Nån som vet vad detta är för kajak?

Det är den. Men om man är lång och tung skall man samtidigt tänka på att en opackad Kodiak med en lång tung person i är en mycket slutinstabil kajak, till skillnad från de andra nämnda kajakerna.

--- Mats ---

Gäller det alla Prijonkajaker? Jag ringde på en beg. Yokon expedition nyligen men känner mig osäker. Den är ju gjord för att svälja mycket packning och jag kommer nog oftast att paddla med i princip tom kajak.

VH/Anders
 
Gäller det alla Prijonkajaker? Jag ringde på en beg. Yokon expedition nyligen men känner mig osäker. Den är ju gjord för att svälja mycket packning och jag kommer nog oftast att paddla med i princip tom kajak.

VH/Anders

Hej, Nej det är Kodiaken som är lite speciell, inte Prijon i allmänhet.

--- Mats ---
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej!

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr:


http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_och_kajakform_for_gjutning_22999174.htm?ca=1_2&w=3

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er. Köpte den utan att ha provpaddlat m.m...........(provsatt dock och rymdes hyfsat bra i sittbrunnen) men tack iallafall för tipsen.:)

Den ska tydligen vara ganska rank, säljaren smålog och undrade om jag kunde simma när jag sa att jag var nybörjare.

Får väl se om jag blir less på att bada och byter bort den, men för 850kr. och 45min. bilresa enkel väg kändes det värt ett försök.

Om nån har förslag på hur jag ska börja för att hitta balansen utan att bada allt för mycket lyssnar jag gärna.

VH/Anders
 
Senast ändrad:
Hej!

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr:


http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_och_kajakform_for_gjutning_22999174.htm?ca=1_2&w=3

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er. Köpte den utan att ha provpaddlat m.m...........(provsatt dock och rymdes hyfsat bra i sittbrunnen) men tack iallafall för tipsen.:)

Den ska tydligen vara ganska rank, säljaren smålog och undrade om jag kunde simma när jag sa att jag var nybörjare.

Får väl se om jag blir less på att bada och byter bort den, men för 850kr. och 45min. bilresa enkel väg kändes det värt ett försök.

Om nån har förslag på hur jag ska börja för att hitta balansen utan att bada allt för mycket lyssnar jag gärna.

VH/Anders

Jag anser att när man är ny och ännu inte duktig är det två bästa stöden lågt stöd, och att paddla. (http://www.mibnet.se/Kayak/UsefulBracing.html). Så nummer ett blir att lära dig lågt stöd, som använder paddeln som en uteriggare och gör att du inte välter, och att med det som livlina ta dig till läget att du kan sitta i kajaken utan att behöva något nämvärt stöd. Nummer två att paddla, eventuellt lite orent (detta är inte okontroversiellt är jag rädd) så att du för varje paddeltag har ett litet stöd på paddeln på den sidan, med målet att det stödet inte skall behövas utan att du istället skall paddla rent.

--- Mats ---
 
Hej!

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr:


http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_och_kajakform_for_gjutning_22999174.htm?ca=1_2&w=3

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er. Köpte den utan att ha provpaddlat m.m...........(provsatt dock och rymdes hyfsat bra i sittbrunnen) men tack iallafall för tipsen.:)

Den ska tydligen vara ganska rank, säljaren smålog och undrade om jag kunde simma när jag sa att jag var nybörjare.

Får väl se om jag blir less på att bada och byter bort den, men för 850kr. och 45min. bilresa enkel väg kändes det värt ett försök.

Om nån har förslag på hur jag ska börja för att hitta balansen utan att bada allt för mycket lyssnar jag gärna.

VH/Anders

Ha ha!
– Ja varför inte? Jag tycker du gjorde helt rätt.
Nu har du något att paddla runt med så att du kommer ut och får chansen att träffa andra paddlare och kanske pröva deras kajaker.

Jag gjorde som du, köpte första bästa bara för att komma ut på sjön.
Nu har jag paddlat en massa mil i år och tror att jag vet vad jag ska skaffa för kajak till nästa år.

//Röjan
 
I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr.

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er...

Nu blir jag avundsjuk... :) Jag letade länge efter en Zenith Explorer...

Kul att du satsade! Bra köp hoppas jag, men lyssna gärna av rank-kajak-trådarna eller öka-balansen-trådarna här på Utsidan, du hittar säkert ett gäng råd där, med övningar som gör nytta. Tills man sitter tryggt i kajaken så kan det vara bra att lasta ner den lite (enkelt är exempelvis med ett par ihoptjepade fyllda petflaskor på botten eller ännu hellre en vattensäck).

Om du har lite tålamod och målvetenhet så kommer det att kunna gå hur bra som helst. Jag letade efter en Z E när jag ville motionspaddla till havs, då som komplement till en havskajak för surf&lek. Jag tror att den kan bli en bra friluftsvän till dig! :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Svårt att göra ett dåligt köp för det priset såvida den inte hade stora sprickor eller andra fel. Blir säkert bra å du lär kunna få tillbaka pengarna om du säljer om nåt år.

Edit: Hittade en bild. Ser snabb ut! (Och lär vara hyfsat rank men det lär du dig säkert hantera)

minkajak.jpg
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.