Nån som vet vad detta är för kajak?

Hej!

Jag har på sista tiden gått och blivit mycket sugen på att köpa en kajak. Är nybörjare men har paddlat mycket Kanadensare.

När jag letade på Blocket hittade jag denna annons. Det som lockade mest var priset samt att dom finns bara ett par mil ifrån där jag bor.

http://www.blocket.se/vasterbotten/...ajak__ny__swedish_style_21807623.htm?ca=2&w=1

Är det nån som känner till vad detta är för kajaker? Kan det vara nåt för en nybörjare för lite insjöpaddling eller är det bara billigt skräp?

Är det nån som vet hur stor man kan vara och sitta bekvämt i den. Jag mailade säljaren men det enda svar jag fick var att sittbrunnen var 40X74cm. samt att maxlasten var 120kg. Jag är 198cm. och väger 96kg. så jag vill ju gärna ha en rymmlig kajak.

Tacksam för alla svar och synpunkter.

VH/Anders
 
Bara sådär så tycker jag att den kajaken verkar för liten för dig.
Det kanske låter tråkigt, men:
Fundera över material (plast, glasfiber, kolfiber), användningsområde (ofta, sällan, sjö, å, hav, motion, fika, övernattning, dagstur), stil (engelsk, eski, skärgårds-, etc)

Om du går t närmaste kajakhandlare- förening, så kan du prova några olika & se vad du gillar för sittbrunn, säte, mm..
Utrustningsnivå? Roder, skedda, fikalucka, däckslinor..

Huvva, mycket att tänka på..
Testa runt & köp begagnat, allt går ju att sälja igen ifall du skulle växa ur förstakajaken..
Til lykke m paddlingen iaf!
// I-a


Hej!

Jag har på sista tiden gått och blivit mycket sugen på att köpa en kajak. Är nybörjare men har paddlat mycket Kanadensare.

När jag letade på Blocket hittade jag denna annons. Det som lockade mest var priset samt att dom finns bara ett par mil ifrån där jag bor.

http://www.blocket.se/vasterbotten/...ajak__ny__swedish_style_21807623.htm?ca=2&w=1

Är det nån som känner till vad detta är för kajaker? Kan det vara nåt för en nybörjare för lite insjöpaddling eller är det bara billigt skräp?

Är det nån som vet hur stor man kan vara och sitta bekvämt i den. Jag mailade säljaren men det enda svar jag fick var att sittbrunnen var 40X74cm. samt att maxlasten var 120kg. Jag är 198cm. och väger 96kg. så jag vill ju gärna ha en rymmlig kajak.

Tacksam för alla svar och synpunkter.

VH/Anders
 
Jag skulle

nog inte rekommendera den om du inte provpaddlar först. Bara att komma på plats i sittbrunnen för dig och dina ben och eventuellt även baken kan sannolikt bli lite knepigt.

Men trivs du med den så varför inte som en första kajak för korta turer på en lugn å elle i en liten sjö. Vattenlinjelängden kommer att göra toppfarten begränsad.

Vokabulären i annonsen gör att jag inte tror att det är några vana paddlare som säljer dessa lådor. Swedish style är t ex närmast vilseledande IMHO.

Thure
 
Kajaken är 4,30 lång....ganska kort skulle jag vilja påstå. Inga problem i sig om man är ute efter en motionskajak, men med tanke på hur lång du är så....!

Men, som någon skrev tidigare, provpaddla!! Sitter du skönt i den så varför inte? Köpte själv min första kajak utan att provpaddla först....gör jag inte om igen!
 
Tjena har precis som du börjat leta kajak och jag är 194 så dom enda kajaker jag har hittat som passar är point 65 sea cruser men den var väldigt trång om benen fick sitta med raka ben den andra point 65 505 satt jag kanon i och har även ett hyfsat pris den tredie var svin dyr för mig 32000tror den heter thidance exporer X och den är i glas fiber dom andra är i plast. Lycka till mvh bengt
 
Tjena har precis som du börjat leta kajak och jag är 194 så dom enda kajaker jag har hittat som passar är point 65 sea cruser men den var väldigt trång om benen fick sitta med raka ben den andra point 65 505 satt jag kanon i och har även ett hyfsat pris den tredie var svin dyr för mig 32000tror den heter thidance exporer X och den är i glas fiber dom andra är i plast. Lycka till mvh bengt

"Tiderace Xplore" tror jag. Kan tillägga att bland dyra kajaker med plats för din storlek finns NDK Romany och Explorer, båda trevliga, båda dyra. Samt P&H Scorpio. Plastkajak. Gav ett trevligt första intryck, mycket rymlig, bra kajak, populär i Danmark, runt halva priset mot NDK och tiderace. De som bor nära köpenhamn kan lätt titta på de kajaker jag nämnt ovan, finns i kajakaffärer i Köpenhamn.

--- Mats ---
 
Senast ändrad:
Om man inte har något emot plastkajaker så är ju Prijon Kodiak en stor, rymlig och bekväm kajak också.
 
Om man inte har något emot plastkajaker så är ju Prijon Kodiak en stor, rymlig och bekväm kajak också.

Det är den. Men om man är lång och tung skall man samtidigt tänka på att en opackad Kodiak med en lång tung person i är en mycket slutinstabil kajak, till skillnad från de andra nämnda kajakerna.

--- Mats ---
 

Ja, och han påpekade i ett av dessa forum på ett mycket lättbegripligt sätt att initialstabil (att kajaen känns stabil i normalt upprätt läge, inte gärna vickar) egentligen inte är ett enkelt plus, det leder i förlängningen till att när det går vågor så vill kajaken följa vågens lutning, och blir lite svårare att hantera än en kajak utan samma initialstabilitet.

Slutstabil är vad man vill ha från en kajak, antingen som stabilitet, eller åtminstone i forma av en distinkt varning av att man närmar sig slutet på kajakens förmåga att motstå att slå runt.

Titta på Tiderace, NDK, och andra erkänt bra kajaker. De har ofta en eller annan bananform, och en hyffsat kantig yttre kant, som ofta leder till en slutstabilitet, det vill säga när kajaken lutar mycket kämpar den emot tendensen att bara plötsligt säga att tyngdpunkten är för långt ut och slå runt, man känner någon typ av stopp eller motstånd.

Jämför det med att sitta i ett runt rör, eller en Kodiak. Ju mer du lutar, dess mer är tyngdpunkten utanför och ju snabbare och lättare ökar lutningen tills du trillat i. Det finsn ingen kant, ingen slutstabilitet, ingen varning. (Det är inte hundra procent rättvist att jämföra kodiaken med ett rör, tungt lastad eller med en liten person är den inte ett bekymmer).

--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
LillaElin Kapsejsat nån gång? Paddling allmänt 15
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
torger Nån som testat Valley Rapier 18? Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
jumpalärarn Tror Du nån vill hyra i tex. Misterhult??? Paddling allmänt 15
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Nån som testat VKV Rush ? Paddling allmänt 0
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
melvin_f Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
Egel Är detta vettigt? Paddling allmänt 1
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
bajdarka Så var det detta med torrdräkt igen! Paddling allmänt 4
Strmbrg "Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-) Paddling allmänt 13
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.