Nansen eller Ingstad?

Jag en hyfsat erfaren skidåkare har nu några år kört med Åsnes Amundsen, 205 cm långa. Jag upplever att jag har dåligt fäste men bra glid. De är ju spikraka så att svänga är svårt även om jag behärskar telemarksvängar bra.
Jag funderar nu på ett par Ingstad eller Nansen och då kortare (195 cm). Min vän kör Ingstad och jag har sett hur enkelt han har på svåra utförslöpor oavsett undelag.

Vad talar för Ingstad eller Nansen?

Det är inga som helst problem att svänga (telemark) på ett par Ingstad, men det är breda skidor som inte är så roliga att gå på platten med när det är hårt eller isigt underlag. Är svänga viktigast är också Falketind 62 ett alternativ, som svänger mycket bättre än Ingstad utan att vara mycket långsammare på platten.
Annars Gamme eller Sverdrup?
(Finns visst andra producenter också av turskidor har jag hört ;) )

Jag har både Amundsens föregångare Rago (bara namnet skiljer) och Ingstad. Ingstad är bättre utför då den inte har dubbelspann. Men å andra sidan gör avsaknaden av dubbelspann att vallan slits mycket fortare på Ingstad. Om man har stabila väder och snöförhållanden brukar det räcka att valla Rago varannan dag eller ännu glesare. Ingstad däremot behöver vallas varje morgon och ibland även mitt på dagen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips