Några turförslag i Sarek. Kommentarer?

Hej!

Vi är ett gäng på sex grabbar som tänker vandra i Sarek i slutet på augusti. De flesta har vandrat i Sarek tidigare och alla har relativt god erfarenhet av fjällvandring. Vi är i 30-årsåldern och har bra fysik.

Vad tror ni om dessa turförslag:

Turförslag 1: (varje stjärna/rad motsvarar en dags vandring)

*Helikopter från Kvikkjokk - Tarraluoppalstugorna - Njoatsosvágge
*Njoatsosvágge - Luohttoláhko (sjön Luohttojávrre).
*Luohttojávrre - Sarvesvágge - Niejdariehpp - Álggajåhkå (Álggavágge).
*Álggajåhkå - Skarja/Mikkastugan.
*Skarja/Mikkastugan - mot Basstávágge
*Basstávágge - Rinim - Sitojaure.
*Sitojaure - Saltoluokta

(Kanske lite långa avstånd och svårt att hinna med. Inga marginaler?)

Turförslag 2
*Helikopter från Kvikkjokk - Tarraluoppalstugorna - Njoatsosvágge
*Njoatsosvágge - Luohttoláhko (sjön Luohttojávrre).
*Luohttojávrre - Noajdevágge - Sarvesvágge - Låddebákte (Är det möjligt att vada över en bit uppströms?)
*Låddebákte - Pielastugen - mot Basstávágge
*Basstávágge - Rinim - Sitojaure
*Sitojaure - Saltoluokta
*Reservdag

Turförslag 3
*Helikopter från Kvikkjokk - Tarraluoppalstugorna - Njoatsosvágge
*Toppbestigningar av Bulkas eller Vassjabakte
*Njoatsosvágge - Luohttoláhko (sjön Luohttojávrre)
*Luohttojávrre - utforskning av Luohttolahko - Tjievra via Palkat-jåkkå - tältning i näheten av Tjeuras brant
*Tjeuras - Pårek
*Pårek - Kvikkjokk
*Reservdag

Jag vill helst göra turförslag 1, då man får se stora delar av Sarek, men kanske är turföslag 2 (nästan lika bra) och turförslag 3 lite mer realistiska? Förslag 2 bygger på att man kan vada över vid Rapaselet någonstans i närheten av Låddebákte (ser möjligt ut en bit norrut på kartan)

All feedback och ändringsförslag är välkomna. Det som är spikat är ankomst till Tarraluoppalstugorna på lördag och hemfärd med nattåg från Gällivare (eller Murjek) nästkommande Lördagkväll.

Mvh,
ERik
 
Hej!

Det finns ju hur många alternativ som helst, så man kan ju ge förslag i oändlighet. Jag tänkte dock starta lite försiktigt och nöja mig med ett tips till att börja med:

Avslutningen på ditt turförslag 1 och 2 är Rinim-Sitojaure-Saltoluokta. Båtturen är lika trevlig som vandringen är aptrist. Men ett alternativ är att gå Rinim-Saltoluokta direkt. Ta båten över mot Länsstyrelsens (?) stuga, och gå sedan antingen rakt över Kuotektjåkkå mot Pietsaure sameviste eller genom Kuotekvagge och runda Piutjatjåkkå för att sedan på västra sidan följa Rumokjåkatj norrut. När man ska ner för branterna mot Pietsaure är det bättre att hålla närmare västerut mot Rumok. Garanterat fritt från folk. Terrängen är väldigt karg ovanför ca 1000 möh men relativt lättgången. Fina tältplatser norr om Kuotekjaure, vid de små sjöarna där jokken kröker av kraftigt.

mvh Filiokus
 
Ja, jag tänkte först och främst förslag på modifieringar av rutten och input om upplägget låter helt galet...känner själv att det kanske är lite långa distanser mellan övernattningarna, speciellt Luohttojávrre - Sarvesvágge - Niejdariehpp - Álggajåhkå (Álggavágge) Kan nog bli i längst laget för en dags vandring. Har ingen koll på hur pass lättvandrat det är i Niejdariehp.

Sedan är jag/vi väldigt nyfikna på om det är möjligt att vada över till Låddebákte när man kommer ner till Rapadalen/selet via Sarvesvágge. Annars måste man ju gå hela vägen upp till Mikkastugan?!

Bra tips om att gå direkt från Rinim till Salto. Då "slipper" man kungsleden...

/Erik
 
Hej!

Vi är ett gäng på sex grabbar som tänker vandra i Sarek i slutet på augusti. De flesta har vandrat i Sarek tidigare och alla har relativt god erfarenhet av fjällvandring. Vi är i 30-årsåldern och har bra fysik.

Vad tror ni om dessa turförslag:

Turförslag 1: (varje stjärna/rad motsvarar en dags vandring)

(Kanske lite långa avstånd och svårt att hinna med. Inga marginaler?)

Turförslag 2

Turförslag 3

Turförslag 1 är enligt min bedömning det som är behäftat med minst antal potentiella problem. Dagsetapperna är väl avvägda. Nog för att en reservdag alltid är att föredra om man drabbas av sjukdom eller liknande, men bortsett från sådana tråkigheter borde ni hinna med viss marginal. Ni utsätter er dessutom inte för några överdrivet besvärliga vad. Klassikerna som Tjågnårisjåjåtj och jokken som löper från Skadasjvágge i Pastavagge ingår förvisso, men de är svåra att undvika att vada överhuvudtaget under en Sarektur. Terrängen är, undantaget standardinslaget av vide och block, vänlig. Niettarieppvagge är inget att oroa sig för. Filips förslag på avslutning av turen är ett bra alternativ av just de orsaker som nämndes.

Turförslag 2 är lite knepigare. Dels är det oklart vilken väg ni tänkt er från Låddepakte till Pielaslätten. Normalt väljer vandraren Snavvavagge eftersom terrängen mellan Låddepakte och Rapaälven är av det besvärligare slaget. Turförslaget rymmer tidsmässigt det vägvalet. Lite tuffare tror jag att det blir att hinna med dagsetappen dag 3, eftersom terrängen vid Sarvesjåhkås östra del inte är förlåtande. Dessutom bygger turförslaget på att ni ska kunna vada Rapaälven, vilket är något man inte ska räkna med säkerhet är möjligt att genomföra. Om ni ändå tänker ge er på ett sådant vad är det brukligt att vada över vid det så kallade Tielmavadet. Vadets sträckning går över den skogsbeklädda ön i bilden nedan.
IMG_1722.jpg
Rapaälven mot söder, från Tielmas sydsluttning

Turförslag 3 förstår jag inbegriper en kamvandring i Pårtemassivet. Någon sådan har jag gjort. Dock har jag vandrat över passet vid Lullihatjåhkkå och att döma av de ytterligare höjdkurvor som behöver tas för att nå Palkattjåhkkå (via Tvillingryggen) undrar jag om inte klätterutrustning är tillrådligt där. Huruvida det stämmer till hundra procent överlåter jag dock till någon annan med erfarenhet från något liknande att bedöma. Ni bör emellertid vara på det klara med att ni för att lyckas med era djärva planer i Pårtemassivet är beroende av god sikt, något som inte är en stapelvara i de regnsjuka Sarekfjällen.

Slutsats: turförslag 1 är det mest realistiska och något som är genomförbart i de allra flesta väderlekar och vattenstånd.
 
Du skriver att startplatsen i Tarraluoppal är spikad. Varför det? Jag föreslår att ni flyger till parkgränsen i Njoatsosvagge, då tjänar ni en dag som ni kan använda till annat. Ni når Luohttojavre på en dag.
 
Ja, Tarraluoppal är väl egentligen inte spikad (dock är tågresan hem bokad), men jag trodde det var närmsta möjliga landningsplatsen för helikoptern om man tänkte gå Njoatsosvagge, men är det möjligt att bli avsläppt vid parkgränsen uppe vid Njoatsosvagge, så är ju det kanon.

Men hinner man verkligen ända fram till Luohttojavre från platsen där helikoptern släpper av oss? Vi kommer ju flyga in mitt på dagen (kommer med buss från Gällivare på förmiddagen). Solen går ju ner runt sju-tiden i slutet på augusti och man vill ju inte gärna gå i mörker och leta tältplats.

/Erik
 
Jag och frugan hann då dit i dagsljus i månadsskiftet juli/augusti. Vi startade nångång mitt på dagen - tidig eftermiddag. Skulle tro att klockan var mellan 6 och 7 på kvällen när vi var framme. Det är ju 500 höjdmeter att ta så en bra kondition underlättar.
Med mitt förslag missar du övre Njåtsosvagge om ni hade tänkt gå in där från nordväst.
 
Ja, tanken var ju att gå genom Njoatsosvágge enligt Grundstens rekommendationer.

Förstår inte riktigt vilken väg du menar om vi då missar övre Njåtsosvagge?

/Erik
 
Med parkgränsen Njåtsosvagge menar jag parkkröken där Goabrekjågsj rinner ut Njåtsosjokken. Då är du i mellersta Njåtsosvagge. Om du därifrån går rakt på Louttojaure missar du sjöarna i övre Njåtsos.
 
Helikopter in til Sarek

Det finns ett alternativt sätt att komma in i Njåtjosvagge och Luottolako och det är att ta helikoptern in i Låptovagge. Jag vet inget bättre sätt att ta sig in dit ni vill än denna plats. Härifrån kan ni också nå Jeknavagge och gå upp på Pulkas.
 

Bilagor

  • Låptåvagge.JPG
    Låptåvagge.JPG
    55.3 KB · Visningar: 1,555
Tack för det tipset.

Den utgångspunkten skall helt klart övervägas. Dock missar man mycket av Njåtjosvagge om man sätter kurs mot Luottolako.

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
rockempire Turförslag Fjällvandring 5
lleberg 12 nätter ute kring abisko, turförslag? Fjällvandring 7
AJämtin Turförslag Norge Bergen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...