Nallo 3 eller Nallo 2 GT?

Inte för att jag är någon expert i ämnet, men jag har köpt ett Nallo 2 GT och där fick vi plats två vuxna och en schäfer i innertältet, utan problem, och all packning i absiden... Nu har jag dock bara hunnit använda det en natt, men ska ut i Jämtlandsfjällen om dryga veckan och hoppas att jag även efter en fem-dagars vandring där tycker att tältet varit bra.... ;)

Hoppas ni kommer fram till vad som är bäst för er! :cool:

Titta på Tentipi eller annan kåta...

Överlägset med plats.
Stor golvyta.
Ståhöjd.
Kan ha packning inne.
Eldningsbart inomhus.
Väger inte mer än ett stort tunneltält.

Några fördomar att krascha:
Är inte vindkänsligt, om du inte tältar mitt på kalfjället i orkan. Men då är det inte många andra tält som pallar med heller.
Är som sagt ovan inte tyngre, eller marginellt tyngre.

Jag var tunneltältare förr, men har nu konverterat om till kåta sedan några år, säger en sak; ÖVERLÄGSET.
Men funderar dock på att skaffa ett tunnel, men då av enmanskaraktär för att använda då jag går på ensamvandring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
absid mycket värd

Vi hade tidigare ett Nallo2 och bytte till ett Nammats 2 med absid.
Tycker absolut att det är större fördel med absid än 30cm extra i innertältet.
Sen är det ju lättare att hitta sovyta med smalare inne tält,och nån sten i absid-delen gör inte mycket.
Allra bekvämast vore väl Kaitum med absid,men för oss skulle tältvikten då bli aningens tyngre jämfört med idag.

Mina erfarenheter

Hej

Jag här ett nallo 2 gt, använde det några nätter förra året på väg mot kebnekaise. Vi bodde två st i tältet, hade bra väder, förutom en dag då det regnade och blåste hårt. Då var det grymt smidigt med den stora absiden. Där lagade vi mat, förvarade blöta kläder mm. Väldigt smidigt att förvara all packning samt allt blött. Så har man torra sovsäckar mm i sovdelen.

För ca två veckor sedan var vi vid grövelsjön, var över på den norska sidan. Vi hade lite otur med vädret, det stormade och snöade. Vi var tre st, tält nr 2 gick sönder. Vi hade bara kvar mitt nallo 2 gt, där klämde vi in all packning i absiden, samt tre personer i sovdelen.

Det vart trångt ( och varmt ) , men det funkade. Vi satt fast i ca 30 timmar. Det var grymt smidigt att förvara allt blött i absiden, samt laga mat i absided. det regnade och blåste så mycket närmande skulle ut och in från tältet, då var det smidigt att hoppa in med skor och blöta regnkläder in i absiden. Stänga om sig, sedan i lugn ro ta av sig allt, sedan hoppning i sovdelen dar det var tort.

Det här hjälper kanske inte så mycket, men det är iallafall några av mina erfarenheter.

Lycka till...

Absid är bra tycker jag.

Hej
Har ett Nallo 3Gt sen 6 år tillbaka, fördelar är att det finns två ingångar till absiden och du kan ha blöta kläder, ryggsäckar, laga mat i den.
Nallo utan absid är inget tält jag skulle välja, viktskillnaden mot utrymmet du vinner tycker jag är marginell. Nackdelen med Nallo är att det kan vara lite trångt på längden om du är lång, jag ligger ofta med tårna mot innerduken.

/Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips