Nån som kan Etrex (Legend)?

Hej! Jag köpte en LegendHCx och är nöjd än så länge:). Ett par frågor, det är säkert flera som har koll.

På kartsidan så visas en ring runt positionssymbolen, ringen verka ändra storlek beroende på vilken karta man har karta och givetvis efter hur man zoomar. Hur funkar ringen och vad är syftet? Finns det inställningar för den? Med grundkartan verkar den motsvara ca 300m och med en Mapwel karta betydligt mindre.
På satellit-sidan visas satelliterna och deras position och på horisontringen finns ytterligare en liten röd ring som rör sig runt, vad visar den?

Har någon testat hållaren för instrumentbrädan i bilen, går ev. klister att få bort eller blir det märken efter monteringen?

Jag har även testat MapWel och det funkar bra om man vill göra en specialkart över ett område. Men man ska nog tycka att det är kul, för det tar lite tid.

//Roger

På kartsidan så visas en ring runt positionssymbolen, ringen verka ändra storlek beroende på vilken karta man har karta och givetvis efter hur man zoomar. Hur funkar ringen och vad är syftet? Finns det inställningar för den? Med grundkartan verkar den motsvara ca 300m och med en Mapwel karta betydligt mindre.
//Roger
Ringen symbolicerar hur stor noggrannhet du kan förvänta dej. Dvs inom vilket område du kan tänkas vara. Den beror både på vilken noggrannhet du har i GPS mottagning tillsammans med kartan.
Har du +-5m på GPS men baskarta är ringen kanske 300m som du skriver. Har du laddat in t.ex city navigator eller friluftskartan så kanske ringen bara blir 10-20m om du zoomar in.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hej! Cirkeln visar kurs, fick jag just reda på.

Då återstår bara frågan om fästet på instrumentbrädan, nån som har koll om det blir märken efter det att man tagiot bort fästet?

//R

just den modellen har jag siktat in mig på, den verkar ju ha i stort sett samma funktioner som gpsmap 60csx, men är några tusenlappar billigare. Dessutom utan en antenn som sticker ut.

vilka är de största svagheterna jämfört med 60csx? något mindre skärm, men sedan?

Hej!

Jag frågade runt lite här i forumet och läste lite gamla inlägg, dessutom jämförde jag modellerna på Garmins hemsida. Vista är i stort sett samma fast den har barometer och elektronisk kompass, har för mig att 60 var ganska lik Vista fast en annan skärm. (funktionellt alltså!)
Att jag valde just den här beror på att jag kommar att kunna använda den på vandring, MCn, cykeltur och i bilen (blir nog inte så ofta), samt att priset var rätt lagom. Sen är den liten och lätt och verkar vara rätt tålig. Garmin ger tre års garanti vilket också är ett plus tycker jag.
Det går att hitta lite kartor eller snickra dom själv. Friluftskartan Pro tyckte jag lät dyr, men de är billiga jmf med norska Topo Pro.
För mig som glad amatör känns den helt perfekt nu i alla fall, bekanta som kan mer om GPS än jag tycker att mottagningen verkar vara kanon.

//R

Senast ändrad:
Med antennen på GPSmap 60 serien så blir mottagningen snäppet bättre även om skillnaden är mycket liten.
I och med att sattelitmottagaren(Sirf III) är platt så tar den också emot bäst när gps:en hålls horisontellt. Med en antenn är detta oviktigt.

Med antennen på GPSmap 60 serien så blir mottagningen snäppet bättre även om skillnaden är mycket liten.
I och med att sattelitmottagaren(Sirf III) är platt så tar den också emot bäst när gps:en hålls horisontellt. Med en antenn är detta oviktigt.

60 har en sk helix-antenn. Den ska peka upp, men är lite mindre känslig för riktning än en platt sk patch-antenn som ska hållas horisontelt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips