Jag har lånat ett WBT 2 som jag har använt två nätter. Jag antar att tälten är ganska lika och att man använder samma material i dom (kan kanske kolla upp WBT 3 med stormmattor på torsdag). Min snabba tankar är: skönt med vitt innertält blir väldig ljust. Trotts att det smalarna av vid for ändan känns de väldigt rymligt (Jag är 190 och kompisen som var med c:a 180-185). Tvåmannstältet iofs är väldigt brett i huvudändan och så länge man har liggunderlag som går att lägga omlott är det inga problem i fot ändan. Golvet känns väldigt tunt men ändå helt okej. Jag hade valt att komplettera med foot-print att använda de gånger vikten inte spelar så stor roll. De skickar med lite snålt med markpinnar så kostnaden för att köpa några fler får du räkna med i priset. Det tunna raka som mest ser ut som ståltråd vill man inte använda. De sitter inte bra. Och även om man använder dom känns det lite snålt. Det kanske går att få dom att byta ut dom mot v-pinnar eller se om de kan skicka med några extra.
Vikt och design mäsigt kan de jämföras med ett Nallo. Hilleberg har bättre detaljer lättare att spänna fixa längd på stormlinor mm. Nallot borde ha tjockare golv men jag vet inte. Det som är bättre på Artic alpine tälten är ventilationen som båda sitter en bit upp (som på ett nammatj) på ett nallo sitter den ena långt ned vid fotänden och de känns som de kommer yra in vatten/snö och yra igen på vintern dra kallt om fötterna och de blir svårt att förankra nederkanten av tältet med snö (eller gud förbjude sten). Skulle det vara riktigt skitväder och blåsa och regna/snöa mycket så det yr ordentligt kan huvan över ventilationen dras ned med ett spänne. Ventilationen blir väl iofs då där efter.
Bor du i Umeå och är sugen på att testa ett WBT 2 eller WBT 3 med stormmattor kan du höra av dig till mig,