Nallo 3 eller 3 GT?

Hej!

Jag funderar lite på att köpa ett Nallo, tror det passar mina krav bäst (fjällvandring på hösten, låg vikt).

Jag undrar mest hur andra upplever skillnaden i storlek mellan att ha stor absid eller ej? Får man plats med två 70-liters ryggsäckar med klövjeväskor ovanpå i en Nallo 3, eller upplever ni det som trångt? Hur fungerar matlagningen?

Tack på förhand!

Bara använt GT och skulle inte vilja vara utan stor absid, speciellt i ett 3-mannatält
.
Har f ö en Nallo 3 GT-kopia till salu om intresse finns till under halva priset mot HB... (behöver annat tält pga ändrade familjeförhållanden)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker både anjan och nallo (de två hillebergtält jag har egen erfarenhet av) funkar bra för två vuxna med packning utan GT-absid, tre personer däremot skulle jag tycka var rejält trångt.

Till nöds går det att laga mat i absiden med två ryggsäckar på ca 70 liter, inte optimalt men acceptabelt. Jag har tidigare haft ett fjällräven 3p med stor absid men när jag valde att byta tält blev det nallo 3 utan GT och det är inget jag ångrar.

Skall du däremot ha med hund hade jag nog valt med GT absid, klövjeväskor och hundar som vill komma in gör att den lilla platsen i absiden snabbt tar slut.

Jag tycker både anjan och nallo (de två hillebergtält jag har egen erfarenhet av) funkar bra för två vuxna med packning utan GT-absid, tre personer däremot skulle jag tycka var rejält trångt.

Till nöds går det att laga mat i absiden med två ryggsäckar på ca 70 liter, inte optimalt men acceptabelt. Jag har tidigare haft ett fjällräven 3p med stor absid men när jag valde att byta tält blev det nallo 3 utan GT och det är inget jag ångrar.

Skall du däremot ha med hund hade jag nog valt med GT absid, klövjeväskor och hundar som vill komma in gör att den lilla platsen i absiden snabbt tar slut.

Jo, vi har två 30kgs hundar, som sover i tältet, inte absiden. Jag får eventuellt chans att prova ett Nallo 3 snart, för att se hur utrymmet är.

Alltid GT

Jag skulle aldrig köpa ett tält utan en stor absid.
Det går att laga mat där vid dåligt väder.
Det är skönt att kunna ta av sig våta kläder när det regnar innan man går in i innertältet, där inne vill man ha det torrt.
Man ställer sina skitiga kängor mm där.
Jag anser med min erfarenhet så är GT att föredra.
Vid fint väder så är väl GT lite onödigt, men I Sverige så är det ganska mycket regn och då är GT skönt att ha.

Är du minsta osäker skulle jag köra med gt. Har du hund är det väldigt praktiskt, även om du vill ha dem inne i tältet så kan man ibland vilja torka av dem osv.

Har gt på anjan och skulle inte vilja gå ifrån det. Viktmässigt adderar de väldigt lite. Den andra nackdelen med att det kräver plats är bara ett problem i tät skog osv.

/Gustav

Bara använt GT och skulle inte vilja vara utan stor absid, speciellt i ett 3-mannatält
.
Har f ö en Nallo 3 GT-kopia till salu om intresse finns till under halva priset mot HB... (behöver annat tält pga ändrade familjeförhållanden)

hej!vad är det för tält du tänkt sälja??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips