nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta

hej
undrar om de är några som har erfarenhet av Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta på sina turer.
tänkte nog köpa detta tält. men vill höra mer om tältet innan ja bestämmer mig.
 
Jag är också sugen på detta tält. Funderar över hur det fungerar vintertid jämfört med ett t ex Hilleberg, MSR dragon osv. MSR-dragon har ju bra priser.

Står i valet och kvalet mellan WBT3s, TNF-VE25, Mountain hardwear trango 3.1
 
Jag har lånat ett WBT 2 som jag har använt två nätter. Jag antar att tälten är ganska lika och att man använder samma material i dom (kan kanske kolla upp WBT 3 med stormmattor på torsdag). Min snabba tankar är: skönt med vitt innertält blir väldig ljust. Trotts att det smalarna av vid for ändan känns de väldigt rymligt (Jag är 190 och kompisen som var med c:a 180-185). Tvåmannstältet iofs är väldigt brett i huvudändan och så länge man har liggunderlag som går att lägga omlott är det inga problem i fot ändan. Golvet känns väldigt tunt men ändå helt okej. Jag hade valt att komplettera med foot-print att använda de gånger vikten inte spelar så stor roll. De skickar med lite snålt med markpinnar så kostnaden för att köpa några fler får du räkna med i priset. Det tunna raka som mest ser ut som ståltråd vill man inte använda. De sitter inte bra. Och även om man använder dom känns det lite snålt. Det kanske går att få dom att byta ut dom mot v-pinnar eller se om de kan skicka med några extra.

Vikt och design mäsigt kan de jämföras med ett Nallo. Hilleberg har bättre detaljer lättare att spänna fixa längd på stormlinor mm. Nallot borde ha tjockare golv men jag vet inte. Det som är bättre på Artic alpine tälten är ventilationen som båda sitter en bit upp (som på ett nammatj) på ett nallo sitter den ena långt ned vid fotänden och de känns som de kommer yra in vatten/snö och yra igen på vintern dra kallt om fötterna och de blir svårt att förankra nederkanten av tältet med snö (eller gud förbjude sten). Skulle det vara riktigt skitväder och blåsa och regna/snöa mycket så det yr ordentligt kan huvan över ventilationen dras ned med ett spänne. Ventilationen blir väl iofs då där efter.

Bor du i Umeå och är sugen på att testa ett WBT 2 eller WBT 3 med stormmattor kan du höra av dig till mig,
 
Jag har lånat ett WBT 2 som jag har använt två nätter. Jag antar att tälten är ganska lika och att man använder samma material i dom (kan kanske kolla upp WBT 3 med stormmattor på torsdag). Min snabba tankar är: skönt med vitt innertält blir väldig ljust. Trotts att det smalarna av vid for ändan känns de väldigt rymligt (Jag är 190 och kompisen som var med c:a 180-185). Tvåmannstältet iofs är väldigt brett i huvudändan och så länge man har liggunderlag som går att lägga omlott är det inga problem i fot ändan. Golvet känns väldigt tunt men ändå helt okej. Jag hade valt att komplettera med foot-print att använda de gånger vikten inte spelar så stor roll. De skickar med lite snålt med markpinnar så kostnaden för att köpa några fler får du räkna med i priset. Det tunna raka som mest ser ut som ståltråd vill man inte använda. De sitter inte bra. Och även om man använder dom känns det lite snålt. Det kanske går att få dom att byta ut dom mot v-pinnar eller se om de kan skicka med några extra.

Vikt och design mäsigt kan de jämföras med ett Nallo. Hilleberg har bättre detaljer lättare att spänna fixa längd på stormlinor mm. Nallot borde ha tjockare golv men jag vet inte. Det som är bättre på Artic alpine tälten är ventilationen som båda sitter en bit upp (som på ett nammatj) på ett nallo sitter den ena långt ned vid fotänden och de känns som de kommer yra in vatten/snö och yra igen på vintern dra kallt om fötterna och de blir svårt att förankra nederkanten av tältet med snö (eller gud förbjude sten). Skulle det vara riktigt skitväder och blåsa och regna/snöa mycket så det yr ordentligt kan huvan över ventilationen dras ned med ett spänne. Ventilationen blir väl iofs då där efter.

Bor du i Umeå och är sugen på att testa ett WBT 2 eller WBT 3 med stormmattor kan du höra av dig till mig,

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte prövat tältet på vintern? Det är väl mest under denna period jag känner att jag skulle vilja ha mer på fötterna innan jag köper ett WBT3 med stormmatta. Hur detta tältet håller sig mot t ex Nammatj osv. Hur fungerar det i riktigt blåsväder? Trycks duken ner mot innertältets duk eller klarar det sig?

Bor i Skellefteå så har du vägarna förbi med tältet kan du ju gärna stanna till :)
 
Nej jag har tyvärr inte prövat tältet på vintern. Har precis fått tillång till det blir det och än så länge är det ju nästan sommar även här uppe i norr. Om det blir någon vintertälttur för mig i vinter kan jag ta med de och pröva men jag antar att det är lite sent för dig då.

Det WBT 2 saknar är marklina vid ingången de gör att det är svårare att sträcka upp och att hålla duken spänd. Det ser ut på bilden som att WBT3 har det. Vi hade iofs inga problem med att få och hålla det sträckt men det blåste minimalt och jag har använt tältet för lite för att kunna uttala mig om de.

Nammatj är säkert bättre då Hilleberg har bättre och mer genomtänkta detaljer. Om WBT 3 duger på vintern kan jag inte uttala mig om men om de gör de får du både lägre pris lägre vikt och stormmattor istället.

Jag ska ut i helgen troligtvis med ett WBT 2 och Nallo 2 om jag märker något som är vart att notera så skriver jag mer då.
 
Kanske bode tillägga att jag har hört om folk som har haft svårt att få tältet ordentligt sträckt. Då har det gällt WBT 4 och dom säger själva att WBT 4 kan vara lite svårare att sträcka än de övriga och andra bra tält kan vara. Det ska inte gälla WBT 3 oavsett stormmattor eller ej men man vet aldrig. Får jag tid över den närmaste framtiden kan jag pröva sätta upp ett WBT 3 med mattor på gräsmattan utanför och se hur svårt det är att sträcka. Men de kommer det ju vara med mer eller mindre ingen blåst alls. Vilket inte säger så mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Askel Sil Hex Peak med double inner, nån som provat? Bo och sova 10
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
skral Visent sovsäcka, nån som testat? Bo och sova 1
Stillfjord Nån som testat Vaude Odyssee? Bo och sova 2
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
Email Nån som vet ett lämpligt tyg till sovsäcksöverdrag? Bo och sova 3
Ingle Footprint Arctic Dome 2p? Bo och sova 1
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.