Det är precis vår fjällvecka och jag har ingen lust att få veckan med inslag av militärflygningar :(

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Om inte informationsavdelningen kan/vill svara, fråga istället efter vakthavande befäl på flygtaktiska staben (VB FTS). Han/hon vet med garanterat vad som sker i luftrummet och när... Sedan är det inte säkert att de på grund av sekretess inte kan svara, men jag tror inte att det borde inte vara så under en sådan här övning.

Smaken är olika. Jag skulle inte klaga på att vandra under en "flygvecka"... (faktum är att jag skulle kunna tänka mig att dra till fjälls just där, och då, för flygandets skull). :)

Hur som helst, trevligt att FM gav god info!

ska höra med kollegan som ska på övningen, är osäker på om dom får ge ut specifik information om just vart dom flyger, med tanke på den utrustningen dom använder, kan dock nästan garantera att dom kommer flyg på ganska hög höjd, så någon ljudvågsknall hit o dit får man räkna med men kommer nog inte bli några lågöverflygningar ala TopGun ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips